Wat kunnen we verwachten van Nintendo’s iPhone-games?
Het was eerder deze week groot nieuws: Nintendo gaat games uitbrengen voor smartphones, waaronder waarschijnlijk de iPhone. Lezers van iCulture waren direct enthousiast, want betekent dit dat we eindelijk Mario Kart kunnen spelen op de iPhone? Nintendo heeft nog niet gezegd welke games er precies gepland staan, maar we kunnen al het één en ander afleiden uit de gemaakte aankondiging.
Nintendo-games speciaal gemaakt voor smartphones
Het eerder verschenen persbericht is vrij expliciet over de soort spellen die Nintendo wil gaan uitbrengen voor smartphones. Daarin staat namelijk het volgende:
"Er worden alleen originele games geoptimaliseerd voor smart devices gemaakt. We gaan niet games porten die specifiek zijn gemaakt voor de Wii U of Nintendo 3DS."
Met andere woorden: Nintendo gaat niet Mario Kart, The Legend of Zelda of de meest recente Mario-games nog eens uitgeven in de App Store. Het gaat om compleet nieuwe spellen, met daarin personages uit eerdere Nintendo-games. Het is nu nog de vraag hoe deze Nintendo-spellen er precies uit zullen zien. Nintendo werkt namelijk samen met DeNA, een grote, Japanse ontwikkelaar van veel mobiele spellen.
Candy Crush Mario
De samenwerking tussen Nintendo en DeNA geeft een voorproefje van wat er mogelijk op de agenda staat. Kijk je namelijk naar de eerder uitgebrachte games van DeNA, dan valt vooral één trend op: het zijn spellen gebaseerd op populaire iPhone-games, die het net wat anders aanpakken. Het renspelletje Go Go Ghost lijkt bijvoorbeeld verrassend veel op Rayman Jungle Run, en heeft zelfs net als Rayman een hoofdpersoon zonder ledematen. Monster Match lijkt een regelrechte kloon van het in Japan populaire Puzzles & Dragons, wat is gebaseerd op match-3-spellen zoals Bejeweled. Dat betekent overigens niet dat DeNA alleen maar kloonspellen heeft uitgebracht: het bedrijf bracht heerder ook de beruchte godengame Godus uit, een spel dat origineel in Engeland is ontwikkeld.
DeNA heeft ook een aantal games van andere grote merken gemaakt, maar baseerde zich ook daarbij vaak op bestaande ideeën. Star Wars: Galactic Defense was een Clash of Clans-achtig spel met Star Wars-figuren, en TRANSFORMERS: AGE OF EXTINCTION bleek een actievolle variant van de Temple Run-games.
Hanteert DeNA zijn huidige tactiek voor Nintendo’s spellen? Dan krijgen we waarschijnlijk games met Mario, Link en andere Nintendo-figuren die lijken op spellen die al eerder verschenen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een oneindig renspel dat lijkt op Jetpack Joyride, maar dan met Mario in de hoofdrol. Of een Candy Crush-variant waarin je voorwerpen uit The Legend of Zelda moet wegvegen.
Meer Nintendo, minder DeNA
Bovenstaande voorbeelden zijn niet heel hoopvol, maar er zijn nog andere mogelijkheden. Hoe de samenwerking tussen Nintendo en DeNA exact in elkaar zal steken is namelijk nog niet helemaal helder. In het persbericht staat dat Nintendo en DeNA samen zullen werken aan mobiele games en een ledendienst die daarachter zal schuilen, maar als je tussen de regels doorleest lijkt het er op dat Nintendo zich veel meer met de ontwikkeling gaat bezighouden. Nintendo-topman Satoru Iwata sprak vlak na de aankondiging, waarna Rob Fahey op GamesIndustry.biz het volgende schreef:
De manier waarop Iwata zijn uitspraken verwoordt, doet vermoeden dat Nintendo geen hoge pet opheeft van DeNA’s ontwikkelkracht. Een dia met de titel ‘DeNA’s Strength’ laat twee dingen zien: ‘het bouwen van internetdiensten op wereldniveau’, en ‘vaardigheden bij het beheren van diensten’. Op de dia stond niet ‘geweldige games’, ‘het maken van games’ of iets dat überhaupt met games te maken had.
In een interview met Time wijst Iwata er ook op dat DeNA vooral in de achtergrond aan de bijbehorende diensten werkt, al is het bedrijf daarmee niet uitgesloten van ontwikkeling:
De ontwikkeling van games voor ‘smart devices’ zal vooral worden gedaan door Nintendo, maar belangrijk is dat we een gezamenlijk ontwikkeltraject zijn gestart met DeNA. Nintendo heeft veel vervaring in de gamesindustrie met het maken van traditionele spelproducten. Maar bij smart devices is een achterliggende dienst erg belangrijk, waardoor spelers iedere dag worden gemotiveerd om te spelen. DeNA heeft veel verstand van dit soort services, en zal zich daar grotendeels mee bezighouden.
Is DeNA’s rol bij de ontwikkeling van de spellen inderdaad zo klein, dan ontstaat er ineens een heel ander vooruitzicht. Nintendo heeft op de Nintendo DS namelijk al eens geëxperimenteerd met aanraakbesturing in The Legend of Zelda: The Phantom Hourglass, waarna ze hetzelfde deden in The Legend of Zelda: Spirit Tracks. Deze games waren allebei ‘volwaardige’ Zelda-spellen waarin je kerkers introk en tegen bazen vocht, maar dan met enkel aanraakbesturing. Door te tappen en vegen zwiepte je met je zwaard en liep je voorzichtig over nauwe bruggen heen.
https://www.youtube.com/watch?v=3h3oJBSUq6E
Bewegingsbesturing die prima zou werken op de iPhone of iPad, dus wat houdt Nintendo tegen? We weten dat er geen oude spellen worden geport, maar Nintendo kan de ideeën uit deze spellen toepassen in nieuwe titels. Hiermee zou Nintendo een nieuwe reeks spellen kunnen maken voor iPhone en iPad, met dezelfde charme en diepgang waar Nintendo zo beroemd door is geworden.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
DeNa is toch niet de developer van godus? Dat is 22cans, van Peter Molyneux. Er staat een heel vervelend interview met hem op rock paper shotgun waarin ook de mobiele versie wordt besproken. Daarvan zegt hij dat zijn team rechtstreeks aan godus mobile werkt momenteel. Dus dan zou DeNa alleen een publisher zijn.
Ik wil wel MARIO hebben 🙂
In het artikel wordt aangegeven dat er geen ports gemaakt worden en daarom spellen niet opnieuw uitgebracht zouden worden.
Als je het spel van de grond af opnieuw zou programmeren en de zelfde assets(afbeeldingen, muziek) zou gebruiken dan is dit geen port omdat met een port voornamelijk gewezen wordt naar de code.
Wordt waarschijnlijk freemium en zal eruit zien als een spel waarvan er al duizenden in de App Store staan. Ik verwacht hier niet te veel speciaals van.
Wil graag super Mario 1 t/m 3 van m’n oude NES spelen!!
Ik hoop dat ze er wel wat moois van maken en dat er met de tijd ook de echte klassiekers zullen verschijnen.
Het kan haast niet anders, maar ze houden bij Nintendo nog even vol.
Zelda, Zelda, Zelda!!!
Graag de klassieke Donkey Kong!
Pokémon zou wel leuk zijn!
Duckhunt haha
Mario 1,2,3 Zelda en donky kong dat is alles wat ik wil spelen geen Candy rotzooi spelletjes
@Luuk Lamers: Niet de developer, wel de uitgever. Daarom ook vermelding in het artikel dat de game door een Engels bedrijf is gemaakt.
(Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.
Jupppp idd!!! 🙂
Pokemon! :p
Nintendo kan kapitalen verdienen als je juist wél originele spelletjes uitbrengen voor iOS en andere smartphone-systemen. Daar zitten game-liefhebbers op te wachten. Mijn zoons zitten al klaar voor Mario & Luigi 🙂
Geef me nou maar gewoon pokémon!
Voor mensen die Mario en zelda willen kopen toch gewoon een Nintendo Portable ..
@macaanzee:
Kunnen ze niet, het meeste geld verdient Nintendo nog steeds met hun hardware verkopen. Smart devices gaan waarschijnlijk inferieure ervaringen krijgen die gemaakt zijn om kinderen een Wii U of Nintendo 3DS te laten willen.
Verder vraag ik me af hoeveel van jullie überhaupt bereid gaan zijn om de volle pot te betalen mocht Nintendo hun games dan toch beginnen uitbrengen op smartdevices… Niemand voorspel ik. Of toch, waarschijnlijk een enkeling die anders toch al Nintendo’s hardware gekocht had om hun games te spelen dus ze winnen niks lijkt me dan…