Betaalde YouTube-kanalen
YouTube is al langere tijd aan het testen met de betaalkanalen. Betaalde leden krijgen toegang tot exclusieve content of livestreams. De belangrijkste reden om in te voeren is dat contentmakers niet langer zijn aangewezen op inkomsten uit reclame. Het bedrijf maakte het bekend op het VidCon-congres en in een blogpost. Iedereen die lid is van het YouTube Partner Program en meer dan 100.000 volgers heeft kan voortaan geld gaan vragen. De uitrol gebeurt geleidelijk en YouTube gaat wel eisen stellen aan de kwaliteit van de content. Acteur Mike Falzone heeft het betaalde kanaal al getest en zag zijn inkomsten verdubbelen. Daarvan moet hij – net als alle andere deelnemers met een betaalkanaal – 30 procent afdragen aan YouTube.
Extra badges en livestreams
Betalende gebruikers kijken exclusieve badges, emoji, livestreams en members-only video’s met shout-outs. YouTube deed al iets soortgelijks met Sponsorships, maar dat was slechts beschikbaar voor een kleine groep YouTubers. De komende maanden hoopt YouTube de betaalkanalen ook beschikbaar te stellen aan contentmakers met minder dan 100.000 abonnees.
Shirts en petjes
Ook komt er de mogelijkheid om via YouTube t-shirts en andere merchandise voortaan rechtstreeks aan volgers te verkopen. Hiervoor heb je een Amerikaans kanaal nodig met minimaal 10.000 betalende abonnees. YouTube werkt daarvoor samen met Teespring, een bedrijf dat eveneens deelt in de opbrengsten. Je kunt kiezen uit meer den 20 items zoals shirts, hoodies en kussens. Ook dit zal geleidelijk worden uitgebreid naar meer kanalen.
https://www.youtube.com/watch?v=Minu0lTlEOI
YouTube Premieres
Wil je livestreams kijken, dan is het nieuw aangekondigde YouTube Premieres de plek waar je moet zijn. Je vindt hier op één centrale pagina allerlei livestreams met chat, waar je ook teasers voor aanstaande streams te zien krijgt. Premieres zijn te zien op de thuispagina van een kanaal en de contentmakers kunnen er ook vooraf opgenomen video’s mee vertonen.
Bij Leroy Sanchez en Ari Fitz kun je al zien hoe het eruit ziet. Binnenkort zullen ook JacksFilms, Corridor Digital, Inanna Sarkis en Jackson Bird hun eerste Premieres laten zien. Het idee is dat je kunt aftellen naar het moment dat er een nieuwe video verschijnt. Een timer op de website voert de spanning op, terwijl de fans alvast kunnen chatten over de aanstaande livestream.
Deze nieuwe manieren om geld te verdienen introduceert YouTube niet zomaar. De afgelopen weken kreeg het bedrijf kritiek omdat sommige contentmakers opeens zagen dat hun video’s geen geld meer opleverden. Het is al vanaf het begin lastig om geld te verdienen op YouTube: net als in de App Store kan een relatief kleine groep een aardig boterham verdienen met hun content, maar bij de meeste kanalen gaat het om centenwerk. Met betaalde abonnementen kunnen ze zich verzekeren van een vaste inkomstenstroom. YouTube zegt dat het aantal makers dat een 5- of 6-cijferig inkomen per jaar verdient is gestegen met 35 tot 40 procent, maar zegt er niet bij om hoeveel mensen het gaat. Als 99,9999% op een paar honderd euro of minder blijft hangen valt daar niet echt een bestaan van op te bouwen. Leven van YouTube is dan ook maar voor weinig mensen weggelegd.
Betaalde groepen bij Facebook
Ook bij Facebook is binnenkort geld te verdienen. Het sociale netwerk heeft aangekondigd dat sommige Facebook-groepen voortaan een betaalmodel kunnen invoeren. De beheerder van zo’n Facebook-groep kan dan een maandelijks tarief vagen voor deelname. Het gaat nu nog om een experiment met groepen voor ouders, kook- en opruimgroepen. Een voorbeeld is de groep Declutter My Home. Uiteindelijk is het plan om het beschikbaar te stellen voor meer thema’s. Tot nu toe waren alle Facebook-groepen gratis toegankelijk, al moet je soms wel toestemming vragen om lid te worden van een groep.
Beheerders hebben veel werk aan zo’n groep en het is terecht dat ze daar ook een vergoeding voor krijgen, zo redeneert Facebook. Het abonnement mag tussen de 5 dollar en 30 dollar kosten. Waarschijnlijk gaat Facebook zelf hier ook weer een percentage van afromen, zoals de 30 procent die Apple bij apps inhoudt en de 30 procent die YouTube bij de zojuist aangekondigde betaalkanalen inhoudt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Stocard-app stopt, gebruikers verplicht over naar Klarna (maar Apple heeft een beter alternatief) (04-11)
- Weekend kijktips: Fantasievriendjes, Simone Biles, Olivia Rodrigo en meer (02-11)
- Apple TV+ bestaat 5 jaar: eigenzinnige aanpak, toch succesvol (01-11)
- Weekend kijktips: Before, Bruce Springsteen, Megan en meer (26-10)
- Apple Intelligence werkt niet op oudere iPhones - waarom eigenlijk? (25-10)
Facebook is (van moederbedrijf Meta) 's werelds grootste sociale netwerk, met apps voor de iPhone, iPad en desktop. Met diverse tips en gidsen helpen we je op weg om meer uit het sociale netwerk te halen, hoe je je privacy op Facebook kan verbeteren en meer. Wil je stoppen met Facebook, dan lees je hier ook hoe je Facebook kan verwijderen en je account kan opzeggen.
- Alles over Facebook
- Privacy op Facebook verbeteren
- Alternatieven voor de Facebook-app
- Facebook-account verwijderen
- Meest recente berichten in Facebook bekijken
- Facebook fotoalbums downloaden
- Facebook-app werkt niet op je iPhone? Probeer dit
- Facebook-notificaties uitschakelen
- Snel je Facebook-status bijwerken
- Facebook tweestapsverificatie via verificatie-app
- Donkere modus in Facebook Messenger
- Hoeveel tijd besteed jij in Facebook?
- Facebook verwijderen, account opzeggen en meer
- Volg iCulture op sociale media: Facebook en meer
Reacties: 7 reacties