Update 26 mei: Zoals we al vermoeden, heeft de reeks oude updates die in de nacht van zondag op maandag verschenen, inderdaad het probleem met het niet kunnen opstarten van apps opgelost. Tegenover TechCrunch bevestigt Apple dat dit een deel van de oplossing was voor het probleem waarbij apps niet opgestart konden worden. Gebruikers kregen een melding dat ‘de app niet langer gedeeld werd’. Dit bleek een probleem met gezinsdeling te zijn, maar nu is dit dus opgelost.
Heb je nog een app die niet op wil starten, check dan de App Store om te checken of er niet nog een vernieuwde oude update voor je klaar staat. Druk hiervoor lang op het App Store-icoontje, tik op Updates en ververs de pagina door deze naar beneden te trekken om de nieuwste updates binnen te halen.
Wat precies de oorzaak was van het probleem, is niet bekend.
Update 25 mei 2020: Apple heeft heel veel oude app-updates opnieuw uitgebracht. Mogelijk zijn hiermee de opstartproblemen bij apps opgelost. Werk daarom de apps bij naar de meest recent aangeboden app-updates.
Update 16:00: Het probleem blijkt voor veel meer apps te gelden, want er zijn ook meldingen dat Facebook en ING na het updaten niet meer opgestart kunnen worden. Het lijkt daardoor niet zoveel te maken te hebben met de update van WhatsApp, maar mogelijk wel met iOS 13.5 en apps die daarna geüpdatet zijn. Er is bovendien een andere manier om een app terug te zetten, zonder deze te hoeven verwijderen en mogelijk gegevens te verliezen.
- Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en zoek de desbetreffende app op.
- Tik op Ruim op. De app wordt nu verwijderd, maar de opgeslagen gegevens blijven beschikbaar.
- Download de app opnieuw uit de App Store.
Oorspronkelijk artikel
WhatsApp heeft recent versie 2.20.52 uitgebracht. Daarin zitten geen noemenswaardige nieuwe functies, maar de update zorgt bij sommige gebruikers wel voor problemen. Na het installeren van de update kan de app mogelijk niet opgestart worden. Volgens de melding zou de app niet langer gedeeld worden en moet je hem opnieuw uit de App Store downloaden. Geadviseerd wordt om te wachten met het updaten van WhatsApp.
WhatsApp start niet op na update
iCulture-lezer Frank meldt dat hij na het installeren van de update een melding op het beginscherm krijgt zodra hij WhatsApp wil openen. Ook andere gebruikers lijken dit probleem te ervaren, maar waar dit precies aan ligt is niet helemaal duidelijk. In de melding staat het volgende:
Deze app wordt niet langer met je gedeeld.
Om de app te gebruiken, moet je deze kopen bij de App Store.
De enige opties om de melding weg te krijgen zijn Bekijk in App Store en Annuleer. Als je daarna naar de App Store-pagina van WhatsApp gaat, zie je slechts een Open-knop. Vervolgens verschijnt dezelfde melding weer in beeld, waardoor opstarten niet mogelijk is.
Je kan zelf controleren welke versie van WhatsApp jij hebt. Open hiervoor WhatsApp en ga naar Instellingen > Help.
We weten helaas nog niet hoe dit probleem te verhelpen is. Wellicht dat het lukt om de app te verwijderen en deze vervolgens uit de App Store opnieuw te downloaden. Het enige risico is dan wel dat je berichten die na je meest recente WhatsApp-backup verstuurd en ontvangen hebt, verloren gaan. Opnieuw installeren doe je als volgt:
- Hou WhatsApp ingedrukt totdat het menu verschijnt. Tik dan op Verwijder app.
- Ga daarna naar de App Store en download WhatsApp opnieuw.
- Start de app op en volg de stappen om je account opnieuw te activeren. Zet een backup terug zodra daarom wordt gevraagd.
- 2020 - 26 mei: Artikel bijgewerkt met bevestiging van Apple dat het probleem opgelost is.
- 2020 - 25 mei: Apple brengt oude-app updates opnieuw uit. Zie update in het artikel.
- 2020 - 22 mei: Artikel bijgewerkt met meer apps en andere oplossing zonder gegevensverlies.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Deze apps laten zien hoe je elke video kan afspelen op je CarPlay-scherm (maar Apple wil het niet) (22-04)
- Waarom je geen Apple Intelligence kan gebruiken in WhatsApp en Instagram (en andere apps) (17-04)
- AI gebruiken met de iPhone 3GS? Met deze app lukt het (11-04)
- WhatsApp verbetert oproepen op drie manieren: dit is nieuw (10-04)
- Eindelijk: 'Meta werkt aan Instagram-app voor iPad' (09-04)
WhatsApp is de populaire berichtendienst, die bijna iedere Nederlander op zijn of haar smartphone heeft staan. Hier vind je alles over WhatsApp op een rijtje: van berichten verwijderen, gesprekken archiveren, je privacy goed instellen en op de desktop gebruiken tot de betekenis van de gekleurde vinkjes, groepsgesprekken voeren en een hele WhatsApp-community opzetten. Check ook de beste WhatsApp-tips.

- Alles over WhatsApp op de iPhone
- Het ultieme WhatsApp tipsoverzicht
- Zo gebruik je WhatsApp op de desktop
- Zo gebruik je WhatsApp op de iPad
- WhatsApp-account beveiligen met tweestaps
- WhatsApp chats archiveren, wissen of verwijderen
- WhatsApp gesprekken overzetten
- WhatsApp-chats exporteren
- Ongewenste personen blokkeren in WhatsApp
- Werkt WhatsApp nog op mijn (oudere) iPhone?
- WhatsApp beveiligen op 4 manieren
Ik had dit vanmorgen met Facebook.
Whatsapp doet het prima.
Geen problemen hier met WA opstarten.
Hier gaat het gewoon prima met opstarten.
Geen problemen
Bij mij start alles gewoon op na update
Draait op iPhone 11 Pro 👍🏻
Probleem hier ook, in de instellingen “offload app” daarna weer op de app klikken en deed het weer. Ook bij andere apps werkte dit waar ik probleem mee had
Hier op 1 telefoon geen enkel probleem, en op een andere wel. Beide iOS 13.4.1 nog.
WhatsApp, marktplaats en ING bankieren die niet meer starten. Zojuist de marktplaats app verwijderd en weer opnieuw geïnstalleerd en hij werkt weer.
Ik had hier ook last van, opgelost door via storage in settings de app the offloaden. Daarna kan je de app opnieuw downloaden en hoef je geen backup terug te zetten.
Dat zelfde geldt voor Facebook!
@Rick: Bedankt voor de tip! Het werkt!
App is automatisch geüpdatet, werkt niet meer maar kan hem ook niet verwijderden
Edit: inmiddels iPhone (7) opnieuw opgestart en whatsapp succesvol kunnen verwijderden en herinstalleren niks aan de hand
Dit is niet alleen bij WhatsApp. Verschillende apps bij verschillende gebruikers geven deze melding.
SLIM!
Dat zijn tips die ik in het artikel niet vind misstaan!
Jammer genoeg niet enkel bij Whatsapp, ik heb het ook bij de Youtube app en de VDK app na een update in de appstore. De VDK app moeten herinstalleren om het werkende te krijgen.
Alle blauwe puntjes geopend, alles werkt. WA ING 👍🏽
Geen problemen.
Niet alleen met whatsapp heb het ook al gehad met netflix, ClassDojo en stocards !! Krijg de melding app wordt niet meer ondersteund!!
App verwijderen en terug installeren en dan loopt hij terug goed !!
Geen last van. Ik heb geluk gehad kennelijk…
Hier ook last van de melding en het niet kunnen openen van de app.
Heeft niks met whatsapp te maken, mijn beide zoons hebben het gehad met de apps youtube, ing app, na app, whatsapp. Ikzelf heb nergens last van.
Zoons hebben iPhone 6 en een iPhoneX ik heb een 11pro.
Ik heb hier ook last van. Bij mij lijkt het wel degelijk met Whatsapp te maken te hebben. ING kan ik na de update wel gewoon openen. iPhone 11 Pro
Vandaag ook gehad met de app Strava. Om het probleem op te lossen hoef je niet de gehele app te verwijderen. Je kunt ook Instellingen – Algemeen – iPhone opslag – – Offload app proberen. Dan de app opnieuw installeren. Dan wordt de app verwijderd, maar de data niet verwijderd.
@iPineapple: ook bij mij!
Ik had het probleem ook. Vanmorgen meteen na de update. Uiteindelijk in overleg met Apple helpdesk de app opnieuw geïnstalleerd. Zij hadden al meer klachten gehad. Opnieuw installeren was de enige oplossing. Alles kwijt van na de laatste backup. Want ik had er ook al een tijd last van dat de automatische backup van Whatsapp niet werkte, ik deed het iedere week handmatig. Maar toevallig nu 9 dagen geleden. Baal er enorm van.
Geen probleem met whattsapp. Maar wel met een aantal andere apps. Oa de ‘radio1’ app van de vrt die constant ceashte. 1 uur later werkte die weer. Dan de ‘ezan alarm’ app die crasht nog altijd. Ik krijg die enkel werkend in vliegtuig modus.
Heb dit sinds de laatste ios update, kan het hier iets mee te maken hebben?
@Rick: @Gaston: Thnx voor jullie tip. Dit heeft bij mij idd het probleem verholpen en heb hierdoor geen chats en gevend verloren!
Hier ook op een XR. Apple Care gebeld en alleen verwijderen en opnieuw installeren hielp. Gelukkig had ik een backup van gisteravond.
Ik zit nog op 2.20.51, maar ben sinds kort van een aantal chats de hele geschiedenis kwijt.
Toeval?
Ja heb ook problemen. Ik heb een iphone Xs met os 13.5. Whatsapp klapt er uit na openen. Als ik ergens op klik stopt de app. Balen dit.
Bij mij werkt whatsapp inderdaad niet meer. Bij mijn vader werkt de app Pulseway niet meer 🤔
Lijkt echt de combinatie met gezinsdelen te zijn, vrienden die dit niet hadden, hadden geen problemen.
Het probleem met niet starten starten van Whatsapp kan eenvoudig worden opgelost door alleen de App te verwijderen en niet de data.
Instellingen / algemeen / iPhone-opslag / Whatsapp
klik vervolgens op “ruim op”. De app wordt verwijderen maar de data blijft achter op je iPhone. Installeer vervolgens Whatsapp opnieuw (gewoon de laatste versie).
Ook hier problemen met een iPhone 11
Whattsapp eraf gehaald en opnieuw er opgezet.
Daarna werkte het weer. Wel oude backup terug moeten zetten.
Ik heb een oplossing gevonden voor wie dit ovekomt: ga naar Iphone opslag ➡️ Whatsapp ➡️ ruim op en download hem dan weer door op het app icoon te drukken. Zo raak je je gegevens niet kwijt
Niet update 😂😂 en vervolgens staat er een link naar WhatsApp
Ik heb het probleem helaas wel na de update…
Oplossing zonder verlies van gegevens:
– Ga naar Instellingen
– Ga naar Algemeen
– Ga naar iPhone-opslag
– Kies WhatsApp
– Klik op Ruim op
– Klik op Installeer app opnieuw
Mijn vriendin had deze morgen ook dit probleem, ook andere apps hadden er last van.
Dit probleem doet zich bij mij voor onder meerdere apps oa Whatsapp, ING bankieren, Twitter, Netflix en meerdere spelletjes. Na het verwijderen werkt hij weer naar behoren.
(Red.) Artikel bijgewerkt met meer apps en andere oplossing zonder gegevensverlies.
Heel mooi, gelijk de Diensttelefoon ge-update, lekker rustig nu 🤣
iCloud Familie Delen bug op de App Store duplicate server’s infrastructuur.
De offload App oplossing bij het Instellingen – Algemeen – Opslag menu is inderdaad de beste manier om data-verlies te vermijden.
Wij hebben het hier thuis ook al op meerdere telefoons bij diverse apps gehad. Heeeeel irritant als je noobs in huis hebt! Ik ga er maar vanuit dat het een bug is bij Apple en hoop dat ze het snel oplossen.
Ik had het vanochtend ook. Net had mijn vrouw het met YouTube en daarop vertelde mijn dochter dat ze het met Insta en nog een app had vandaag. Mijn telefoon was al geüpdatet naar 13.5, maar hun telefoons nog niet. Dus geen eenduidig beeld.
Ik heb het ook! Qua IOS zit ik nog gewoon op 13.4.1 !!
Whattsapp geüpdatet en na een uur kwam ik erachter dat ik geen appjes kreeg en bij opstarten idd dezelfde melding als beschreven. Heb tt ook met een andere app vd milieudienst en verder (nog) niet.
Whattsapp verwijderen en opnieuw installeren kan, maar ik kan niets van iCloud terugzetten terwijl er wel een backup van whatsapp aanwezig is op iCloud….
Mijn moeder kon Whatsapp en Stocard niet meer openen. Ik heb ze opnieuw geïnstalleerd, maar ze is nu wel een deel van haar whatsapp chats kwijt, terwijl ze wel een recente back-up had. Ik denk dat er een bug zit in iOS, en dat het niet Whatsapp specifiek is.
WhatsApp en Facebook starten niet meer op.
Mijn iPhone 8 geüpdatet naar iOS 13.5 via iTunes op de iMac, zoals ik altijd doe, nooit via het apparaat zelf!
Ik heb eigenlijk zelden of nooit problemen, nu ook niet! Alles werkt zoals het hoort, dus ook Whatsapp.
Ik had dit probleem met 30 alle apps die ik 22 mei rond 20 uur heb ge-update. Door elke app via Ruim Op (onder data opslag) te verwijderen en daarna opnieuw te installeren heb ik ze weer werkend en met data terug. Dank voor het advies.
Bij mij sloeg Whatsapp ook vast.
Telefoon helemaal afgesloten en opnieuw opgestart zonder apps te verwijderen.
Na opnieuw aanzetten functioneerde alles weer.
Camera app blijft hangen in de achtergrond zie ik in scherm tijd, 1 min gebruikt. En staat nu al op 30 min..
Ik heb dit probleem met Facebook gehad vandaag. IOS 13.4.1. Opruimen loste het weer op.
(Red.) Apple brengt oude-app updates opnieuw uit. Zie update in het artikel.
(Red.) Artikel bijgewerkt met bevestiging van Apple dat het probleem opgelost is.