Opinie: Waarom de iPhone 7 geen nieuw design nodig heeft
De iPhone 7 krijgt volgens geruchten grotendeels hetzelfde uiterlijk als z’n voorgangers en dat is goed. Een iPhone is namelijk een gebruiksvoorwerp en geen mode-accessoire.
Collecties en modetrends: leuk voor kleding, maar niet voor de iPhone
Door de komst van de Apple Watch en de regelmatig wisselende collectie horlogebandjes zijn we misschien anders over gadgets gaan nadenken. Elk halfjaar een nieuwe serie horlogebandjes, net zoals er elk halfjaar een nieuwe collectie kleding in de modewinkels hangt. Bij modemerken H&M en Zara gaat het nog sneller: daar hangt elke maand wel een nieuwe serie kledingstukken in de winkels. Volgens de modemerken gaat het verspilling tegen: als ze zien dat een bepaald kledingstuk goed loopt, kunnen ze meteen wat extra laten produceren. Voorheen bestelden ze de hele najaarscollectie in één keer en duurde het een halfjaar om te produceren, waardoor ze bleven zitten met een berg kledingstukken die niet in smaak vielen.
Bij een Apple Watch is nog te begrijpen dat je regelmatig een ander bandje wilt, zodat het bij je (wisselende) outfit past. Maar een smartphone is geen mode-accessoire. Het is een gebruiksvoorwerp geworden, net als een MacBook of HD-televisie. Als die versleten zijn wil je weer een nieuwe in een neutraal design, niet eentje die meegaat met de nieuwste designtrends met bijvoorbeeld een panterprint of roze bloemetjes.
Dus niet zoiets:
Overigens is dit een werkelijk bestaande laptop van HP. Voor de liefhebbers van bloemetjes hebben ze ook een meer uitgesproken variant met de naam Garden Dream. Er is een reden waarom maar weinig fabrikanten dit soort uitgesproken designs uitbrengen: je bent er snel op uitgekeken terwijl met een laptop toch zeker drie tot vijf jaar vooruit wilt. Wil je je laptop persoonlijker maken, dan kun je beter kiezen voor verwijderbare stickers of een mooie hoes.
Neutraal design
Met smartphones is het eigenlijk net zo, zeker met de producten van Apple. We staan nu pas op het punt dat mensen de iPhone 4s aan het uitfaseren zijn en het is maar goed dat Apple destijds heeft gekozen voor een tijdloos uiterlijk. De iPhone 4s valt nu vooral op omdat ‘ie zo klein is, niet omdat het toestel een gedateerd uiterlijk heeft. En dat is maar goed ook. Dat geldt voor wel meer spullen. Bij mijn Samsonite-reiskoffer, IKEA-boekenkast, SimpleHuman-afvalbak, Artemide-bureaulampje en Herman Miller-bureaustoel wil ik ook geen hip wisselend design, maar moet alles het liefst zoveel mogelijk hetzelfde blijven: neutraal, vertrouwd en niet te opvallend. Gaan er iets kapot, dan wil ik weer ongeveer hetzelfde.
Het is trouwens een misverstand dat Apple elke twee jaar kiest voor een radicaal nieuw design. Bij de overgang van de iPhone 4-familie naar de iPhone 5-familie veranderde er qua uiterlijk ook eigenlijk niet zoveel en dat vond iedereen wel prima. De iPhone 5 was in feite een langgerekte versie van de iPhone 4 met een aluminium achterkant. De echte vernieuwingen zaten aan de binnenkant en zo zal het ook bij de iPhone 7 zijn. Qua uiterlijk zijn de veranderingen misschien niet zo spectaculair, maar wat mij betreft hoeft dat ook niet.
Gebruikers willen geen radicaal nieuw uiterlijk
Het is ook een misverstand dat de grootste vernieuwingen te vinden waren in iPhone-modellen die een ander uiterlijk kregen. Touch ID werd ingevoerd in de iPhone 5s, Siri in de iPhone 4s. Voor het merendeel van de gebruikers zal een ‘radicaal nieuw uiterlijk’ ook niet bovenaan het verlanglijstje staan. Zij wachten tot hun iPhone aan vervanging toe is en kiezen op dát moment het model dat het beste bij hun wensen aansluit. Dat zal in veel gevallen een goede, degelijke iPhone voor een acceptabele prijs zijn. Het moet er vertrouwd uitzien en de kinderziektes moeten eruit zijn. Er is maar een kleine groep fanatieke Apple-fans die kiest voor het nieuwste model in een nieuwe kleur, zodat je goed kunt zien dat ze voorop lopen. Apple zou gek zijn als ze zich door de fanboys liet leiden; die kopen de nieuwste iPhone toch wel. Waar Apple indruk op moet maken, is de veel grotere groep gewone iPhone-gebruikers die gewoon een betrouwbaar en prettig toestel wil.
Zelf kijk ik erg uit naar de nieuwe iPhone en niet zozeer vanwege de spacezwarte kleur, maar omdat uit de verwachtingen blijkt dat er weer genoeg valt te ontdekken. Als er inderdaad een dubbele camera in de iPhone komt, dan biedt dat genoeg leuks om mee te spelen, zoals met achteraf scherpstellen of bokeh-effecten creëren. Een jaar geleden gebeurde hetzelfde met de nieuwe 3D Touch-functies: de iPhone 6s had geen spectaculair nieuw uiterlijk, maar er viel genoeg te ontdekken aan de drukgevoelige functies. Ik heb liever dat Apple de uiterlijke veranderingen beperkt tot een nieuw kleurtje en zich concentreert op de functies die er echt toe doen.
Zo verwacht ik ook dat het dit jaar gaat: Apple gaat ons traditiegetrouw overspoelen met een berg aankondigingen waar we nog wel een tijdje vooruit kunnen. Veel zal ook hetzelfde blijven, maar dat is precies wat we willen. En het mooie is: je hoeft niet eens je portemonnee te trekken om ervan te profiteren, want veel vernieuwingen zitten gewoon al ingebakken in iOS 10.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Getest: de nieuwe gehoorfuncties op de AirPods Pro (21-10)
- iCulture peilt: wat was jouw favoriete aankondiging van het september-event? (12-09)
- 'Wachtwoorden van Vision Pro-gebruikers waren te achterhalen' (12-09)
- Thread 1.4 komt naar je smart home: dit zijn de 6 verbeteringen (09-09)
- HomeComputerMuseum in Helmond heeft onvoldoende geld binnengehaald (07-09)
Reacties: 85 reacties