Uitgelicht
Apple Black Friday
Toon of verberg de lijst met posts

WhatsApp in 2020 met advertenties: zo krijg jij ermee te maken

Jaartje later dan gepland
WhatsApp heeft opnieuw bevestigd dat er vanaf 2020 advertenties verschijnen in de chatapp. WhatsApp gaat hiervoor de Status-functie gebruiken, maar mogelijk is dit een opmaat naar meer reclame.

Update 22 mei 2019: We kunnen nog een jaartje zonder WhatsApp advertenties doen. Tijdens een bijeenkomst van Facebook hebben ze laten weten dat de advertenties in WhatsApp pas in 2020 live gaan. Eerder was er nog sprake van dat de reclames vanaf dit jaar te zien zijn. Zoals eerder beloofd gaat het voorlopig alleen om reclames in WhatsApp Status, de story-functie van de chatapp.

WhatsApp Status met reclame.

Tijdens de bijeenkomst heeft Facebook laten zien hoe deze reclames eruit zien. Zoals we eerder al meldden, lijkt de reclame heel erg op de advertenties die je nu al in Instagram Story’s voorbij ziet komen. Wanneer in 2020 de reclames te zien zijn, is nog niet duidelijk.

Oorspronkelijk artikel:
In de tijden dat WhatsApp nog een betaalde app was, beloofden de makers dat er geen advertenties in de chatapp zouden komen. Maar tijden veranderen, want zo’n vijf jaar na de overname door Facebook gaat WhatsApp toch reclame in de app tonen. In een interview met Forbes bevestigt een woordvoerder en oprichter Brian Acton (inmiddels al enige tijd vertrokken) dat er vanaf 2019 advertenties te zien zijn. Het is een poging om meer geld te verdienen aan WhatsApp.

Update 1 november: Topman Chris Daniels van WhatsApp bevestigt opnieuw dat de WhatsApp Status-functie advertenties krijgt. Het is de belangrijkste manier voor WhatsApp om geld te verdienen en bedrijven in contact te brengen met gebruikers, zo laat hij weten in India. Hij kon nog geen exacte datum geven wanneer de reclames zullen verschijnen.

Eerste advertenties in WhatsApp vanaf 2019

De advertenties zullen vanaf volgend jaar verschijnen in WhatsApp Status, de WhatsApp-variant van de bekende Stories-functie. WhatsApp Status werkt nagenoeg op dezelfde manier: je plaatst een foto, gif, tekst of video die na 24 uur automatisch verdwijnt. Dit bericht wordt dan gedeeld met al je WhatsApp-vrienden of met de door jou geselecteerde personen. Bij het bekijken van de Status-berichten ga je vanaf volgend jaar dus advertenties zien. In Nederland wordt de Status-functie van WhatsApp maar weinig gebruikt, maar het kan wel een eerste stap zijn naar nog meer advertenties.

Hoe de reclames er precies uit gaan zien, weten we nog niet. Maar als we naar Facebook-dochter Instagram kijken, krijgen we al een goede indruk van deze reclames. In Instagram Stories worden nu ook al reclames getoond. Deze verschijnen tussen de Stories van je vrienden. Je kan ze wel overslaan door op het scherm te tikken. De reclames zijn altijd te herkennen aan de mededeling ‘Gesponsord‘. Vaak zit er een link naar de website van het desbetreffende bedrijf bij, waar je op kan tikken om meer te lezen. Instagram heeft geen optie om de reclames uit te schakelen. Het lijkt onwaarschijnlijk dat dit bij WhatsApp straks wel mogelijk is.

Instagram Stories met reclame.
Reclames nu al zichtbaar in Instagram Stories

Stories uitwisselbaar
Het is niet ondenkbaar dat Facebook de Stories van Instagram, WhatsApp en Facebook zelf gaat combineren. Verhalen van Instagram kun je nu al doorsturen naar Facebook, zodat ze ook daar te zien zijn. Als Facebook hetzelfde gaat doen met WhatsApp, dan betekent het dat je meer Status-posts in WhatsApp gaat zien. Of Facebook dit inderdaad gaat doen of dat WhatsApp Status de komende maanden nog los blijft bestaan, weten we nog niet. Wel wil Facebook Messenger, WhatsApp en Instagram-chat samenvoegen. Het is ook duidelijk dat er naar manieren gezocht wordt om geld te verdienen met WhatsApp. In het interview met Forbes bevestigt WhatsApp wel dat de chats versleuteld blijven.

Bekijk ook
Zo gaat WhatsApp geld verdienen

Zo gaat WhatsApp geld verdienen

Facebook heeft de eerste maatregelen aangekondigd die ervoor moeten zorgen dat WhatsApp geld gaat verdienen. Het gaat onder andere om reclamebanners die Facebook-gebruikers naar WhatsApp moeten lokken.

Mogelijk zijn de reclames in de Status-functie een opmaat naar meer reclame. WhatsApp is nu nog helemaal reclamevrij, maar met Facebook als eigenaar weet je nooit hoe dit er over een jaar uit ziet. Ben jij bereid om over te stappen naar een andere chatapp als WhatsApp straks meer reclames gaat krijgen?

Bekijk ook
De beste veilige chatapps met encryptie voor je iPhone

De beste veilige chatapps met encryptie voor je iPhone

Met welke beveiligde chatapp heb je end-to-end encryptie en kun je versleutelde berichten versturen? Wij hebben de beste apps op een rijtje gezet.

Revisiegeschiedenis:

  • 2019 - 22 mei: De advertenties in WhatsApp starten in 2020. Het artikel is hiervoor bijgewerkt.
  • 2018 - 01 november: WhatsApp bevestigt opnieuw dat de Status-functie reclames krijgt.

WhatsApp

WhatsApp is de populaire berichtendienst, die bijna iedere Nederlander op zijn of haar smartphone heeft staan. Hier vind je alles over WhatsApp op een rijtje: van berichten verwijderen, gesprekken archiveren, je privacy goed instellen en op de desktop gebruiken tot de betekenis van de gekleurde vinkjes, groepsgesprekken voeren en een hele WhatsApp-community opzetten. Check ook de beste WhatsApp-tips.

WhatsApp

Reacties: 106 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.