Apple brengt Xcode 7.0.1 uit, lost bugs met App Thinning op
Apple heeft vandaag een kleine update voor Xcode 7 uitgebracht, waarin bugs rondom App Thinning zijn opgelost. Gebruik daarvan werd onlangs uitgesteld, omdat er een probleem was gevonden bij het maken van backups via iCloud.
Het probleem had te maken met App Slicing, een techniek die ervoor zorgt dat apps die je downloadt kleiner zijn en dus minder dataverkeer veroorzaken. We hebben onze gids hierover vandaag bijgewerkt, zodat nog duidelijker wordt wat nu eigenlijk het verschil is:
Kort uitgelegd: met On-Demand Resources zorgt Apple ervoor dat het downloadbestand van een game alleen de eerste levels en een instructievideo bevat. Naarmate je de game speelt, worden automatisch nieuwe levels opgehaald en wordt content gewist die niet meer nodig is (zoals de instructievideo). ODR zorgt er dus voor dat games kleiner zijn bij het downloaden en minder opslagruimte vereisen. Dit is een periodiek proces: naarmate je meer levels in een game speelt, zullen reeds gespeelde levels worden verwijderd en komen er nieuwe levels bij.
Bij App Slicing zorgt Apple ervoor dat de app die je wilt downloaden helemaal op maat is gemaakt voor jouw type toestel. Allerlei graphics voor de iPad worden dus niet meegeleverd, als je van plan bent om een game op de iPhone te spelen. Ook dit zorgt voor kleinere downloadbestanden en het neemt minder opslagruimte in beslag. Het gaat bij App Slicing om een eenmalige actie: het downloaden van een maatwerk-app. Het verschil met ODR is dat daarbij periodiek downloads plaatsvinden, bijvoorbeeld extra levels.
Apple informeerde ontwikkelaars een paar dagen geleden, dat er problemen waren met App Slicing. Als je een app installeerde en vervolgens een backup via iCloud maakte, dan bevatte die backup alleen onderdelen die waren afgestemd op jouw huidige iDevice. Wilde je daarna een nieuw toestel in gebruik nemen en zette je de backup terug, dan kreeg je een app die geoptimaliseerd was voor je oude toestel. Dat klopt natuurlijk niet.
Met Xcode 7.0.1 lijken de problemen met App Slicing opgelost. Ontwikkelaars kunnen nu zonder bugs apps indienen, die zijn aangepast voor App Slicing en de overkoepelende techniek App Thinning. Dat wil overigens nog niet zeggen dat de technieken ook weer geactiveerd zijn in de App Store. Een algemene aankondiging dat alle problemen nu zijn opgelost, heeft Apple nog niet gegeven.
Ontwikkelaars kunnen Xcode 7.0.1 gratis downloaden via de Mac App Store. Je hebt een Mac met tenminste OS X 10.10.4 nodig en als je apps wilt distribueren via de App Store heb je ook een developeraccount nodig.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Als voorbeeld voor ODR wordt steeds (alleen) het gefaseerd binnenhalen van game(level)s gegeven.
Maar zou dat zich ook goed lenen voor andere notoire ‘opslagvreters’ zoals navigatieapps met offline kaartmateriaal? Of verliest dan zowel de app maker (bv TomTom) als jij (als gebruiker) de controle welke (kaart)resources wanneer gedownload worden, zodat je onvermijdelijk pas in het buitenland met hoge (data)roamingtarieven de lokale kaarten zou ophalen?
Het klinkt als een potentieel heel mooie techniek voor andere grote apps dan alleen maar games, maar daar konden wel eens de nodige haken en ogen aan zitten als resources te automatisch worden gedownload en verwijderd. Het lijkt mij dat de app toch zal moeten triggeren wanneer nieuwe resources nodig zijn en aangeven wanneer oude echt misbaar/overbodig zijn geworden.
Iemand een idee?
Als ze nu ook gewoon eens stoppen met het automatisch plaatsen van hun eigen niet lopende apps!
Dan scheelt dat ook weer ruimte.
Zoals nu weer dat zoek vrienden app pff en als je het nog kan verwijderen is het geen probleem maar ook dat kun je niet!
ODR lijkt mij een slechte ontwikkeling en ik hoop dat het ook uit te schakelen is.
Ten eerste heb ik een kleine databundel maar wel 128 GB aan opslagcapaciteit. Ik heb er totaal geen moeite mee dat een spel een paar GB is, maar wel als er continu vanalles gedownload moet worden (en altijd weer net als je geen Wi-Fi hebt).
Ten tweede: wat gebeurt er als een ontwikkelaar vindt dat het mooi geweest is en het spel verwijdert? Nu is dat geen probleem, want ik heb een backup op mijn computer. Ik kan het dus altijd van mijn iPhone of iPad verwijderen en opnieuw installeren.
Maar als extra levels die ik moet downloaden niet meer beschikbaar zijn omdat deze van de server zijn verwijderd? Dan kan je je spel nooit meer spelen. Helemaal vervelend als je ook nog eens een hoop geld hebt betaald voor het spel, want ik koop veel premium games.
Heel leuk doe xcode 7.0.1 maar als je een app wilt insturen voor review zegt iTunes Connect dat je geen apps met beta software kunt insturen. Blijkbaar kent iTunes Connect versie 7.0.1 zelf nog niet. Blijken meer mensen last van te hebben. Beetje slordig van Apple. Maar zal wel snel opgelost worden.
Ik hoop dat Apple de fix ook snel toe gaat passen op hun eigen apps. Door de bug is de wallet app niet te gebruiken zonder display zoom aan te zetten. Ja ik heb de Back-up van mijn 5S teruggezet op de 6S waardoor dit probleem is ontstaan.