Reacties voor: Wired: ‘Slechte 3G-ontvangst toch schuld van operator’

Wired verzamelde gegevens van ruim 2.600 iPhone-gebruikers. Ze concluderen daaruit dat de ontvangst vooral afhankelijk is van de operator. In landen waar 3G al langer bestaat, zoals in Nederland, ligt de snelheid veel hoger.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 36 reacties

  1. Ik vind het allemaal maar twijfelachtig.
    Toch blijf ik erbij dat het aan zowel Apple als T-Mobile ligt.

    Trouwens, dat onze 3G verbinding het snelste is, dat is mooi.
    Maar wat heb je eraan als je soms wel, soms niet bereik hebt?

  2. Het netwerk van T-Mobile voldoet momenteel niet aan volledige dekking voor 3G.
    Maar op mijn thuisadres is 3G sneller dan de WIFI.
    Toch lijkt het er echt op dat T-Mobile snel iets moet gaan doen aan de 3G dekking.
    Ik betaal toch voor 3G dekking.

    Vandaag nog contact gehad met T-Mobile en ze gaan nogmaals het probleem bekijken. Binnen 15 dagen hoor ik meer. Mocht de technische dienst het probleem niet kunnen oplossen dan kan ik alsnog van het abbonement en de iPhone af.

    Die iPhone houd ik natuurlijk liever maar dan met Vodafone of KPN ! 😉

    We wachten het af ! Maar allemaal wel blijven zeuren bij T-Mobile ! Dan pas heb je recht van spreken over slechte 3G dekking !

  3. Die iPhone zal je in moeten leveren 😉

    Dan kan je d’r eentje kopen in België.

    Ik moet wel zeggen dat bij mij het bereik sinds gister beter is geworden.
    4 streepjes ipv 2. Dat is wel een verbetering 🙂

  4. Het komt bij zeer regelmatig voor dat ik op dezelfde plek de ene keer wel en de andere keer geen 3g-dekking heb. Nou kan iedereen wel naar elkaar de beschuldigende vinger wijzen, maar als consument schiet je daar natuurlijk niets mee op. Feitelijk hadden ze pas die iPhone moeten verkopen op het moment dat ze waar kunnen maken wat ze beweren. Je gaat toch ook geen auto’s verkopen waarvan de motor regelmatig afslaat?

  5. Die iPhone hoef je niet in te leveren hoor: ik zit met het probleem dat ik bij mij in Sprundel NB wel eens overschakel op mobistar, maar ja dat zijn dan natuurlijk allemaal extra kosten voor mij. Ik kon dus af van mijn tmobile abbonement en dan deden ze hem unlocken voor mij en mocht ik hem houden en dan kon ik naar een andere provider. Vond ik wel goede service.

    Ik ben er trouwens ook achter hoe het zit met het dataverbruik van de vodafone abbo’s voor de iphone. Dat is 250mb.
    Dus ik moet nog eens denken of ik daar naar overstap

  6. Ik wil 3g in mijn straat :@

  7. Ik schreef vanochtend al dat iPhoneclub de meest interessante passage uit het artikel van Reuters over de 120.000 iPhone’s van T-Mobile niet had overgenomen:

    “But users around the world have complained about dropped calls and inconsistent Internet speeds, with the phone often reverting to a slower technology known as Edge even in 3G areas.

    Last week, Apple Inc (AAPL.O: Quote, Profile, Research, Stock Buzz) issued a software update to help fix connection problems that led to a flurry of online complaints from customers.

    T-Mobile, which also sells the iPhone in the Netherlands and in Austria, received complaints from Dutch customers but none from German and Austrian ones, Akhavan said.”

    Ondanks het standpunt van hun CEO, schrijft T-Mobile in Nederland vrolijk op haar blog dat de problemen aan het toestel zouden liggen en niet aan het netwerk. Dat lijkt me dus onzin, als men in Duitsland en Oostenrijk geen problemen heeft. Dit onderzoekje van Wired bevestigt mijn conclusie alleen maar!

  8. Door dit soort onderzoeken neemt bij mij de twijfel alleen maar toe. Als het om de volwassenheid van het netwerk gaat zouden wij in NL eigenlijk weinig of geen problemen moeten hebben. Ik heb in ieder geval veel problemen met 3G….het is haast niet voorhanden in mijn regio.

    Ook de omgeving (hoge gebouwen en veel gebruikers) zou van invloed zijn op de prestatie. Ik woon in de Achterhoek en heb het 3G symbooltje al rondrijdend nog maar weinig gezien.

    Apple en T-Mobile hullen zich in stilzwijgen en ik (en met mij vele anderen) zitten met de gebakken peren. Het wordt tijd voor 1 antwoord.

  9. Waarom klagen al die gebruikers met een Nokia N95 of een T-Mobile MDA niet dan? Het is toch duidelijk dat het aan de iPhone 3G ligt??

    Ik heb echt niets tegen T-Mobile, bel al 10 jaar met ze en dat gaat prima. Maar snel internetten via mijn iPhone 3G gaat gewoon niet via het toestel, wel over wifi, maar dat is andere chip.

  10. Het “Als je slechte ontvangst op je iPhone 3G hebt zou dat wel eens aan je operator kunnen liggen” is al een vaststelling van het kaliber “Wie van de Domtoren springt, loopt kans op lichamelijk ongemak”

    Het gaat er bij de iPhone nu juist om dat sommige toestellen OP DEZELFDE MAST, tegelijkertijd EEN ANDERE SIGNAALSTERKTE aangaven. Dit probleem ligt dus bij de iPhone.
    Zowel bij het T-weetikveel als VodaBijnaNetzoErg netwerk.
    Daarnaast zijn er talloze onderzoeken die aangeven dat het T-weetikveel (Oude Ben) netwerk het zwakste in NL is. Dus die operator heeft ook een probleem.

    We weten dus al lang dat BEIDE partijen fout zitten, en moeten het onderling afschuiven op basis van allerlei nitwit (deel-) onderzoekjes NIET MEER ACCEPTEREN !!
    Die leiden de aandacht alleen maar af.

  11. Ik heb bij mij in Lisse ZH geen 3G verbinding. Zodra ik buiten Lisse ben dan heb ik wel 3G. Mijn vriendin woont in Almere en daar heb ik ‘meestal’ 3G. Ik denk dat het deels door T-Mobile komt en deels door Apple iPhone 3G. Ze moeten gewoon allebei er eens goed naar gaan kijken.

    Het is natuurlijk mooi als je overal in het hele land 3G kan krijgen.

  12. Omg T-Mobile de beste? Wat een test. T-Mobile op de Iphone doet niet eens aan normaal GSM bereik.

  13. Ik vind het vooral enorm zuur dat ik hier bij mij thuis geen 3G- ontvangst heb en 5km (vogelvlucht) verder wel!

  14. @Dromedaris: Thuis heb je toch wel wifi. Wees blij dat je verder wel dekking hebt! En dan nog wel in 3G wow 😀

  15. The neverending story!

  16. Heb m’n iPhone nog maar net. Thuis 5 streepjes 3G ontvangst in Breda. Gelukkig, want een paar straten verderop niets meer.
    Werkt perfect thuis, alleen is WiFi gebruik zuiniger.
    Snelheid met T-mobile ligt hier meestal hoger dan de verwachte 2Mbit volgens zo’n iPhone speedtest!
    ..ik schrijf dit trouwens ook vanaf m’n iPhone en werkt ook prima.

    Groefjes!

  17. .. Bijna perfect dan zie ik: GroeTjes!

  18. Ik heb de N95 en de Iphone, als ik mijn T-M kaart in de N95 stop heb ik 7 streepjes ( meer zijn er niet ) als ik die kaart in de Iphone stop heb ik 2 tot 3 streepjes. Dan ligt het toch echt aan de Iphone lijkt mij.
    Af en toe heb ik ook last dat het signaal van 1 naar 5 streepjes springt, dat gebeurd dan een aantal keren achter elkaar ????

  19. je hebt betaalt voor je iphone dus die zal je nooit hoeven in televeren, maar als ze je geen fatsoenlijke dekking kunnen leveren dan leveren ze contract breuk, en kan je het contract laten ontbinden en hou je je iphone.

    btr dat we snelst zijn.

  20. Meten met streepjes kun je niet doen. Zulke testen hebben geen enkele waarde. Als je toch op die manier wilt meten is het eerlijker om het aantal dB te meten. Hoe? Bel *3001#12345#*. Ips streepjes zie je een getal.
    -70 krijg je als je een zendmast thuis hebt staan 😉
    -80 is prima
    -110 of lager is geen verbinding

  21. Ik snap niet waarom mensen zo gefixeerd zijn op hoeveel streepjes ze hebben. Dat valt nl. niet te vergelijken tussen verschillende merken en telefoontypes. Geen ontvangst hebben is een ander verhaal natuurlijk. Persoonlijk heb ik eigenlijk geen problemen.

  22. Ik heb op mijn iPhone soms wel 3G plaatje maar zonder streepjes.
    Heb hem ‘s nachts helemaal uit en overdag op 2G om stroom te besparen, maar moet toch iedere 24 uur aan de beademing.

  23. Hier in oldenzaal heb ik altijd goed bereik net zoals op mijn werk in denekamp en in zwolle.

  24. met t-mobile heb ik zeer slecht 3g 1 streepje , bij vodafone heb ik vol 3g bereik 5 streepjes , dus het ligt aan het t-mobile netwerk niet de iphone.

  25. @johnkonijn

    kijk dat is een goeie test. het lijkt me nu volkomen duidelijk. hopelijk komt die software-update die dit probeem oplost gauw.

  26. john konijn. Precies hetzelfde heb ik. N95 8gb vol bereik, iPhone 2 of springt zelfs naar gprs. Ik bel al jaren met tm, maar dit x ligt het aan de tel. En wellicht in combinatie met de provider, aangezien htc ook shit bereik heeft met tm.

  27. Hier ook.. Nokia N61 geeft vol bereik en 3g.. met iphone 1 streepje.. regelmatig geen service.. in service mode gaat hij van 91 naar 105.. en dan valt de service weg.. denk toch dat het in mijn geval aan de iphone ligt

  28. Kan mischien wel wat mis zijn met de iPhone maar T-Mobile staat bekend om de slechte dekking (telefoon etc).

  29. Een aspect is wel interessant aan deze hele discussie.
    Voor de lancering van de iPhone 3G heb ik nog nooit mensen gehoord die überhaubt gebruik maakten van UMTS, die paar Blackberry gebruikers daargelaten.
    Het is dus echt voor het eerst in de geschiedenis dat er zo massaal gebruik van UMTS wordt gemaakt. Heb N95 vastgehouden van collega (hij vroeg me om advies omdat ie de hele tijd crashte) en daar wil je volgens mij echt niet mobiel mee internetten. Dat het massale gebruik van 3G gepaard gaat met problemen is niet meer dan logisch.
    Laten we blij zijn met een apparaat dat mobiel internetten mogelijk maakt, zonder een half jaar met de intellingen te moet klooien.

  30. bij mijn ouders heb ik met mn SE geen bereik op t mobile en met de iPhone ook niet. Daarnaast zijn de meeste telefoons tegenwoordig na 24 uur leeg. Noem mij eens een telefoon van dit moment (Htc diamond ofzo) die het heel veel langer volhoudt onder dezelfde workload (muZiek spelen, push etc) haalt ook maar een uur of 30…

    Ik vraag me ook at hoeveel mensen met gejailbreakte iPhones er klagen over batterij leven dus terwijl ze ssh en andere achtergrond intensieve hacks hebben lopen.

  31. als deze toestel werkt niet goed dan t-mobile moet stop met verkopen met de iphone tot een oplossing is gevonden bij apple

  32. Ik denk dat mensen gewoon onrealistische verwachtingen hebben en het is ook zo lekker Nederlands om te klagen. Het is toch logisch dat je niet overal bereik hebt, in Nederland is zowel het gsm als het umts netwerk vele malen beter als vrijwel ieder land ter wereld.

    Ik denk dat het de combinatie is van provider (er is gewoon geen 100% dekking, en binnenshuis verre van dat) en Apple (met mijn SE was het UMTS bereik merkbaar beter). Het is natuurlijk wel prima werkbaar, binnenshuis heb ik geen superdekking met UMTS, maar daar hebben de meeste mensen toch wifi.

  33. @sander k: Auto’s waarvan de motor afslaat worden regelmatig verkocht hoor. Een vriendin had een Peugeot 206 met dat euvel door inderdaad, een fout in de software! En dat is lang net het enige type dat daar last van heeft, veel nieuw modellen hebben softwarefouten.

    De G3 dekking in NL is verre van optimaal, dat is het probleem. Een collega van mij had een nieuwe Nokia, twee keer in reparatie geweest, en één keer het toestel geruild. Bleef ellende met wegvallende gesprekken. De oplossing: in de settings alleen GSM aanzetten, geen UMTS. Werkt sindsdien als een zonnetje.

  34. Alfgelopen weekend letterlijk Nederland van west (strand) naar oost (Duitse grens) overgestoken… de 3G verbinding viel constant weg, en op sommige plekken had ik helemaal geen verbinding met het netwerk (geen service).
    Ik heb ook een sony-ericsson telefoon met een t-mobile abo en die deed het op de plek waar de Iphone geen contact had prima, en bijna overal 3G-verbinding!!!

    Bovendien heb ik soms het idee dat mijn Iphone juist trager is geworden na de update naar 2.0.2. ik heb alleen de standaard applicaties geinstalleerd, dus daar kan het niet aan liggen.

  35. Het lijkt toch een netwerk probleem: op http://www.appleinsider.com lees ik net dat in de VS, de nieuwe Blackberry Bold – een van de vele “iPhone killers” – op het netwerk van AT&T dezelfde 3G problemen heeft als de iPhone.

  36. Het lijkt toch een netwerk probleem: op http://www.appleinsider.com lees ik net dat in de VS, de nieuwe Blackberry Bold – een van de vele “iPhone killers” – op het netwerk van AT&T dezelfde 3G problemen heeft als de iPhone.

    maar dan in combinatie met de Iphone, want met mijn SE heb ik totaal geen problemen op dezelfde plek waar de Iphone er mee op houdt….

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.