Zakelijke iPhone blijft gemoederen bezighouden
Forrester Research publiceerde afgelopen donderdag een rapport met de top 10 redenen waarom IT-afdelingen de iPhone niet binnen het bedrijf willen hebben. De Wall Street Journal sprak een dag daarna met de leidinggevende (geen IT-manager) van een reclamebureau om te achterhalen of de genoemde problemen inderdaad een obstakel vormen voor bedrijven. De 20 accountmanagers van Goble & Associates gebruikten eerst BlackBerry’s en Treo’s. Nu het personeel op de iPhone is overgestapt zijn ze productiever en de technici zijn blij verrast dat het beheer zo weinig moeite kost.
Neem bijvoorbeeld probleem #1 op de lijst van Forrester: andere smartphones kunnen elke minuut controleren of er nieuwe e-mail is, maar de iPhone doet dat slechts elk kwartier. In sommige bedrijven kan elke minuut er eentje teveel zijn maar reclamebureau Goble, dat in de zorgmarkt actief is, vindt dat geen enkel probleem. De omschrijving van de Wall Street Journal dat smartphones elke minuut e-mail ophalen, klopt overigens niet: Forrester spreekt over push-mail, over het configureren van servers en het kopen van mobile gateways van derden en niet zozeer over de frequentie waarmee mail wordt bezorgd. Blijkbaar probeert WSJ de punten om te zetten in de taal van eindgebruikers, maar de vergelijking is dan niet meer helemaal 1-op-1.
Probleem #4 is het feit dat de iPhone niet op afstand kan worden gewist, bijvoorbeeld wanneer de iPhone is zoekgeraakt of gestolen. De technische afdeling van Goble erkent het probleem, maar heeft een oplossing: ze schakelen gewoon het account van de eigenaar uit. Niet perfect, maar goed genoeg. Dat betekent dat degene die de iPhone heeft gestolen nog wel alle oude mail en alle contactinformatie van klanten kan inzien. De conclusie van iPodobserver.com dat Forrester maar een ‘dom’ lijstje heeft gepubliceerd terwijl WSJ echt z’n huiswerk heeft gedaan, is daarmee wat voorbarig.
Probleem #9, het feit dat de iPhone geen verwisselbare batterij heeft, is iets waar Goble nog nooit aan gedacht heeft. Probleem bestaat dus niet. De top 10 van obstakels vind je op de website van Forrester. De antwoorden van Mark Goble van zorg-advertentiebureau Goble (wie?) zijn op Business Technology-pagina’s van de Wall Street Journal te vinden. Conclusies trekken op basis van één tevreden bedrijf is misschien toch wat voorbarig?
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 1 reacties