Waarom ontploffen smartphonebatterijen eigenlijk?

Batterijen in smartphones ontbranden en ontploffen spontaan, vooral bij de Samsung Note 7, maar incidenteel ook bij iPhones. Hoe komt dit en wat je kun je eraan doen?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Samsung is gestopt met de verkoop van de Galaxy Note 7 en adviseert om de toestellen niet meer aan te zetten. De iPhone heeft één concurrent minder, maar ondertussen duiken ook de eerste verhalen op over iPhones die in broekzakken ontbranden. Voorlopig alleen in de VS, maar dit soort incidenten heeft de neiging om zich als een lopend vuurtje te verspreiden. Waarom ontploffen batterijen eigenlijk en hoe groot is de kans dat jij ermee te maken krijgt?

Ook iPhones vliegen wel eens in de brand

Ook de iPhone ontkomt niet aan het ontploffingsvirus waar de Note 7 aan ten onder is gegaan. Op 6 oktober sloegen de vlammen uit de iPhone 6 Plus van Yvette Estrada, een vrouw uit Californië. Haar toestel lag op een kast in de slaapkamer te laden. “Ik hoorde gesis, daarna een plop en er kwamen vlammen uit het scherm”, aldus de vrouw. Haar echtgenoot gooide de telefoon snel in de wasbak, zette de kraan aan en het duo belde vervolgens het noodnummer 911.

Verbrande iPhone

Een dag later vloog alweer een iPhone 6 Plus in de brand, deze keer bij een student uit New Jersey. Hij zat in een klaslokaal toen de iPhone in zijn achterzak erg heet werd. “Ik voelde zo’n vreemd, brandend gevoel bij mijn been”, aldus Darin Hlavaty. “Net toen de les van start ging, begon mijn telefoon te roken in mijn zak. Het was een brandje.” Andere studenten zeggen dat ze plotseling een plopgeluid hoorden, vlak voordat de iPhone begon te roken en uiteindelijk vlam vatte. De student gooide het toestel snel weg, waardoor de schade meeviel.

‘Bovenop de iPhone gaan zitten’
Meestal vliegen telefoons met lithium-ion-batterijen in de brand als ze worden opgeladen, maar bij deze student was dat niet het geval. Wel geeft hij toe dat hij waarschijnlijk bovenop zijn iPhone zat waardoor het toestel kan zijn verbogen. Daardoor kan de ontbranding zijn ontstaan. Of het toeval is dat beide incidenten zich nu voordoen, of dat lokale media er gewoon wat meer op gebrand is om aandacht te besteden aan dit soort voorvallen, is nog de vraag. Voorlopig geldt er in ieder geval nog geen code rood voor het gebruik van iPhones. Het zijn voorlopig geïsoleerde incidenten en het is niet te vergelijken met de honderden Note 7’s die inmiddels in brand zijn gevlogen.

Wel heeft Apple het fenomeen in het verleden al eens meegemaakt. In 2009 was er bijna wekelijks nieuws over ‘ontploffende’ iPhones die vlam hadden gevat, ook in Nederland:

Bekijk ook

Nederlandse iPhone ontploft in handtas

Op het forum van iPhoneclub meldt iemand opnieuw een ontploffende iPhone. Deze keer gebeurde het in een handtas, waarbij de iPhone compleet opensprong.

Ook vervangende toestellen niet veilig
Apple onderzoekt beide hierboven genoemde zaken. Uiteraard omdat ze een rampscenario zoals bij de Samsung Galaxy Note 7 willen voorkomen. De Galaxy Note 7 werd geprezen om z’n fantastische batterijduur en de supersnelle oplaadfunctie, totdat bleek dat steeds meer toestellen in rook opgingen, explodeerden of vlam vatten. Zelfs de vervangende toestellen die volgens Samsung ‘veilig’ waren bleken spontaan te ontbranden. Het zou te maken hebben met Samsung’s haastige productie om de Note 7 vóór de iPhone 7 op de markt te brengen.

Smartphonefabrikanten doen er alles aan om de batterijcapaciteit te verbeteren en om functies zoals snelladen aan te bieden. De ontwikkelingen in batterijtechnologie gaan daarbij een stuk minder vlot dan bij processoren, waar elk jaar wel weer een versnelling van 50% tot 100% kan worden geboekt. Bij batterijen gaat het met sprongen van een paar procenten en bij Apple blijft de batterijduur vaak gelijk.

Batterijen zijn explosief

Een batterij bestaat uit een behuizing van metaal en plastic, met daarin chemicaliën die een scheikundige reactie aangaan. Dit levert energie op. Gebruik je de iPhone, dan zullen elektronen van de minpool (anode) worden vrijgemaakt en aan de pluspool (cathode) worden gebonden. De stroom loopt vanaf de minpool via het elektronische circuits van de iPhone naar de pluspool. Bij een oplaadbare batterij zijn deze chemische processen omkeerbaar. Door de iPhone op het stopcontact aan te sluiten zullen de elektronen in omgekeerde richting worden gedwongen, waardoor er energie wordt opgeslagen, die later weer vrijkomt. Zo gaat het eindeloos door, totdat de batterij is uitgeput. De batterijduur neemt dan ook constant af, bij elke cyclus van opladen en ontladen.

De chemische reactie die elektriciteit opwekt veroorzaakt namelijk een afzetting van lithium op de elektroden, waardoor de interne weerstand van de batterij toeneemt. Meer weerstand betekent meer moeite om de spanning vast te houden.

Wil je je batterij niet te veel belasten, dan kun je zorgen dat de batterijstatus tussen de 20% en 80% blijft. Opladen van 80% naar 100% kost extra energie en duurt relatief lang. Met slimme systemen voor energiebeheer zorgt Apple ervoor dat je veilig kunt opladen, ook als je je iPhone de hele nacht aan het stopcontact laat hangen. Constant aan het stroom laten hangen is een minder goed idee, maar dat gebeurt zelden bij een iPhone. Bij laptops is het gebruikelijker dat ze constant aan de stekker hangen.

Update 13:45u: iCulture-lezer Jorrit van Wamel attendeerde ons op het volgende. Volgens een medewerker van de Genius Bar zijn de nieuwste MacBooks (met Retina-scherm) voorzien van een beveiliging, zodat je deze continu aan het stroom kunt hangen. “Op het moment dat de batterij 100% is opgeladen, wordt deze uitgeschakeld en werkt de MacBook rechtstreeks vanaf de netstroom, en niet meer via de batterij”, aldus Jorrit. “Oudere MacBooks (voor Retina-versies) hebben een oudere accu waar de stroom, ook bij 100% opgeladen te zijn, nog steeds door de accu stroomt en daardoor is het daar wel beter om deze regelmatig los te koppelen.”

Fysieke grenzen aan de groei
Bij batterijen zitten er twee beperkende factoren in de weg:

  • De energiedichtheid (energie per massa) is moeilijk op te voeren, zonder dat het gevaarlijk wordt
  • Smartphones worden steeds platter en compacter, waardoor er minder ruimte is voor de batterij

Er zit een maximum aan de hoeveelheid energie die de chemische stoffen kunnen opslaan. Bij een lithium-ion-batterij van een smartphone ligt de energiedichtheid rond de 150 Wattuur per kilo en het is lastig om die grens verder op te schroeven zonder dat er gevaarlijke situaties ontstaan. Er zijn wel accu’s met een hogere energiedichtheid dan de lithium-batterijen die we in smartphones gebruiken, maar die zijn niet veilig genoeg om in consumentenelektronica te gebruiken.

Als je de batterijduur van een smartphone wilt verlengen kun je beter de componenten zuiniger maken (wat Apple continu doet) of de batterij groter maken (eveneens iets wat Apple heeft gedaan bij de iPhone 7, door de koptelefoonaansluiting weg te halen).

Gevaar vanaf 80 graden

Bij het opladen kan je smartphone soms erg heet worden. Voorbij de 80 graden Celsius wordt het gevaarlijk en gaan de componenten kapot. Er kan een kettingreactie ontstaan die thermal runaway wordt genoemd. De temperatuur stijgt steeds verder, totdat de batterij kapot gaat. Het is een ongecontroleerde positieve feedback. Door de verbranding neemt de temperatuur nog verder toe, waardoor nog meer energie vrijkomt. Het komt in nog meer vakgebieden voor, bijvoorbeeld bij betonverwerking in de wegenbouw en bij nucleaire fusiereacties in sterren.

Bij batterijen kan er een temperatuurprobleem ontstaan voorbij de 80 graden Celsius. Vandaar dat de ontploffings- en brandproblemen zich vooral voordoen bij het opladen. Bij de student in het bovengenoemde voorbeeld kan de interne structuur van de batterij kapot zijn geraakt, waardoor andere componenten aangetast werden.

Mangaan(IV)oxide
Foto via Wikipedia

Steeds hogere energiedichtheid
Helaas zitten we de komende jaren nog wel aan lithium-ion-batterijen vast, gebaseerd op lithium en mangaan(IV)oxide (zie foto). Deze hebben een theoretische maximale energiedichtheid van 280 Wattuur per kilogram. Wil je een hogere output, dan heb je een poreuzere structuur aan de binnenkant nodig, maar daardoor gaat de capaciteit ook omlaag. Daarnaast wordt gekeken naar nieuwe combinaties zoals lithium-silicium-accu’s en lithium-zwavel-accu’s (Li-S) Door de lage soortelijke massa van lithium en de gemiddelde soortelijke massa van zwavel zijn deze accu’s relatief licht. Hiermee is een energiedichtheid van 350 Wh/kg mogelijk.

Silicium heeft een veel hogere energiedichtheid dan de anode-materialen die momenteel worden gebruikt, maar er zijn obstakels om het commercieel toepasbaar te maken. De eerste laboratorium-experimenten met dit type accu begonnen al in de jaren negentig. Voor de toekomst wordt er gewerkt aan solid state-batterijen waarin geen vloeibare elektrolyt meer wordt gebruikt, wat veiliger is. Er is dan geen poreuze anode meer nodig en het gewicht van de batterij kan lager worden.

Li-air batterijen

De toekomst: lithium-luchtbatterijen

De grootste belofte voor de toekomst zijn lithium-luchtbatterijen (ook wel Li-air genoemd). Het grootste voordeel daarvan is de grote energiedichtheid. Theoretisch is een energiedichtheid haalbaar van 12 kWh/kg, bijna net zoveel als de energiedichtheid van benzine (13 kWh/kg).

Li-air opladen en ontladen

Deze metaal-luchtbatterij maakt gebruik van oxidatie van lithium aan de anode en reductie van zuurstof aan de kathode, zodat een elektrische stroom ontstaat. In de jaren zeventig werd het al bedacht als stroombron voor elektrische voertuigen en de afgelopen jaren is de belangstelling weer toegenomen omdat het milieuvriendelijk is en geen gebruik maakt van fossiele brandstoffen. In plaats van lithium kan er ook gebruik worden gemaakt van zink of aluminium als anode.

Informatie

Laatst bijgewerkt
11 oktober 2016 om 13:49
Onderwerp
Categorie
Achtergrond

Reacties: 16 reacties

  1. Interessant stuk en begrijpelijk geschreven. Dank je wel.

  2. Een ding wat ik wel wil opmerken, het is niet voor alle MacBooks slecht om ze continu aan de stroom te hangen. Een Genius Bar medewerker legde me uit dat de nieuwe MacBooks (Retina versies) het beste continu aan de stroom kunnen hangen. Op het moment dat de batterij 100% is opgeladen, wordt deze uitgeschakeld en werkt de MacBook rechtstreeks vanaf de netstroom, en niet meer via de batterij. Daarbij slijt de batterij van een volledige laad cyclus, dus van 100% naar leeg en weer opladen. Hoe vaker dat moet gebeuren, hoe harder de batterij slijt, en hoe meer laad cycli je hebt gehad. Het maakt daarbij niet uit of je hem 4x tot 75% laat leeglopen of in een keer totdat die leeg is. Oudere MacBooks (voor Retina versies) hebben een oudere accu waar de stroom, ook bij 100% opgeladen te zijn, nog steeds door de accu stroomt en daardoor is het daar wel beter om deze regelmatig los te koppelen.

  3. Interessant stuk! Bedankt voor de heldere uitleg. 👌🏻

  4. (…), maar ondertussen duiken ook de eerste verhalen op over iPhones die in broekzakken ontbranden. Voorlopig alleen in de VS, maar dit soort incidenten heeft de neiging om zich als een lopend vuurtje te verspreiden. (…)

    😂
    Leuke woordspeling in dit verband, vooral in je broekzak wordt het dat dan wel héél letterlijk – een lopend vuurtje. 😁
    Pun intended?

  5. Hear hear prima stuk. Duidelijk uitgelegd. Dit geeft inzicht en achtergrond info.

  6. Als ik het goed voor heb, dan zitten we met z’n allen te wachten op fabrikanten die lithium-luchtbatterijen (Li-air) gaan gebruiken?

    – Het is veiliger;
    – We moeten maar 1 keer per 2 weken opladen i.p.v. 1 X per 2 dagen.

    Mooie evolutie, wanneer zouden die batterijen geïntegreerd worden in consumentenelektronica? 2018? 2020? 2030?

  7. Lijkt me wel een uitdaging om de telefoon dan waterdicht te maken met een klein zuurstofflesje op zijn rug. Om stroom uit de Li-Air batterrij te halen moet er wel zuurstof in en die moet ergens vandaan komen. Ook kan ik me voorstellen dat je ook nog iets met filters zal moeten doen voor de lucht die de cel in gaat bij het ontladen. Uitdagingen genoeg dus nog gezien de altijd beperkte ruimte in een smartphone. Het lijkt me dat deze technologie eerst in elektrische auto’s (of stationaire accu’s a la Tesla PowerWall) zal worden toegepast omdat je daar wel ruimte hebt voor filters e.d. Een miljarden business als dat gaat lukken!

  8. Het antwoord op de vraag uit de artikel-titel kan ook korter zijn:
    Omdat bedrijven als samsung liever hun producten rushen dan dat ze deze door en door testen op designfouten.

  9. @WimN: Die zuurstof zal in de behuizing van de batterij blijven anders zou het Li ook met een andere stof kunnen reageren dan de O2 tijdens het ontladen. Dit is iets wat je niet wilt natuurlijk. Door er een gesloten systeem van te maken (wat alle accu’s in telefoons zijn) kan je dit in de hand houden.

  10. @Robert: Dat is ook een methode maar dan zal je dus ‘ruimte’ moeten reserveren voor de opslag van de zuurstof in een bepaalde stof. Hier wordt ook nog veel onderzoek naar gedaan. Voorlopig zie ik hier nog geen betrouwbare, veilige oplossingen met een lange levensduur.
    Voor hoorapparaten heb je zink-lucht batterijen die gebruik maken van omgevingslucht om daar zuurstof uit te gebruiken. Deze kun je niet opladen, maar ze zijn wel klein en hebben een grote capaciteit.

  11. Origineel geplaatst door Jorrit van Wamel
    Een ding wat ik wel wil opmerken, het is niet voor alle MacBooks slecht om ze continu aan de stroom te hangen. Een Genius Bar medewerker legde me uit dat de nieuwe MacBooks (Retina versies) het beste continu aan de stroom kunnen hangen. Op het moment dat de batterij 100% is opgeladen, wordt deze uitgeschakeld en werkt de MacBook rechtstreeks vanaf de netstroom, en niet meer via de batterij. Daarbij slijt de batterij van een volledige laad cyclus, dus van 100% naar leeg en weer opladen. Hoe vaker dat moet gebeuren, hoe harder de batterij slijt, en hoe meer laad cycli je hebt gehad. Het maakt daarbij niet uit of je hem 4x tot 75% laat leeglopen of in een keer totdat die leeg is. Oudere MacBooks (voor Retina versies) hebben een oudere accu waar de stroom, ook bij 100% opgeladen te zijn, nog steeds door de accu stroomt en daardoor is het daar wel beter om deze regelmatig los te koppelen.

    Volgens mij doen oudere macbooks dit ook al. Mijn macbook hangt zo goed als altijd aan de lader en volgens coconut battery verbruik ik altijd 0 watts van mijn accu. En de cycle count staat na ruim 4 jaar op 56. Heb hem in die 4 jaar wel een aantal maal per jaar van de lader gehad (zeg 100x per jaar).

  12. De fabrikant die een perfecte nieuwe batterij op de markt weet te brengen met veel capaciteit, snelle laadtijden en een veilig concept wordt multi-multi miljardair. Misschien wel de allerbelangrijkste ontwikkeling van dit moment. Als er superbatterijen komen dan verandert de wereld razendsnel. Auto’s zullen massaal elektrisch worden, wind- en zonne-energie zullen veel rendabeler worden en qua kostprijs eindelijk kunnen wedijveren met fossiele brandstoffen.

  13. Inderdaad héél toevallig dat juist nu een paar gevallen van rokende iPhones bekend worden. Ook heel raar dat in Amerika en rest vd wereld het Galaxy Note 7 drama géén naam krijgt.

    Toen iPhone 4 een klein probleempje met de antenne had als je hem verkeerd vasthield, heette het meteen Antennagate. iPhones 6 die beetje verbogen: Bendgate. En nu met Samsung’s superdrama waardoor álle Note 7 toestellen worden teruggeroepen. Iets gehoord van Galaxygate, Notegate of zoiets. Ik niet.

    Het is voor een iPhone niet slecht om langer aan stroom te hangen. Jullie schreven zelf dat de iPhone na volgeladen te zijn, automatisch een paar procent gaat ontladen en dan weer laden. Enzovoort.

    En waarom batterij niet belasten? Je gaat ‘m toch niet tussen 20 en 80% houden. Ik laad ‘m altijd op tot 100% en laat ‘m regelmatig helemaal leeg gaan.
    Batterij van mijn iPhone 6 Plus gaat na twee jaar zeer intensief gebruik nog altijd 1 tot anderhalve dag mee.

  14. Origineel geplaatst door WvB22
    De fabrikant die een perfecte nieuwe batterij op de markt weet te brengen met veel capaciteit, snelle laadtijden en een veilig concept wordt multi-multi miljardair. Misschien wel de allerbelangrijkste ontwikkeling van dit moment. Als er superbatterijen komen dan verandert de wereld razendsnel. Auto’s zullen massaal elektrisch worden, wind- en zonne-energie zullen veel rendabeler worden en qua kostprijs eindelijk kunnen wedijveren met fossiele brandstoffen.

    Dit is er allang. Maar wij leven in en oli maatschappij, welke dit dus ook gelijk tegen houden. Zolang er oli is zal de wereld niet toe geven aan dit soort energie.

  15. Smartphones worden steeds platter en compacter, waardoor er minder ruimte is voor de batterij

    Smartphones worden niet uit zichzelf compacter. Daar kiest de fabrikant voor! En als deze naar de wensen van zijn klanten zou luisteren dat zouden de smartphones NIET platter worden waardoor MEER ruimte is voor een betere batterij. Dit is dus de omgedraaide wereld!!

  16. Ik had graag een Note 7 willen hebben ik had zelfs mijn Iphone 6s verkocht omdat ik de iphone niet interessant meer vind word steeds meer van het zelfde.

    Maar helaas nu zal ik wel een Iphone 7 moeten halen omdat de Note 7 niet meer komt.