Vorig jaar werd al duidelijk dat WhatsApp nauwer wil gaan samenwerken met bedrijven. Hierbij vormt eenvoudiger communicatie tussen bedrijven en consumenten een van de speerpunten. Inmiddels zien we daarvan meer concrete voorbeelden. De laatste ontwikkeling is een testprogramma, waarbij zakelijke WhatsApp-accounts zich kunnen laten verifiëren.
Groen vinkje voor geverifieerde WhatsApp-accounts
Bedrijven waarvan het telefoonnummer door WhatsApp is geverifieerd krijgen een groen vinkje. Daaraan kun je als gebruiker zien dat je ook daadwerkelijk met deze organisatie te maken hebt. Dit is met name belangrijk omdat je wel zeker moet kunnen zijn dat de persoonsgegevens die jij mogelijk deelt niet in verkeerde handen terechtkomen. In onderstaand screenshot van WABetaInfo is het groene vinkje te zien bij het officiële account van WhatsApp zelf.
Berichten krijgen gele kleur
Naast het groene vinkje worden berichten van bedrijven ook anders weergegeven. Die krijgen een gele kleur en kunnen zodoende ook niet verwijderd worden, zo valt te lezen op een speciale pagina voor veelgestelde vragen. Daarin geeft WhatsApp aan dat het manieren verkent waarop je met bedrijven kunt communiceren. Eerder dit jaar startte er al een testprogramma voor chats met enkele bedrijven en startups, die zijn aangesloten bij Y Combinator. WhatsApp zou door deelnemende bedrijven ingezet kunnen worden als webcareplatform.
WhatsApp voor bedrijven
Volgens verschillende berichten zou WhatsApp een aparte app voor bedrijven willen uitbrengen die ze kunnen gebruiken voor de communicatie met klanten en gebruikers. Die app zou zich aanvankelijk richten op bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf, weet WABetaInfo te melden. Opvallend is dat er vooralsnog alleen plannen zouden zijn voor een Android-app en niet voor een iOS-app. Uiteindelijk moet de samenwerking met bedrijven een vaste inkomstenstroom voor WhatsApp opleveren.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- WhatsApp vanaf nu met extra beveiligde chats: zo krijg je meer privacy (23-04)
- Betalen om je account te delen? Ook bij HBO Max zul je eraan moeten geloven (en zoveel betaal je in de VS) (23-04)
- Instagram brengt Edits-app uit: nieuwe videobewerker voor content creators (en dit kun je ermee) (23-04)
- Deze apps laten zien hoe je elke video kan afspelen op je CarPlay-scherm (maar Apple wil het niet) (22-04)
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
WhatsApp is de populaire berichtendienst, die bijna iedere Nederlander op zijn of haar smartphone heeft staan. Hier vind je alles over WhatsApp op een rijtje: van berichten verwijderen, gesprekken archiveren, je privacy goed instellen en op de desktop gebruiken tot de betekenis van de gekleurde vinkjes, groepsgesprekken voeren en een hele WhatsApp-community opzetten. Check ook de beste WhatsApp-tips.

- Alles over WhatsApp op de iPhone
- Het ultieme WhatsApp tipsoverzicht
- Zo gebruik je WhatsApp op de desktop
- Zo gebruik je WhatsApp op de iPad
- WhatsApp-account beveiligen met tweestaps
- WhatsApp chats archiveren, wissen of verwijderen
- WhatsApp gesprekken overzetten
- WhatsApp-chats exporteren
- Ongewenste personen blokkeren in WhatsApp
- Werkt WhatsApp nog op mijn (oudere) iPhone?
- WhatsApp beveiligen op 4 manieren
Een paard van Troje is dit. Als er bedrijven zijn die dit serieus overwegen zijn ze krankzinnig
Verklaar u nader, aub? Ik hou me, onder andere, bezig met de klantencontacten van ons bedrijf en we hebben een whatsapp nummer voor onze klanten! En dat wordt massaal gebruikt, vooral bij onze buitenlandse klanten. Ze zijn enorm blij met deze extra service die we hen bieden door bereikbaar te blijven via whatsapp. We kunnen dit niet meer missen!
Eens. Lijkt me als eigenaar van een restaurant erg handig om op deze manier contact te onderhouden met gasten.