Reacties voor: We downloaden steeds minder apps

Smartphonegebruikers downloaden steeds minder apps. Maar komt dat, omdat huidige apps te goed zijn, of omdat de markt verzadigd is geraakt?
Lees het complete artikel → We downloaden steeds minder apps
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 28 reacties

  1. Er zijn ook steeds meer onzinnige apps, of gewoon meer van hetzelfde. Kan dat een deel van de verklaring zijn?

  2. Tsja, in het begin is het natuurlijk leuk om al die apps uit te proberen. Maar dat houd ook al snel op. En hoeveel vernieuwende apps komen er nog? Meestal is dat toch veel van hetzelfde.

    Vooral aan de games zouden ze iets moeten doen. Altijd dat verplicht moeten wachten bij het bouwen van iets of anders geld betalen, of al die reclame. Na een tijdje komt dat ook je neus uit

  3. Ik download zelf minder apps omdat er steeds meer gebruik gemaakt wordt van freemium apps.
    Hierdoor is het voor mij minder interessant om het te downloaden.

  4. Verkoop zonder marketing is een tricky business. Er is een enorm gebrek aan goede marketing voor apps. Ontwikkelaars denken dat een beetje aandacht op een tech site voldoende is maar dan komen ze bedrogen uit. Ik vraag mij af hoe de cijfers voor bijvoorbeeld Bubble Witch 2 zullen zijn qua downloaden. Je ziet wel tig keer per dag een reclame van die app. Zo breng je je app onder de aandacht en vergroot je je kansen.

  5. Ik juist meer dankzij iculture deals !
    Ik test ze en als ze goed zijn gebruik ik de Apps 🙂

  6. @Sander: Herken me hier wel enigszins in, al moet ik zeggen dat freemium apps die gebalanceerd in elkaar zijn gezet wel prettig werken. In het geval van games komt het neer op dat je niet geld hoeft uit te geven om te winnen, maar dat het wel welkome extra’s oplevert of exclusieve dingen en bonussen.

  7. Ik heb al enorm veel apps en de meeste en de belangrijkste vooral heb ik al, er komen maar met mondjes maat nog apps bij die ik nodig heb of dus kan gebruiken.
    Af en toe nog eens een game dat wel.

  8. Zelfde als Sander, ik heb niks met freemium apps. Om de zelfde spelervaring te krijgen ben je veel meer geld kwijt. Real Racing 2 heb ik destijds iets van 8 euro voor betaald en veel plezier van gehad. Real Racing 3 ben ik vrij snel mee gestopt en ook geen geld aan uitgegeven omdat ik het gewoon geldklopperij vind.
    In mijn geval snijden ze zich gewoon in hun vingers met het maken van freemium games. Ik heb laatst nog Broken Age en Monument Valley gekocht en voor dat soort spellen ben ik bereid te betalen en als het om in-app aankopen gaat wil ik best een uitbreiding op het spel kopen.
    Naar mijn beleving koop ik dus minder games omdat er steeds minder leuke niet-freemium games uitgebracht worden.

  9. Lijkt mij ook logisch als er amper vooruitgang zit in de apps. Mede door iOS 7 krijgen we zo veel troep waar niemand op zit te wachten.

    Ik had het er van de week nog over met een vriend, dat ik eigenlijk nooit meer apps downloadde en hoe dat dan kwam. Echt jammer…

  10. Een niet onbelangrijk punt is denk ik ook dat naar mate de iOS-versies groeiden/volwassener werden, de apps ook groeiden qua omvang (grotere library’s etc.). Maar het geheugen van de iPhone in feite is blijven stilstaan. Als je nu een iPhone met 8 GB koopt, kun je daar maar bitter weinig apps op kwijt. Gevolg: je moet keuzes maken tussen welke apps je wilt installeren (en ook nog eens welke muziek, films, foto’s en video’s je erop wilt hebben). Als er BETAALBARE iPhones uitkomen met 128 GB of meer, dan is er (weer) ruimte genoeg en kun je ook gemakkelijk honderen apps kwijt. Misschien dat dit ook meespeelt…

  11. @Carsten: Eens. In een verzadigde markt moet je jezelf onderscheiden. Dat kan door bijvoorbeeld een kwalitatief beter product dan je concurrent te leveren of door vernieuwend te zijn. Maar er komt toch ook marketing bij kijken om je product onder de aandacht te brengen. Ontwikkelaars doen daar nu weinig tot niets aan. Ik verwacht ook dat we de komende jaren steeds meer reclame voor apps op tv gaan zien.

  12. Apps zijn van het begin af aan te goedkoop geweest. Het is een luilekkerland geworden, waarbij kwaliteit niet wordt beloond. En de goede en mooie apps krijgen te weinig aandacht.
    Apps zijn ook een bron van creativiteit, maar het wordt natuurlijk steeds moeilijker om iets origineels te bedenken.

  13. Ik heb voor al mijn doeleinden al goede apps, en ik download eigenlijk alleen maar updates. Zelden download ik nog maar een nieuwe app, al bekijk ik de hitlijsten wel regelmatig.

  14. Het promoten van goede apps gebeurd ook niet.. Ik zie nu ook reclames op tv van apps… Maar alleen van games… Dat spreekt maar een klein percentage van de mensen aan. Mijn moeder(56 jaar) zit daar niet op te wachten.. Maar als er nou is een app in de reclame gaat van een goede agenda app of whatever zou hier beter op gereageerd worden..
    Het punt wat ik probeer te maken is dat er wel gepromoot wordt maar dan de verkeerde app op de verkeerde plaats.

    Er moet gewoon een model komen hoe je een app kan promoten.. En niet simpel als in: ik maak een app. Ik maak een social page voor de app. Ik maak evt een website. En probeer mijn app op iculture te laten komen of een andere website.

    Er moet iets nieuws komen waardoor een app meer een brand(merk) word

  15. Origineel geplaatst door iNick
    …Als er BETAALBARE iPhones uitkomen met 128 GB of meer, dan is er (weer) ruimte genoeg en kun je ook gemakkelijk honderen apps kwijt. Misschien dat dit ook meespeelt…

    Waarom meer geheugen? Als alles(steeds meer) eigenlijk op de cloud staat… Waarom kunnen we apps niet vanaf de cloud gebruiken? Zodat het geen ruimte in beslag neemt?

  16. Het is ook logisch dat we steeds minder apps downloaden ze worden steeds dommer. En de apps nemen te veel opslag in je hebt zometeen niet eens genoeg aan 16 GB. Dan moeten wel allemaal 32 gaan kopen wat te duur is terwijl je als je het omrekent naar een SD kaartje ben je goedkoper uit helaas kan die niet in een iPhone.

  17. ONZIN! Ik heb via twitter wel eens contact met wat indie developers die leuke maar toch simpele games uitbrengen. Geef daar graag een paar centen aan uit. En dan raad ik de app ook nog is aan aan iedereen die ik ken. Ook via de sociale media. Of het effect heeft is een 2de. Mijn eigen ervaring vertelt me dat als ik een app leuk vind en de developers vriendelijk zijn ik eerder bereid ben om geld aan de app uit te geven. Niet aan apps zoals hayday. Maar bijvoorbeeld apps als deep loot van monster en monster.

    Maar dat is puur persoonlijke ervaring.

  18. Applestore beleid – en dat heb ik Apple al meerdere malen uitgelegd – is ook rampzalig.
    Het is nu een virtuele kringloopwinkel waar flappy birdklonen het winnen van goede apps

    Er wordt niet op originaliteit of kwaliteit gescreend
    Er wordt niet geïndiceerd op thema, doel of geografische toepassing.
    Waarom doen Amazon, Bol.com e.d. wel goede zaken ?
    Apple doet het ronduit slecht, alleen noemt Cook altijd de absolute getallen en nooit de per device stats.
    Waarom 8 stadsgidsen voor een toeristische plaats als er 6 ranzige mekaar alleen maar kopiëren…?
    Waarom 86 wifi-finder apps die geen van alle compleet zijn en waarvan de helft begint te mekkeren dat hij geen internet heeft ?

    Waarom geen feature comparison ipv. altijd maar de eeuwige user reviews (een lek systeem waar Apple zelf niets voor hoeft te doen)

  19. Ik download steeds minder apps omdat m’n toestel (16GB) verzadigd begint te raken 😉

    Tweede goede reden is dat ik geen freemium apps installeer en helaas is dat een steeds groter deel van de markt. Zodra ik bij een app omschrijving zie staan dat de app aankopen binnen de app biedt, kijk ik nog wel even waar het om gaat. Ik heb er geen bezwaar tegen wanneer je de functionaliteit van de app kunt uitbreiden met aankopen (bv. kaarten bij een navigatie app) maar wanneer het gaat om extra credits, munitie, goud of wat dan ook wat je in het spel moet opstoken, haak ik af.

    Daarentegen heb ik het afgelopen jaar wel veel meer betaalde apps geïnstalleerd dan in het verleden. Om te bepalen of een app het aanschafbedrag wel waard is, heb ik veel steun aan de beschrijvingen hier op iCulture.

  20. Ik vind in app aankopen zo verschrikkelijk, maar aan de andere kant die slechtere apps komen doordat de flappy-birds het wel goed doen en de echt goede apps niet, terwijl daar veel meer moeite in zit( en veel leuker zijn ), wel zonde….

  21. Ik snap ook niet waarom Apple zoveel rommel toelaat. Het wordt tijd voor veel meer vergelijkende recensies:
    de beste weer apps, de beste scanner apps, de beste.. noem maar op apps, zoals laatst met navigatie apps in iCulture.
    Een soort Consumentenbond voor apps?

  22. 1) Je kan wel 1000 Apps downloaden maar met 16 GB op je iPhone kom je niet ver mee.
    2) met al dat app in aankopen tegenwoordig verplichten ze je om er gebruik van te maken.
    3) heb je al een betaalde app gedownload ken je later voor dezelfde app nog eens betalen.
    4) tegenwoordig draaien Apps meer op bugs dan op kwaliteit.

  23. De hype is er wel zo’n beetje vanaf, het moet ook een echt nuttige app zijn, will ik hem ook downloaden.

  24. Ik gebruik zo veel mogelijk de apps van iOS zelf. Alleen voor de agenda heb ik Week Calendar aangeschaft. Alleen in het begin van de aanschaf van de iPhone en iPad heb ik wat apps om te proberen aangeschaft. Daarna nooit meer. Behalve in de vakantie. Dan wil ik wel ‘s een duurdere adventure game aanschaffen.

  25. Ik herken mijzelf hier wel in. Ik heb genoeg apps op m’n telefoon, maar ik gebruik ze ook allemaal. Sommige in wat mindere mate, maar ik gebruik ze wel. Nu zie je vooral nutteloze app in de store staan die voor één of twee keer leuk zijn. En daarbij neemt het ook nog onnodig geheugen in.

  26. Ik download nog steeds vaak apps.
    Lijkt een beetje op shoppen. Ik vind het super leuk om steeds nieuwe apps te proberen.
    Sommigen verwijder ik meteen weer.
    Fotobewerkings apps kan ik geen genoeg van krijgen. Maar ook games en productiviteits apps vind ik nog steeds leuk om te downloaden en kijken of ze beter zijn dan degenen die ik al had.
    Ook geef ik gemiddeld €15.- per maand uit aan apps of aan in app aankopen.
    Hopelijk zijn er meer zoals ik want anders stoppen ontwikkelaars straks met nieuwe apps maken. Dat zou niet best zijn

  27. Heeft de daling van de app aankopen er niet ook mee te maken dat steeds meer mogelijk is in (of is aangespast voor) de mobiele browsers? Een goede HTML 5 site voorkomt dan dat er een apparte app nodig is.

  28. Logisch! Teveel van hetzelfde geworden. Vooral bij games wordt er schaamteloos gekopieerd en uitgemolken (endless runners bijv.) zonder enige innovatieve bijdrage. Vroeger betaalde je ook voor een game en kon je ervan genieten. Nu worden deze zodanig gefixt (een bepaald level opeens zo moeilijk maken)om je toch maar te kunnen verleiden tot zo’n ellendige iap wat imo nog de grootste pest is in de app store(maakt niet uit of het nu om een betaalde of een freeium game gaat).
    Ik denk dat apple zich geen reet meer interesseert in de kwaliteit van de apps omdat ze alleen willen pronken op de keynote hoeveel apps/games zij wel meer hebben staan in hun store tegenover google en windows.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.