Reacties voor: Wat kost een gigabyte dataverkeer?

Het is lastig te achterhalen wat een gigabyte mobiel internetverkeer kost. Dagblad De Pers probeerde het te achterhalen, maar kwam niet verder dat het waarschijnlijk een euro per gigabyte is.
Lees het complete artikel → Wat kost een gigabyte dataverkeer?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 70 reacties

  1. Is zo afgelopen als niemand het meer doet omdat ze het simpelweg niet meer kunnen betalen, innovatie.. nou dacht et niet, meer terugindetijd.

  2. Ik geloof ook niet dat er een relatie is tussen kostprijs en prijs per gb. Iedereen weet toch dat door het toegenomen dataverkeer de inkomsten van ‘spraak’ en sms fors afnemen. De telco’s zijn dat aan het compenseren.

  3. Als iedereen nou zijn internet abbo een maand laat vallen tegelijk word het zo goedkoop dat je het gratis krijgt

  4. Ik zeg:”kartel waakhond” als deze zijn werk doet, zal de datakosten mogelijk het volgede zijn waarmee telecombedrijven elkaar zouden moeten beconcurreren.

  5. Ach het is allemaal zo simpel. Er is steeds minder sms verkeer en er wordt steeds minder gebeld. Dus alle telecom providers zoeken een andere manier om klanten een poot uit te draaien. Dus we komen uit bij het dataverkeer. Het moet gezegd worden dat er meer data verbruikt wordt sinds de smartphones de laatste jaren steeds poulairder zijn geworden. Maar de huidige prijzen zijn absurd. Als ik wil overstappen naar bijv KPN krijg ik een datalimiet aan mijn broek en als ik dat niet wil mag ik flink wat flappen neerleggen om het onbeperkt te laten worden. Laatst had de opta een aantal providers al flink op de vingers getikt betreffende prijsafspraken. Het zal me niets verbazen als dat ook voor deze zaken geldt.

  6. 3000 euro per Gigabyte ? Tikfoutje waarschijnlijk 😉

  7. dan betaal je in extreme gevallen wel 3.000 euro per gigabyte

    3000 euro per gigabyte? Dat is wel erg veel, Ik neem aan dat dit een typfoutje is?

  8. Mijn abo bij Vodafone loopt deze maand af, ik heb nog onbeperkt internet, laat dit maar lekker doorlopen.
    Was ook het advies van Ritel.

  9. De providers hebben weer een nieuwe melkkoe gevonden die data gebruik heet, zo simpel is het.

  10. Betaal gewoon 5 euro met me ouwe KPN sim-only, nog onbeperkt ook 😉

  11. “Sluit je bij KPN een Surf&Mail Standaard-bundel af, dan betaal je in extreme gevallen wel 3.000 euro per gigabyte, zo becijferde De Pers”

    3.000 euro lijkt me een beetje veel of ligt dat aan mij?

  12. Origineel geplaatst door Wim
    Mijn abo bij Vodafone loopt deze maand af, ik heb nog onbeperkt internet, laat dit maar lekker doorlopen.Was ook het advies van Ritel.

    Wim, hou er rekening mee dat er in de voorwaarden kan staan dat je abonnement nu aangepast wordt aan de nieuwe voorwaarden, d.w.z. een datalimiet waar je die vroeger niet had…

  13. Meuuuuh! Meuuuuh!

    Hoor ik daar het loeien van een melkkoe?

    Ik heb ooit eens gelezen dat SMS is uitgevonden om de restcapaciteit op het netwerk nuttig te gebruiken, zeg maar de gaten tussen de datapakketten. Dus SMSjes kosten vrijwel niets, een bedrag met eerst een paar nullen achter de komma. Je weet zelf wat je daarvoor betaald. Nu de consumenten “slim” geworden zijn door apps als Whatsapp te gaan gebruiken, blijkt die melkkoe geen melk meer te geven, dus zoeken ze gewoon een nieuwe. Gelukkig heeft elke smartphone ook Wifi…

  14. had hier eigenlijk een vergelijk verwacht van de verschillende providers… nu weet je eigenlijk nog niks (uitgaande van de omschrijving van de titel)…

  15. Uitstekende onderzoeksjournalistiek!

    Volgende stap: de EU legt die half maffiose telecomaanbieders aan banden. De klant mag zelf bepalen hoeveel data, belminuten en smsjes er worden afgenomen. En dan willen we best wat meer betalen dan die euro die het dus werkelijk kost, hoor 🙂
    Zo zijn we.
    Maar kom niet met die onzin die we qua smsjes al gehad hebben. Het uitmelken van klanten heeft lang genoeg geduurd. De klant snapt nu wat een mb is en wat dat kost.
    Of mag de energiemaatschappij mij vooraan bij elke gigawatt aan gebruikte stroom ook een vooraf bepaalde hoeveelheid gas aansmeren? Dacht het niet toch?!

    @Alfred: Sterker nog: sms is oorspronkelijk een notificatie-systeem, bedacht om berichten als ‘netwerk tijdelijk niet beschikbaar’ op het scherm te toveren.
    Een stel nerds bedacht dat het wel geinig zou zijn om elkaar middels dat systeem berichtjes te sturen. Zoals altijd zijn het dus niet de telco’s zelf die proberen te innoveren; als het aan de KPN lag dan kochten we allemaal weer een bakelieten telefoon en belden we voor een knaak per minuut.

    Een sms is echt hooguit een paar kb, veel minder nog dan een word-bestandje. Kijk maar eens hoe groot die zijn. SMSjes kunnen ze er eigenlijk gratis bijgooien. Toevallig doet geen enkele telco dat, heel gek.

  16. Origineel geplaatst door Wim
    Mijn abo bij Vodafone loopt deze maand af, ik heb nog onbeperkt internet, laat dit maar lekker doorlopen. Was ook het advies van Ritel.

    Weet je dat wel héél zeker? M’n neefje heeft ook Vf met onbeperkt internet, de 2 jaar waren nog niet eens om en laatst kreeg hij ineens een telefoontje van Vf dat z’n datalimiet was overschreden en het internet dus voor de rest van de maand werd uitgezet. Voordeel: dit is een eenzijdige verandering van de voorwaarden in het nadeel van de klant, dus mag je per direct opzeggen, zonder opzegtermijn, ook als je contractsduur nog niet is uitgediend.

  17. Bij iedere provider kost een Mb zonder bundel vanaf 1,5 euro, TM 2,5 euro per losse Mb, dus ja die 3000 euro klopt wel, Nogmaals dit heeft iets te maken met vraag en aanbod, de laatste jaren heeft trouwens Europa met buitenland bellen de kosten gedwongen omlaag gebracht, aflopen zomer mocht in NL het internet niet geblokkeerd worden, gevolg wij betalen de kosten van deze regeringsbeslissingen, het is niet de schuld van de providers, de regering zal ook niet ingrijpen, ze hebben nl miljarden verdiend toen de frequenties verdeeld werden, terwijl ze achteraf met bepalingen komen!!!

  18. Mobile Vikings FTW!!!! xD

  19. Origineel geplaatst door Alfred
    Weet je dat wel héél zeker? M’n neefje heeft ook Vf met onbeperkt internet, de 2 jaar waren nog niet eens om en laatst kreeg hij ineens een telefoontje van Vf dat z’n datalimiet was overschreden en het internet dus voor de rest van de maand werd uitgezet. Voordeel: dit is een eenzijdige verandering van de voorwaarden in het nadeel van de klant, dus mag je per direct opzeggen, zonder opzegtermijn, ook als je contractsduur nog niet is uitgediend.

    Dat is de FUP, die is er altijd al geweest, iedere keer weer dat fabeltje: er is nooit onbeperkt internet geweest!!! Bij TM hebben ze helemaal nooit onbeperkt internet gehad met dat belachelijke netwerk echt een verkooptruc!!! onder de nieuwe voorwaarden wordt je internet nl niet uitgezet, maar ga je buitenbundel tarief betalen voor meerverbruik!!!

  20. Mooi op te lossen. iedereen met draadloos internet onbeperkt dataverbruik geven en zijn draadloos internet (in een veilige modus) delen … dan heb je vlug overal bereik en kost dit niemand een cent meer …

  21. @Admiraal Schuurtje: Vodafone iSmart biedt wel degelijk gratis onbeperkt smsen aan..

  22. De providers willen niks zeggen om concurrentieoverwegingen?

    Volgens mij kunnen ze het juist heel goed vinden met de concurrentie als ze weer eens beslissen dat ze prijzen omhoog moeten!

  23. @William: Nog beter: een rechtschapen ondernemer moet een kans aangijpen om dit overduidelijke gat in te vullen en een netwerk beginnen. En dan gewoon eerlijk verkopen wat de klanten willen.

    Dus je bedrijf niet bouwen op een fundering van 50 jaar klanten misbruiken, maar op het gegeven mensen geven wat ze willen en nodig hebben. Dan heb je toekomst.

    De overheid mag ook wel eens heel goed gaan nadenken aan wie ze straks die 4G frequenties gaan veilen. Want heel eerlijk gaan die veilingen er volgens mij niet aan toe. Zeker niet met een Kamer vol met voormalig telecom-lobbyisten.

  24. Goh, das best wel veel als ik het zo bekijk.
    Ik haat al die providers in België, voor 500mb betaal je hier al snel 15 euro.
    Sinds kort heeft mijn neef me iets aangeraden: MobileVikings, een operator die op het netwerk van Base werkt… Misschien geen geweldig bereik overal maar de tarieven zijn ongelooflijk aantrekkelijk : http://www.mobilevikings.com iemand hier al ervaring mee?

  25. En daarom, WiFi!

    Thuis: WiFi (Neem aan dat iedereen dat heeft)
    Werk: WiFi (Meeste bedrijven hebben een gasten netwerk)
    School: Geen idee, maar denk dat de meeste scholen ook wel WiFi hebben.
    Vrienden / Familie: WiFi
    McDonalds: Gratis WiFi
    Onderweg: Rust (geen WiFi)

    Kortom, ik gebruik op m’n iPhone een sim only abonnement voor € 10,= in de maand en kan 90% van de dag internetten via WiFi. Heel af en toe mis ik het onderweg, maar dat is wel te overkomen.

  26. Waar voor mij de schoen een beetje wringt is niet bij de prijs van het dataverkeer maar wel bij het feit dat je nog steeds verplicht een x aantal belminuten/smsjes moet afnemen terwijl je die helemaal niet (op)gebruikt.

    Overigens denk ik dat veel mensen de torenhoge kosten die zulke bedrijven maken voor onderhoud aan zowel infrastructuur als panden maar ook aan salarissen, advertentiekosten, klantenservice, etc. onderschatten. Uit de laatste jaarcijfers blijkt dat KPN over 2010 een winstmarge heeft gerealiseerd van 13% wat helemaal niet zo hoog is.

  27. Origineel geplaatst door Alfred
    Weet je dat wel héél zeker? M’n neefje heeft ook Vf met onbeperkt internet, de 2 jaar waren nog niet eens om en laatst kreeg hij ineens een telefoontje van Vf dat z’n datalimiet was overschreden en het internet dus voor de rest van de maand werd uitgezet. Voordeel: dit is een eenzijdige verandering van de voorwaarden in het nadeel van de klant, dus mag je per direct opzeggen, zonder opzegtermijn, ook als je contractsduur nog niet is uitgediend.

    precies, je hebt dus niks aan de voorwaarden waarvoor je in hrt vetleden hebt grtekend. De provider wijzigt gewoon eenzijdig de voorwaarden en jij als consument hebt dan 1 maand de tijd om op te zeggen ongeacht contractsduur. Reageer je niet dan accepteer je de nieuwe voorwaarden, ongeacht je contract 10 jaar stilzwijgend is verlengd. Concreet stelt een contract dus niks meer voor, de provider doet wat ze wilt, je kan wel altijd proberen een schadevergoeding te claimen, maar dit is veelal afgeschermdin de algemene VOORWAARDEN

  28. Bij T-Mobile prepaid betaalde ik altijd 2,50 euro per dag max. Dat is deze maand 2 euro per MB geworden. Dus zeg, je genereert 12,5 MB data op een dag: 25 euro. In één keer een factor 10 duurder!

    1 GB (1024 MB) kost dus 2048 euro. Als je het op 1 dag verbruikt. Want spreidt je dit over een maand? Dan ben je met alle afrondingen per dag naar boven stukken duurder uit! 1,05 MB = 2 MB = 4 euro.

    De kosten heb je niet helemaal zelf in de hand. Stuurt iemand je een iMessage met een foto van een MB, kost je dat bericht ontvangen dus al 4 euro …

    Dus 3000 euro voor 1 GB in 1 maand is goed mogelijk. Want KPN is nog duurder …

  29. Het is gewoon vraag en aanbod, de providers pakken extra geld omdat data belangrijk is voor een smartfone, je krijgt nu ineens zoveel SMSjes die krijg je niet op omdat iedereen Whatsup gebruikt om een andere messenger, conclusie is dat de providers gewoon de prijs omhoog gooien wat in trek is, er moet een provider opstaan die een tientje p/m rekend zonder limiet en dan volgd de rest weer

  30. Als we nu allemaal eenmalig investeren in een FON acces point, dan kunnen we allemaal weer “gratis” internetten via WIFI.

    Voor meer info, zie: http://www.fon.com

  31. Is toch slim. Hoe meer er verbruikt word, hoe hoger de prijzen, hoe meer winst. Zolang alle providers de prijs hoog houden zal het zo blijven, wij kunnen slechts hopen dat er een prijzenoorlog komt.

  32. Mobile Vikings voor de Belgen!!! €15 euro en je krijgt 2GB data 1000 sms’jes Nog eens 1000 sms’jes naar mobile viking klanten en de 15 euro mag je nog eens helemaal opbellen. Super gewoon, ok nog niet overal 3G maar daar lig ik niet wakker van!!

  33. Naar mijn idee is er iets gruwelijk mis met de pr-afdelingen van de telco’s. Tegenstrijdige berichten en ongeloofwaardige berichten staan aan de basis van ontevredenheid onder klanten. Alle communicate komt over alsof er iets te verbergen is, terwijl iedereen gewoon duidelijkheid wil.
    Ik blijf er bij dat er te weinig concurrentie is en daarmee te weinig incentive om te innoveren en af te wijken van het algemene aanbod. Te veel overheidsbemoeienis in het bedrijfsleven is onwenselijk, maar deze sector kan wel wat input gebruiken. Als samenleving hebben we gewoon belang bij een uitstekende communicatie-infrastructuur.
    Een soort mea culpa was mooi geweest bij de abrupte prijs-hikes. Als we nou meer betaalden voor een betere dienst, maar nee 3g dekking is op veel plekken nog steeds afwezig..

  34. @ikke: Nee, daar betaal je gewoon voor. Een tientje. Precies evenveel als de blox onbeperkt sms’en vroeger kostte. En dat tientje is gewoon opgeteld bij de maandelijkse kosten. Dus was een abo bij vodafone vroeger zonder onbeperkt smsen € 32,50, dan kost dat nu mét onbeperkt smsen € 42,50.

    Ga maar kijken. Denk je nou echt dat ze je op die manier gaan matsen? Natuurlijk niet!

    En zelfs al gaan we de komende jaren meer abo’s met onbeperkt smsen zien: dat is allemaal schijn. Smsjes kosten al niks dus dat kunnen ze weggeven. Gaan ze gewoon meer heffen op internet, makkelijk zat. Wij hebben toch geen keus.

  35. als je goed zoekt, kom je op leuke aanbiedingen. Ik heb nu een abo gevonden voor 36 euro per maand (gemiddeld over 2 jaar) met 2.4gig internet per maand, 300 belminuten of 600 smsjes, bij vodafone, met een galaxy note voor 54 euro. moah, vind ik een goeie deal. tis niet ‘onbeperkt’ maar je komt een eind.

    Ik heb namelijk een abo van vodafone met 50(!) belminuten, 100 smsjes en 2.5gig internet, voor hetzelfde bedrag (wat goddank bijna afloopt).

    gewoon goed zoeken, en die drol doorslikken. de tijd van ‘onbeperkt’ is voorbij. onbeperkt was sowieso een verkeerde term, en nu begint dat kwartje pas te vallen.

  36. @mark: Door hun beleid een beetje te coordineren proberen de overgebleven telco’s hun winsten te maximaliseren. (hoge prijzen,weinig investeren in meer capaciteit)
    Wat NL nodig heeft is een prijsbreker als 3 http://www.drei.at

  37. KPN Surf&Mail Standaard kost €1,50 per MB wanneer er meer dan 5000kb (!) per maand wordt verbruikt. Dat loopt voor 1GB dus aardig in de papieren…

  38. @rita: Er is 1 ding wat niet is uit de sluiten in algemene voorwaarden en dat is schadevergoeding. In een contract tussen grote partijen kan dit maar in een contract met een consument geldt boek 7 bw dwingend. Daar kan dus niet vanaf geweken worden. Daarnaast gelden er nog een aantal lijsten in boek 6 (236 en 237) waar in staat dat het uitsluiten van aansprakelijkheid (lees: schadevergoeding) niet mag.

  39. Gelukkig loopt mijn abb tot 27-07-2013, dus kan verlopig lekker door gaan met onbeperkt dataverkeer. Net op tijd afgesloten dus 🙂
    Dan zie ik wel weer. Met die standaard 1 Gb kom ik er niet en stop dan gewoon met internet op me mobiel en neem wel een prepay kaartje zonder internet.

  40. @Lorenz: ik ben al 2jaar mobile vikings en ben er nog altijd zeer tevreden over wat men zegt over de 3g dekking valt goed mee ik raad het ook aan iedereen aan die een smartphone heeft en valt het tegen geen probleem je bent direct weer weg want is prepaid

  41. In Denemarken kost 1gig € 2,50

  42. Het is nog gekker. Streaming video specialist Stef van der Ziel heeft berekend dat als je SMS-jes omrekent naar dataverkeer ze 30.000 euro per Gb opleveren.

  43. @Pim Brussee: In Denemarken kost 1m3 6,60, oftewel zo blijven we bezig.

  44. Hoe oud is iedereen hier? Niet oud, of gewoon dom… Wereldvreemd… Jezus zeg, telco’s zoeken een manier om geld te verdienen nadat sms en belverkeer minder oplevert. Natuurlijk doen ze dat, het zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Goh wat raar zeg… Geld verdienen aan ‘ons’ als klanten, wat denken ze wel niet!! Iedereen die ligt te janken over prijzen moet z’n eigen telco maar beginnen, eens kijken hoe goed dat gaat. Heb je hier in ieder geval al je eerste 100 klanten, Ze betalen wel weinig tot niets voor je services maar toch… Dat wil je toch zo graag… Bah bah, typisch nederlands. Geld verdienen mag niet!!! 1 uitzondering natuurlijk: apple, die mogen wel 70% bruto margen draaien van ‘men’ hier.

  45. Banken, verzekeraars en telecomproviders, allemaal een pot nat. Onbetrouwbare oplichters.

  46. Vandaag lekker mijn onbeperkt internet gebruikt. Radio geluisterd en uitzending gemist allemaal samen voor zo’n 500mb.

  47. Ik heb nog lekker onbeperkt, werkt fijn hoor, zonder limiet!

  48. Schattig ook dat in het oorspronkelijke artikel ook alleen maar vermeld wordt dat het stijgt maar niet waarom, iets wat je toch wel zou willen weten als het om een 7-voudige prijsstijging gaat …. telecom providers zeggen ook maar steeds dat mobiele data duurder wordt … ze bedoelen dat ze gewoon niet genoeg geld verdienen met de rest .. ik voel me weer eens belazerd

  49. @henk: Verkeerd uit bed gestapt? Wat een vervelende zure reactie zeg!
    Iedereen vergeet dat heel veel nieuwe abo’s ook de minuten afronding hebben. Ik heb de afgelopen 3 maanden een nieuw sim abo waarin dat is. 1/3 van prijs tov mijn oude abo, toch elke maand meer kwijt … Huh? Tja elke voicemail is dus gelijk 1 min aan kosten.

    Betreft data alles wordt beter, compress wordt krachtiger, aparatuur beter, steeds meer mensen gebruiken data etc etc… Raar want als je meer verkoopt kun je goedkoper verkopen. Gewoon om je klanten, dus je inkomsten, te bedanken voor je vertrouwen. Overal is dat zo alleen bij Telco’s dus niet. Daar geldt “uitmelken”!!!!

  50. Ik heb nog een beter idee, wat nog niet goed bekend is, maar je kan voor 199€ een apparaatje kopen, en prepaid opladen (met name heeeeel interessant voor mensen die reizen, of veel reizen) dan heb je je eigen wifi netwerk bij je!! zolang er 3g dekking is (dat is zo’n beetje overal ter wereld!! en dan ben je heeeeel goedkoop uit in het buitenland!!

  51. Hoe zat het ook al weer? X% van de gebruikers was verantwoordelijk voor meer dan 80% van het dataverbruik onder FUP. Die X was een klein getal meen ik me te herinneren. Als er nu een provider opstaat die dan die X% aanpakt en de doorsnee gebruiker tegen een aardig bedrag onbeperkt FUP kan laten werken ben ik hun eerste klant.

    Oh ja, suggestie van om overal wifi te gebruiken incl. op je werk is een schromelijke overschatting van de bereidheid van de gemiddelde werkgever. De mijne zal het van uit financieel en netwerktechnisch en beheersoogpunt nooit gaan doen. En we praten over een grote wereldonderneming (met jammer genoeg een kruideniersmentaliteit).

  52. De reactie van Henk is dan misschien wat ongenuanceerd maar hij heeft wel gelijk!
    Het is heel simpel: inkomsten – kosten = winst. Winst wordt gebruikt om oa te investeren in het netwerk maar ook om de huur van het pand te betalen waar wij ons mobieltje halen en het personeel enz. Maar wat te denken vd toestellen en netwerkacties zelf. We vergisssen ons in de kosten die een provider maakt voor elke klant die ze aansluiten.
    Door het veranderende consumentengedrag is het verdienmodel ook veranderd en met minder inkomsten zou de provder moeten gaan bezuinigen op de kosten wat bijv. betekent minder winkels, minder personeel enz. Maar ook minder goede netwerkacties, duurdere toestelprijzen of hogere prijzen voor bellen/smsen.
    Ja ik werk zelf in de telecom en wij waren ook niet blij toen onze bazen aankondigden dat de data abonnementen zouden veranderen. Iedereen had het idee dat het duurder en dus minder gunstig zou worden.
    Maar voor de meeste mensen wordt het echt niet per definitie duurder terwijl bijv. datasnelheden wel hoger worden. Alleen voor de veelgebruikers (mensen die meer dan 1000 MB per maand) kan het zijn dat het duurder wordt.
    Belangrijkste verschil met nu en “vroeger” is dat je gewoon wat beter op moet letten welk abonnement je kiest en bij welke provider…net zoals je dat voorheen ook deed voor je belminuten en smsjes. De ene provider biedt meer data, de ander weer een beter netwerk enz.
    Dus ja, de providers verdienen aan ons! Maar dat is niet alleen voor eigen winst maar ook om ons dat te kunnen geven wat we vd provider verwachten (goed netwerk,mooie toestellen, hoge kortingen enz).
    Voor de gemiddelde consument wordt het niet slechter, alleen voor de uitzonderingen!

  53. Lieve @henk: Je gaat even voorbij aan het feit dat alle 3 de providers vrijwel gelijktijdig hun tarieven hebben verhoogd én dat het een forse verhoging is. Met andere woorden, je betaald 1,5 tot 2 keer zoveel voor hetzelfde of zelfs minder en je hebt geen keus, want de concurrentie doet gewoon mee.

    Dáárom klaagt iedereen erover!

    Als er één provider een dergelijke tariefstijging had ingevoerd, was die gewoon alle klanten kwijtgeraakt en hadden de andere twee in hun handen gewreven, zo is normaal gesproken de marktwerking. Maar dit lijkt, ondanks alle tegenbeweringen (natuurlijk zullen ze nooit toegeven), op kartelvorming.

  54. @Pim Brussee: Ik betaal hier in Denemarken voor mij telefoonabo.:
    omgerekend €39,00 per maand en dan krijg ik:
    -6 uur bellen naar mobiele nummers
    -onbeperkt naar vaste nummer in DK
    -onbeperkt mms/sms
    -15 GB per maand

    Das niet duur, denk ik. Maar das geloof ik ook het enige wat goedkoper is. In Nl heb je digitenne voor ca. €8,00 p/m.
    Televisiekijken en internet thuis kost hier een godsvermogen . Dus een goede vergelijking is het niet van je.

  55. Origineel geplaatst door henk
    Hoe oud is iedereen hier? Niet oud, of gewoon dom… Wereldvreemd… Jezus zeg, telco’s zoeken een manier om geld te verdienen nadat sms en belverkeer minder oplevert. Natuurlijk doen ze dat, het zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Goh wat raar zeg… Geld verdienen aan ‘ons’ als klanten, wat denken ze wel niet!! Iedereen die ligt te janken over prijzen moet z’n eigen telco maar beginnen, eens kijken hoe goed dat gaat. Heb je hier in ieder geval al je eerste 100 klanten, Ze betalen wel weinig tot niets voor je services maar toch… Dat wil je toch zo graag… Bah bah, typisch nederlands. Geld verdienen mag niet!!! 1 uitzondering natuurlijk: apple, die mogen wel 70% bruto margen draaien van ‘men’ hier.

    Jij bent het soort mens dat overduidelijk diepe zakken heeft en bij een telco werkt. Ik kan namelijk niet geloven dat iemand zo achterlijk is om kartelvorming en dergelijke maffiapraktijken goed te praten.

    Prachtig artikel, zo mag het wel meer in mainstream nieuws komen.

  56. Even een bericht voor de personen die het elke keer maar weer over de tarieven / onbeperkt internetten hebben.

    1 onbeperkt was het voorheen nooit ( Vodafone / kpn / hi / MTV mobile en telfort had een FUP – Fair use policy ) T mobile kreeg je wel onbeperkt maar werd na 1 GB naar 64kb per sec teruggezet . ( snelheid die niet vooruit te branden was )

    2 Voor de personen die wel optimaal gebruik willen maken van het datanetwerk hebben op dit moment genoeg keus. ( niet iedereen heeft namelijk ook 1GB nodig ( ik zou zeggen laat je hierover adviseren in de winkels ) vaak is het zo dat niet iedereen het nodig heeft of überhaupt opmaakt.

    @henk: Er zijn ook nog abonnementsvormen waarbij je na de eerste minuut nog steeds per sec betaald ( KPN bsw en bsw Xl / Vodafone bsw smart )
    Hoe je het draait of keert. Of je nou voor bel / sms / data betaald.
    De toestellen worden ook alsmaar uitgebreider. Dan maar daarvoor betalen, omdat de vergoedingen lager worden van de netwerken ( zoals ze dat in belgie bijvoorbeeld deden. Geen Subsidie op Hardware ( telefoons )

  57. Origineel geplaatst door Alfred
    Weet je dat wel héél zeker? M’n neefje heeft ook Vf met onbeperkt internet, de 2 jaar waren nog niet eens om en laatst kreeg hij ineens een telefoontje van Vf dat z’n datalimiet was overschreden en het internet dus voor de rest van de maand werd uitgezet. Voordeel: dit is een eenzijdige verandering van de voorwaarden in het nadeel van de klant, dus mag je per direct opzeggen, zonder opzegtermijn, ook als je contractsduur nog niet is uitgediend.

    vorige maand nog meer dan 2 gb verstookt met VF, geen rekening of belletje gehad hoor.. zit nog onder de FUP regeling en daarbij kunnen ze niet zomaar de voorwaarden aanpassen, zonder jou in te lichten. Als ze dit doen hoef je er niet mee akkoord te gaan en ze mogen het, als jij netjes altijd betaald hebt ook niet zomaar voorwaarden door je strot te drukken en ze mogen dan het contract met jou ook niet verbreken als je niet akkoord gaat. Hierdoor kun je nog lekker lang genieten van internet onder FUP.

  58. Origineel geplaatst door Alfred
    Lieve @henk: Je gaat even voorbij aan het feit dat alle 3 de providers vrijwel gelijktijdig hun tarieven hebben verhoogd én dat het een forse verhoging is. Met andere woorden, je betaald 1,5 tot 2 keer zoveel voor hetzelfde of zelfs minder en je hebt geen keus, want de concurrentie doet gewoon mee.Dáárom klaagt iedereen erover!Als er één provider een dergelijke tariefstijging had ingevoerd, was die gewoon alle klanten kwijtgeraakt en hadden de andere twee in hun handen gewreven, zo is normaal gesproken de marktwerking. Maar dit lijkt, ondanks alle tegenbeweringen (natuurlijk zullen ze nooit toegeven), op kartelvorming.

    Henk heeft gelijk, slim zijn we hier niet, die tariefsverhoging kwam direct na de beslissing over netneutraliteit, dus niets kartel, eerst dat gezeur over blokkeren van Voip en blokkeren Whatsapp, dat kon echt niet, nu de gevolgen een prijsverhoging voor iedereen, die prijsverhoging komt dus door het onzinnige commentaar van toen!!!

  59. Bij Ben kost 1GB 10 euro

  60. Ons eerst even goed laten wennen zodat we straks niet meer zonder kunnen!

  61. @Bubbly: heb eigen zaak in een heel andere markt maar dat terzijde. Kartelvorming? Marktwerking? Haha, erg naief om te denken dat het zo werkt. In zo goed als elke markt worden prijzen op een bepaald niveau gehouden. Veelal al vanuit fabrikanten. In usa bijvoorbeeld werken 8 op 10 grote fabrikanten werken met MAP PRIJZEN, minimum prijzen. Zelfde als onze vrienden van apple doen, al eens een shop 20% korting zien geven op iphones? Nope, is afgeschermd. Telco’s zijn elkaars concurrenten maar als ze 1 gezamelijk probleem hebben ( teruglopende inkomsten) verzinnen ze samen een oplossing om alsnog geld te verdienen, dat is de hele opzet! Met z’n allen elkaar kapot maken doen ze niet, duh!

    En nogmaals, niet mee eens? Begin je eigen telco of zeg je abbo op, je moet niks hoor. Niemand zal je bijdrage van nutteloze whatsapp berichten, sms’jes, website bezoeken of wat je dan ook op je gsm doet missen 🙂

  62. Beste mensen,

    Alle providers zijn zich zelf nu kapot aan het prijzen met hun data limieten. Kijk maar eens naar de toeloop naar sim only bedrijven. vandaag bij KPN de ergste meegemaakt die je kunt bedenken. Ik betaal een Abonnement van bijna 100,00 euro per maand voor twee telefoons bij KPN, kom vandaag in hun winkel in Heerlen en vraag naar een iPhone 4s 16 GB, Ja hoor die hebben wij zegt die meneer, waarop ik vertel dan wil ik er wel graag een hebben. Hij naar achter telefoon halen, komt terug en zegt dan gaan we even een abonnement afsluiten, ik zeg dat heb ik toch al 2 zelfs? dan krijgt u geen iPhone 4s, ik kon hem niet gewoon kopen basta. KPN jullie verliezen vandaag weer een klant! Ook mijn 2 iPad’s zullen van het KPN netwerk verdwijnen, in de trein is de verbinding zo slecht op sommige stukken dat ik daar al geen 50,00 euro meer voor over heb!

  63. Moet ook REKENING mee houden dat veel doven en slechthorend mensen die niet kunnen bellen. Gebruiken veel internet chatten.

  64. @Gonny van der Zwaag: Dat klopt ik ga via Simyo inderdaad op het KPN netwerk blijven maar wel voor de helft van het geld! Kijk voor de LOL eens op de Simyo website wat je voor 300 min/sms en 1 GB data betaald, misschien geloof je me dan. ik ga in ieder geval een signaal afgeven aan de heersende providers die over een paar jaar opnieuw een flinke boete krijgen i.v.m. prijsafspraken voor datagebruik hahahaha

  65. @Gonny van der Zwaag: Niet helemaal correct, als je netwerk voornamelijk GPRS is, valt natuurlijk automatisch je snelheid terug, dat is een trukje van providers met een slecht netwerk, die geven makkelijk flatrates weg, KPN doet het ook met Eplus en BASE, dat zijn ook waardeloze netwerken, lees hier ook steeds de opmerkingen over dat in Scandinavie data veel goedkoper is, maar daar heb je misschien 10 procent 3G dekking, dus je gemiddelde snelheid is zeer laag!!!

  66. @Henny van Arkel: Dit wordt gedaan omdat de (KPN) winkels niks verdienen aan losse verkoop (/de verkoper krijgt er geen punten voor), en het zou zonde zijn als ze daardoor een abo mislopen doordat de iPhone niet op voorraad is.
    Dit verschilt overigens per winkel.

  67. Lang leve mobile vikings!

  68. Origineel geplaatst door Danny
    Even een bericht voor de personen die het elke keer maar weer over de tarieven / onbeperkt internetten hebben.1 onbeperkt was het voorheen nooit ( Vodafone / kpn / hi / MTV mobile en telfort had een FUP — Fair use policy ) T mobile kreeg je wel onbeperkt maar werd na 1 GB naar 64kb per sec teruggezet . ( snelheid die niet vooruit te branden was )

    Die limiet is er pas een paar maanden met de nieuwe i-Abo’s. i-Abo ’08 is echt onbeperkt.

    @henk: Ik ben het er niet mee eens dat we het moeten pikken nee.

  69. @Arjan: Vodafone mag de voorwaarden niet veranderen, tenzij deze van te voren aan de klant worden door gecommuniceerd. Dus onbeperkt blijft onbeperkt als het contract afgelopen is. Hier mag Vodafone niet zelf initiatief in nemen, verboden.

  70. Origineel geplaatst door Danny
    1 onbeperkt was het voorheen nooit ( Vodafone / kpn / hi / MTV mobile en telfort had een FUP — Fair use policy ) T mobile kreeg je wel onbeperkt maar werd na 1 GB naar 64kb per sec teruggezet . ( snelheid die niet vooruit te branden was )

    Niet helemaal correct, T-Mobile had vroeger echt onbeperkt. Op de web’n’walk-abonnementen hadden ze inderdaad een soort limiet, maar op de iPhone-abonnementen was het gewoon onbeperkt zonder terugval of fup.

    @Henny van Arkel: Hmm, maar zijn die simonly-bedrijven dan zo superonafhankelijk en liefdadig? Stap je van KPN boos over naar Symio, blijkt dat je uiteindelijk gewoon bij een dochterbedrijf van KPN te zijn terechtgekomen! Of van T-Mobile naar Ben. Van Vodafone naar Sizz. En zelfs als je dan naar Rabo Mobiel of iets dergelijks overstapt, blijk je toch weer de kas van KPN te spekken.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.