Geschatte aankomsttijden in Waze
In een navigatie-app is het niet alleen belangrijk dat je weet hoe je moet rijden, maar ook hoe laat je aankomt. Hiervoor heeft de Waze-app een ETA-scherm, wat staat voor Estimated Time of Arrival. In het Nederlands: geschatte aankomsttijd. Het vernieuwde scherm laat je al voordat je wegrijdt zien wat je kunt verwachten. Het gaat dan bijvoorbeeld om files onderweg, wegwerkzaamheden, politiecontroles, aanrijdingen en dergelijke. Is het druk op je route, dan kan Waze ook een alternatief berekenen waarmee je tijd bespaart.
Versie 4.35 van de app bevat het vernieuwde ETA-scherm met geschatte aankomsttijden. Heb je een route gepland, dan tik je rechtsonder om meer details te zien over de gekozen route. Je kunt het scherm vervolgens iets naar boven slepen om bijvoorbeeld te zien op welke tijdstippen er de minste vertraging is. Een verkeersbord geeft aan dat er incidenten op de route zijn gemeld. Dit is dus niet nieuw (Waze toonde dit altijd al), maar de informatie staat wat duidelijker in beeld. Zo kun je vrienden duidelijker laten weten wanneer je aankomt.
Je kunt je rit vervolgens inplannen met de ETA-functie en Waze waarschuwt met een notificatie wanneer het tijd is om te vertrekken. Waze groeide een paar jaar geleden al uit tot een populair alternatief voor betaalde navigatie-apps zoals TomTom en Navigon. Tegenwoordig is het ook een veelgebruikt alternatief voor Google Maps en Apple Kaarten. Uit een onderzoek bleek laatst dat Waze de routes wel stelselmatig iets te optimistisch inplant, waardoor je er vaak langer over doet dan Waze heeft beloofd. Bij Apple Kaarten is het juist andersom: het lijkt alsof je eeuwig onderweg bent, maar je komt altijd iets eerder dan beloofd op de bestemming aan. Apple zou dat bewust hebben gedaan om te zorgen dat mensen altijd op tijd zijn.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
- AI gebruiken met de iPhone 3GS? Met deze app lukt het (11-04)
- WhatsApp verbetert oproepen op drie manieren: dit is nieuw (10-04)
- Eindelijk: 'Meta werkt aan Instagram-app voor iPad' (09-04)
- Apple brengt nieuwe Mac- en Vision Pro-app uit: dit kun je met de Immersive Video Utility (08-04)
Volgens mij is er aan het ETA scherm zelf niets (of heel weinig) veranderd. Het enige verschil is dat de link er naar toe prominenter in beeld verschijnt bij het plannen van een route. Voorheen was er alleen een knopje “Ga later” (waar nu “Stop” staat) maar nu zie je een blokje “Vind de beste tijd om te vertrekken”.
Krijg je ook nog steeds reclame tijdens je ritten te zien?
Nu nog een optie in de instellingen waar je invult hoe snel je doorgaans op de snelweg rijdt. Het maakt bij een grote rit uiteraard nogal wat uit of je gemiddeld 105 km/h rijdt of 125.
En ik blijf het vervelend vinden dat je nog altijd de app rechts bovenin moet afsluiten.
Dat is bij andere navigatie apps toch echt niet
Precies wat ik vandaag ook dacht. Lijkt mij toch niet zo’n ingewikkelde aanvulling.
Staat standaard op 100 ingesteld volgens mij. Je ETA past zich aan naar gelang je harder of zachter rijdt. Ook op de lange routes is het moeilijk om een vooraf bepaald gemiddelde te halen, een gemiddelde van 100 is dan voldoende als basis.
Lay-out bij de X laat te wensen over. Wel jammer.
Volgens mij gaat Waze (maar ook Google Maps wat ik voorheen veelal gebruikte) er van uit dat je de maximum toegestane snelheid rijdt tenzij dit vanwege verkeersdrukte (waar de app van weet) niet kan. Ik vind het over het algemeen zeer goed kloppen, zelfs in de avondspits.
Super navigatie! Wat ik echter wel heel erg irritant vindt is dat de route aanwijzingen boven in beeld schuiven net zoals andere notificaties van andere apps waardoor ik vaak denk dat er een pushbericht van iets is binnengekomen.