Vernieuwde YouTube-app geeft je betere aanbevelingen

YouTube gaat betere aanbevelingen doen in de mobiele app, door gebruik te maken van neurale netwerken. Ook komen er 6 seconden durende advertenties die je niet kunt skippen.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Wat wil je zien? Als het aan YouTube ligt, hoef je daar voortaan niet meer over na te denken. De videodienst heeft een vernieuwde mobiele app (link) uitgebracht, die met behulp van neurale netwerken kan bepalen wat jij het liefst kijkt. Het kijkt daarbij naar je zoek- en kijkgedrag.

Betere aanbevelingen van YouTube

Dus als jij graag instructievideo’s kijkt, zul je die extra vaak als suggestie krijgen. De vernieuwde app zal minder vaak aanbevelingen doen, maar als ze wel in beeld verschijnen passen ze beter bij jouw smaak en verwachtingen. De technologie herkent automatisch patronen. Als je voorkeuren wisselen of als je plotseling een bepaalde YouTube-ster vaak zit te kijken, dan houdt de app daar rekening mee.

YouTube verbeterde suggesties

YouTube kan momenteel video’s aanbevelen in meer dan 76 talen. Mocht je de update nog niet zien: hij komt in de loop van de avond beschikbaar voor iOS en Android.

In de app is meteen te zien dat er iets is veranderd: op het homescreen zie je nu niet langer miniaturen, maar grotere afbeeldingen waar je verticaal doorheen bladert. Er is ook geen sprake meer van een opsplitsing in categorieën.

6 seconden reclames die je niet kunt skippen

Er is nog meer nieuws voor mobiele kijkers: er komen in de mobiele apps voortaan ‘bumper ads’, korte advertenties van maximaal 6 seconden. Voorheen vertoonde YouTube alleen langere advertenties, die je na 5 seconden kon overslaan. Deze kortere advertenties kun je niet skippen en zijn vanaf mei te zien. Wie niet kan wachten kan nu alvast een voorbeeld bekijken.

Volgens projectmanager Zach Lupei zijn de kortere bumper ads ideaal voor mobiel gebruik, waar ‘snackvideo’s’ het goed doen. Ze vervangen overigens niet de langere commercials maar zijn aanvullend. Lupe omschrijft het heel poëtisch als “kleine haiku’s van video-ads” en is “benieuwd wat de reclamemakers creatieve community ermee gaat doen”.

Meer informatie vind je op het Google Adwords Blog.

Informatie

Laatst bijgewerkt
26 april 2016 om 22:04
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 7 reacties

  1. Ze kunnen het noch zo schattig benoemen, maar het blijven irritante ads, en die je nu niet meer kan skippen.

    En ik als consumer van die “creative community ideeën ” ga gewoon via de browser kijken zonder reclames 🙂

  2. Ben héél benieuwd of de aanbevelingen echt zoveel beter werken. Is nu nl echt een bron van irritatie, de volslagen missers die de meerderheid van de suggesties lijken uit te maken.

  3. Ik heb zelf een iPad 4 maar kan niet op full-Hd 60fps afspelen op YouTube, kan dat in deze app wel of wat moet ik doen als het wel kan of kan dat helemaal niet?

  4. Nog meer reclame joepi gebruikte toch al niet op de telefoon, maar irritant voor gene die wel doen.

  5. Leuk. Nu nog de “prank” kanalen uit het trending overzicht en ik ben blij. Hoe irritant is het om telkens als je de app opent eerst de niet-grappige, in scene gezette “pranks” als eerste voorbij te zien komen.

  6. Verschrikkelijk dat nieuwe homescreen…die miniaturen waren overzichtelijker, de verdeling tussen categorien was prima…ik was alleen meer geintresseerd in ‘recent geupload’ en nu is het gewoon een rij filmpjes waarvan zij denken dat ik het wat vind…wanneer houden bedrijven eens op te denken dat ze weten wat ik wil zien, ze zitten er 95% van de tijd naast.

  7. @Daniël Oro: verschrikkelijk inderdaad.
    Ik kan niets meer vinden. Daarnaast is het material design zonde van het scherm.