Reacties voor: Waarom de iPad Pro-processor zo snel is

De A9X processor in de iPad Pro is supersnel, vooral op grafisch gebied. Chipworks heeft de A9X geanalyseerd en komt tot verrassende conclusies.
Lees het complete artikel → Waarom de iPad Pro-processor zo snel is
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 4 reacties

  1. Heel apart! Zo’n prestaties zonder L3 cache is interessant. Wellicht dat andere bandbreedtes goed genoeg zijn

  2. En dat zijn echt 12 volledige core’s s? Lijkt mij eerlijk gezegd een beetje sterk.

  3. Vooral grafisch presteert de iPad Pro erg goed en dat is te danken aan de GPU.

    Klinkt eigenlijk best logisch met 12 GPU cores en slechts 2 CPU cores 😄. Roept alleen wel de vraag op welke processorkracht de benchmarks die de A9X tot ‘winnaar’ uitriepen nou precies hebben gemeten…

    Biedt Metal inmiddels wel ook de mogelijkheden op iOS die OpenCL al jaren op OS X biedt om al die GPU rekenkracht ook voor andere dan puur grafische doeleinden te gebruiken?
    Anders is de grote iPad voor niet-grafische ‘pro’fessionele apps imho toch een beetje als een twin-engine auto met een vette Ferrari V12 èn een bescheiden Fiat tweecilindertje aan boord, waarin je uitsluitend op de pk’s van het Fiat motortje je rondjes rijdt op een circuit 😉

  4. Origineel geplaatst door Jonathan
    En dat zijn echt 12 volledige core’s s? Lijkt mij eerlijk gezegd een beetje sterk.

    Het antwoord op je vraag staat in feite op de foto. De GPU cores hebben “Shared GPU Logic”, delen dus samen (een groot deel van) de logica, terwijl de CPU cores elk hun eigen afzonderlijke logica hebben (die daardoor niet apart op de foto staat).

    Een GPU core is en kan dus zeker niet 1:1 hetzelfde als een CPU core. ‘t Is een beetje als het aloude onderscheid tussen SIMD en MIMD multiprocessing (al zullen er vast nog wel meer verschillen zijn, in de instructiesets bv).

    Grafische bewerkingen, waar de GPU uiteraard voor bedoeld is, lenen zich heel vaak uitstekend voor het eerste: op veel verschillende beeldgegevens (MD: Multiple Data, bv afzonderlijke pixels) moet steeds dezelfde bewerking (SI: Single Instruction) worden uitgevoerd.

    De cores van de CPU kunnen (en zullen vaak) juist met heel verschillende acties (MI: Multiple Instructions) èn verschillende data (MD: Multiple Data) bezig zijn. Denk bv alleen maar ‘s aan het split screen draaien van verschillende apps: dan zou prima de ene app op de ene CPU-core kunnen draaien, en de andere app op de andere core…

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.