De koptelefoonaansluiting in de iPhone 7 is gesneuveld om plaats te maken voor een grotere batterij en Taptic Engine. Maar waarom moest die Taptic Engine eigenlijk groter worden gemaakt? Dat is een vraag die we van veel lezers kregen. Wij doken in de nieuwe homeknop en de functies van iOS 10, waarbij de Taptic Engine een belangrijke rol speelt.
Van trilmotor naar Taptic Engine
Bij de iPhone 6s verving Apple de vertrouwde trilmotor door een Taptic Engine. Die was nodig om voelbare feedback te geven als je met 3D Touch op het scherm drukte. Bij de iPhone 7 is de Taptic Engine nog verder verbeterd en dat heeft twee redenen:
- Allereerst de nieuwe thuisknop, die niet langer fysiek indrukbaar is. Daardoor moet de Taptic Engine vaker in actie komen en harder werken.
- Ten tweede introduceert Apple bij de iPhone 7 iets nieuws: Systeemtrillingen (System Haptics). Dit zorgt voor meer variatie in trillingen en feedback, wanneer je acties op het scherm uitvoert.
Je kunt deze systeemtrillingen uitschakelen. Dit heeft tot gevolg dat je niet meer de trillingen voelt in allerlei apps. Wel zullen 3D Touch en de thuisknop nog steeds voelbare feedback geven.
Systeemtrillingen ook in apps van derden
Systeemtrillingen komen op allerlei plekken voor in iOS 10. Draai je bijvoorbeeld aan een scrollwieltje om een agenda-afspraak in te stellen, dan voelt het alsof je aan een cijferslot draait.
Externe ontwikkelaars kunnen er ook gebruik van maken. Apple attendeerde ons op een aantal games die er gebruik van maken. Zo kun je in Zombie Gunship, Inc. de explosies nog beter voelen. De game staat gepland voor komende winter, maar zal de komende weken via een softlaunch al beschikbaar komen in een aantal landen.
In de game Oz: Broken Kingdom (link) zijn de trillingen afhankelijk van het type wapen dat je gooit. Je merkt het niet alleen in games, maar ook in andere apps. Zo is er de app NOISE (link) waarbij de toetsen van de piano heel natuurlijk aanvoelen, omdat de Taptic Engine rekening houdt met de manier waarop je vingers over het scherm glijden. Meer druk en harder tikken betekent een harder geluid en meer voelbare feedback.
Welke systeemtrillingen zijn er?
Dit alles is te danken aan de Taptic Engine en de systeemtrillingen, waarvan er een diverse in iOS 10 te vinden zijn:
- Schuifknoppen: wanneer je het einde van een schuifknop bereikt voel je een trilling, net zoals bij een fysieke schuifknop.
- Schakelaars: zet je een optie aan of uit, dan voelt het alsof je een knopje indruk.
- Rollers: bij het kiezen van een datum, tijdstip of andere opties voelt het alsof je aan de rollers van een cijferslot draait, met zachte klikjes als de volgende optie in beeld komt.
- Pinch to zoom: als je inzoomt op een foto maakt een trilling duidelijk dat je het maximum zoomniveau hebt bereikt.
Het leuke is dat deze effecten doen denken aan een functie die Steve Jobs in 2007 introduceerde: het bounce effect bij het bladeren door een lijst. In onderstaande video juicht het publiek bij het zien van deze fantastische vinding (tip: skip naar 16:00 minuten voor de demonstratie van het bounce-effect):
Bij de iPhone 7 heb je niet alleen een zichtbaar bounce-effect, maar je voelt het ook. Je vindt in iOS 10 nog veel meer systeemtrillingen:
- Pull to refresh: bij het vernieuwen van een lijst voel je een subtiele tik, bijvoorbeeld als je in de Mail-app. nieuwe berichten ophaalt.
- Toetsenbord: als je je vinger op een toets houdt krijg je op 3D Touch-schermen een trilling (dat was al zo op de iPhone 6s). Op de iPhone 7 voel je ook iets als je met je vinger over de letters met accenten veegt.
- Spotlight: bij het openen van Spotlight vanaf de bovenkant van het scherm krijg je voelbare feedback.
- Apps verplaatsen: druk je je vinger op een appicoontje om deze te verplaatsen, dan krijg niet alleen wiebelende iconen te zien, maar je voelt ze ook.
- Items wissen: ben je bezig met het wissen van e-mailberichten en andere items, door zijwaarts te vegen, dan krijg je voelbare feedback.
Het leuke van deze systeemtrillingen is dat ze heel natuurlijk en subtiel zijn, waardoor het je misschien niet eens is opgevallen. Als je erop gaat letten, ontdek je nog veel meer plekken waar systeemtrillingen zorgen dat je fysieke feedback krijgt. Ook in de Apple Watch zit zo’n Taptic Engine, die je op allerlei manieren subtiel de indruk geeft dat je met een fysieke interface te maken hebt:
Fysieke knoppen zijn helemaal niet nodig
Voor de mensen die Apple al wat langere tijd volgen, is het eigenlijk gek om je te realiseren dat Apple bij iOS 7 afscheid nam van het skeuomorfische design, waardoor de ledergestikte agenda het veld moest ruimen. Maar tegelijk proberen ze met deze systeemtrillingen toch weer de indruk te wekken dat je met fysiek voelbare knoppen te maken hebt. Eigenlijk is dat gek, want in een digitale wereld heb je alleen te maken met een status 1 (aan) of 0 (uit). Een fysiek voelbare drukknop om de status te wisselen is helemaal niet nodig.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- watchOS 11.2 beta 3 beschikbaar: wat brengt deze aankomende update? (20-11)
- Gerucht: 'Dit wordt de iPhone 17 line-up van 2025 (met de dunste iPhone ooit)' (19-11)
- Derde beta tvOS 18.2 is uit voor ontwikkelaars (18-11)
- 'Apple denkt opnieuw na over uitbrengen eigen televisie' (18-11)
- Overzicht: deze Apple-producten zijn in 2024 uitgebracht (en komt er nog meer aan?) (14-11)
Reacties: 11 reacties