Er is door de aankondiging van de iPad veel te doen over prijzen van ebooks. De New York Times heeft eens op een rijtje gezet hoeveel het kost om een papieren boek en een ebook te produceren. Volgens de voorstanders van ebooks ben je veel goedkoper uit, omdat er geen bomen hoeven te worden gekapt en geen fysieke distributie hoeft plaats te vinden. Een hardcover van $26 kun je tegenwoordig als ebook aanschaffen voor ongeveer de helft ($13). Veel kopers vinden dat nog iets te duur. Het kost immers niets om een ebook in veelvoud te verspreiden. Is $5 niet een eerlijker prijs? Volgens de berekening van NYT kan de prijs niet zover omlaag.
Hieronder zie je de kosten die uitgevers moeten maken om een hardcover-boek en een ebook op de markt te brengen. Bij een verkoopprijs van $12,99 blijft er bij een ebook iets meer over ($4,56) dan bij een papieren boek ($4,05).
Praktisch gezien is het niet haalbaar om ebooks veel goedkoper te maken. Ze vertegenwoordigen minder dan 5 procent van de totale boekverkopen, vooral kleine uitgevers kunnen voor een prijs van $5 niet concurreren en van de $4 moeten alle overheadkosten betaald worden, inclusief kantoorruimte.
Ook is het bij een ebook niet mogelijk om na de eerste uitgave nog eens wat extra geld te verdienen door een boek opnieuw uit te brengen. Bij veel boeken verschijnt immers eerst een hardcover en pas later een goedkopere paperback, om daarmee een nog niet eerder aangeboorde doelgroep aan te spreken.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 17 reacties