Whatsappen met ziekenhuis blijkt groot succes
Patiënten van het Albert Schweitzer-ziekenhuis in de omgeving van Dordrecht kunnen al een paar maanden vragen stellen via WhatsApp. En dat bevalt zo goed, dat ze ermee doorgaan. Tijdens een proefperiode van drie maanden bleek dat er enkele honderden vragen via WhatsApp binnenkwamen, die vooral betrekking hadden op praktische zaken: wat zijn de openingstijden van het bloedprikken, wat is het telefoonnummer van een polikliniek, biedt u stages aan?
De afdeling Communicatie van het ziekenhuis kon die vragen vrijwel altijd meteen beantwoorden. Maar er kwamen ook vragen binnen die van medische aard waren, bijvoorbeeld van mensen die pas geopereerd waren en iets wilden weten over pijnstilling. Patiënten en het ziekenhuis zijn zo tevreden met WhatsApp als extra communicatiemiddel, dat ze voor onbepaalde tijd doorgaan met het beantwoorden van vragen via dit kanaal. Patiënten kunnen het 06-nummer van het ziekenhuis toevoegen aan WhatsApp om rechtstreeks te kunnen communiceren.
Het ziekenhuis had al andere communicatiekanalen zoals telefoon, e-mail en social media (Twitter, Facebook). Maar omdat bijna iedereen tegenwoordig op WhatsApp zit, leek het een logische vervolgstap om ook daar aanwezig te zijn. Medische vragen kan de afdeling Communicatie niet beantwoorden, maar in zo’n geval wordt de ‘apper’ direct doorverwezen naar de juiste zorgverlener. Ook al krijgt een patiënt dan niet direct antwoord op zijn vraag, hij voelt zich wel op weg geholpen. Er komen ook heel veel vragen binnen over onderwerpen die in patiëntenfolders staan en daarom gemakkelijk te beantwoorden zijn, zonder de medische historie van een patiënt te kennen. Een voorbeeld daarvan is de vraag: hoe lang moeten normaalgesproken buisjes in het oor van een kind blijven zitten?
Voor de patiënten voelt het kennelijk heel normaal om te appen met het ziekenhuis, aldus communicatieadviseur digitale media Ralph Bouman. Het ziekenhuis ziet het zelf nog een beetje als een avontuur. De communicatiemensen van het ziekenhuis weten immers niet precies wie de berichtjes stuurt. WhatsAppen lost ook onverwacht een heel praktisch probleem op: meermalen kwamen er berichtjes binnen van mensen die doof zijn en niet kunnen bellen voor een afspraak. Ze zouden graag zien dat ze via WhatsApp een afspraak kunnen maken. Maar helaas, dat staat het ziekenhuis nog niet toe. Het maakt echter wel duidelijk dat patiënten zitten te springen om mogelijkheden om online afspraken te maken. Dat bleek ook uit verzoekjes van niet-dove patiënten, die bovendien graag online dossiers zouden willen inkijken. Het heeft bij het Albert Schweitzer-ziekenhuis geleid tot plannen om meer online diensten aan te bieden. Zo loopt er een proef om eenvoudige consulten bij de arts via de iPad te laten verlopen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
WhatsApp is de populaire berichtendienst, die bijna iedere Nederlander op zijn of haar smartphone heeft staan. Hier vind je alles over WhatsApp op een rijtje: van berichten verwijderen, gesprekken archiveren, je privacy goed instellen en op de desktop gebruiken tot de betekenis van de gekleurde vinkjes, groepsgesprekken voeren en een hele WhatsApp-community opzetten. Check ook de beste WhatsApp-tips.

- Alles over WhatsApp op de iPhone
- Het ultieme WhatsApp tipsoverzicht
- Zo gebruik je WhatsApp op de desktop
- Zo gebruik je WhatsApp op de iPad
- WhatsApp-account beveiligen met tweestaps
- WhatsApp chats archiveren, wissen of verwijderen
- WhatsApp gesprekken overzetten
- WhatsApp-chats exporteren
- Ongewenste personen blokkeren in WhatsApp
- Werkt WhatsApp nog op mijn (oudere) iPhone?
- WhatsApp beveiligen op 4 manieren
Ik hoop dat ons dorpsziekenhuis dit ook gaat invoeren. Lijkt me super handig! 🙂
Wat ik me afvraag, is daar software voor? Of heeft het ziekenhuis gewoon een mobieltje liggen?
Wat zal Mark hier blij om zijn 🙂
We gebruiken inderdaad maar 1 iPhone (uiteraard ;-)) en die rouleert onder de medewerkers. Dat is nog goed te behappen qua aantal vragen die we per dag krijgen.
De truc van Gonny ga ik snel eens bekijken of dat handig voor ons is.
Het Albert Schweitzer ziekenhuis heeft vestigingen in Dordrecht, Zwijndrecht en Sliedrecht en in Ridderkerk hebben wij nog een ‘buitenpoli’. De Drechtsteden is wellicht een betere aanduiding.
Ralph Bouman
Albert Schweitzer ziekenhuis
PS. Leuk dat jullie bij iCulture hier aandacht aan geven!
Super handig! Hoop dat meer instellingen dit gaan toepassen.
@Jonatan: Beste Jonatan, we hebben inderdaad gewoon een mobieltje liggen! Het rouleert tussen de communicatiemedewerkers tijdens kantooruren. Software is niet nodig, zolang het aantal vragen nog behapbaar blijft en dat is nu nog ruimschoots het geval. Als afdeling Communicatie krijgen wij veel steun vanuit ziekenhuisafdelingen die ons op verzoek helpen om de vragen van patiënten te beantwoorden. Het is daardoor echt een breed gedragen project, ondanks de inzet van minimale middelen. Zie ook http://asz.nl/contact/whatsapp/
Vriendelijke groeten
Afdeling Communicatie ASz
Mooi mooi! Echt super! Dit zouden meer bedrijven, ziekenhuizen, buurtagenten etc moeten doen.
Moeten ze alleen even zelf een app ontwikkelen die de privacy echt totaal waarborgt! Dan zou het fantastisch zijn, anders hou ik het toch bij bellen… Dat is dan in ieder geval ietsje veiliger.
Fantastisch idee!
De mogelijkheden van social media zoveel mogelijk benutten. Dit ziekenhuis is nog eens vooruitstrevend en meedenkend met zijn patiënten.
@Gonny van der Zwaag: Thanks!
Uit alles wat ze kunnen kiezen, kiezen ze de op één na minst handige dienst hiervoor :/ Alleen Snapchat was een dommere keus geweest.
@Jonatan: Wat ik kon achterhalen hebben ze een speciaal mobieltje daarvoor en wordt die in de tijdsblokken dat iemand dienst heeft gewoon doorgegeven aan de medewerker die de klantenservice op dat moment verzorgt. Wel kun je natuurlijk via een truc ook WhatsApp op de desktop werkend krijgen, maar voorzover ik weet gebruiken ze dat niet.