WhatsApp stopt met betaalde abonnementen

WhatsApp stopt met het aanbieden van betaalde abonnementen voor nieuwere gebruikers. WhatsApp stopt er per direct mee maar je kunt je geld niet terugvragen.

whatsapp-iphones

Tijdens een presentatie heeft Jan Koum, oprichter van WhatsApp, laten weten dat de berichtendienst voorgoed stopt met het aanbieden van betaalde abonnementen. Tot nu moesten leden die nog maar relatief kort lid waren van WhatsApp jaarlijks €0,89 betalen om van de dienst gebruik te blijven maken.


Het zou goed kunnen dat jij nooit hebt hoeven betalen voor WhatsApp (link), omdat de abonnementsdienst alleen geldt voor gebruikers die nog geen jaren van de app gebruik maken.

Deze nieuwe leden konden WhatsApp een jaar lang gratis gebruiken, daarna moesten ze ieder jaar €0,89 betalen. WhatsApp stopt de komende weken wereldwijd met de betaalde abonnementen, maar mensen die voor dit jaar al betaald hebben, krijgen hun geld niet terug.

Bekijk ook
‘WhatsApp gaat delen van Facebookgegevens opnemen in nieuwe gebruiksvoorwaarden’

‘WhatsApp gaat delen van Facebookgegevens opnemen in nieuwe gebruiksvoorwaarden’

In een betaversie van WhatsApp is te zien dat de berichtendienst binnenkort nieuwe gebruikersvoorwaarden krijgt. Deze hebben het specifiek over WhatsApp Calling en het delen van gegevens met Facebook.

Betaalde abonnementen werkten niet goed

Tijdens de DLD Conferentie in München laat Koum nu weten dat ook deze nieuwe gebruikers niet langer voor WhatsApp hoeven te betalen. “Het werkte simpelweg niet zo goed”, aldus Koum. “We willen niet dat onze gebruikers ineens geen toegang meer zouden hebben tot hun sociale netwerk.”

Omdat er toch geld verdiend zal moeten worden, wil WhatsApp het in de nabije toekomst mogelijk maken om bedrijven direct te laten chatten met klanten. Koum benadrukt hier wel dat dit niet betekent dat bedrijven je ineens kunnen lastigvallen met spamberichten en reclames.

WhatsApp wil samenwerken met bedrijven

Als voorbeeld geeft WhatsApp een gesprek met een bank en vliegtuigmaatschappij. Als de twee bedrijven aan WhatsApp gekoppeld zijn, kan de gebruiker direct met ze praten, bijvoorbeeld of het overboeken van geld gelukt is en extra info vragen over een vertraagde vlucht direct via een WhatsApp-chat gesteld worden. “We krijgen dit soort berichten al, maar op allerlei verschillende plekken. Met nieuwe tools willen we het makkelijker maken door deze berichten te bundelen in WhatsApp”, aldus een blogpost van WhatsApp.

Bron: Recode

Informatie

Laatst bijgewerkt
18 januari 2016 om 12:02
Onderwerp
Categorie
Apps

WhatsApp

WhatsApp is de populaire berichtendienst, die bijna iedere Nederlander op zijn of haar smartphone heeft staan. Hier vind je alles over WhatsApp op een rijtje: van berichten verwijderen, gesprekken archiveren, je privacy goed instellen en op de desktop gebruiken tot de betekenis van de gekleurde vinkjes, groepsgesprekken voeren en een hele WhatsApp-community opzetten. Check ook de beste WhatsApp-tips.

WhatsApp

Reacties: 29 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.