Zweeds onderzoek: iPad is voor mannen
Scandinavië staat erom bekend dat ze een hoge internetpenetratie hebben en nogal vrouwvriendelijk zijn: ouderschapsverlof is goed geregeld en in het bedrijfsleven zijn er (bijna) gelijke kansen voor iedereen. Maar als het om electronische hebbedingen gaat, blijken de Scandinaviërs toch wat conservatiever dan gedacht. Vandaag wordt de iPad officieel gelanceerd in Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland. De echte gadgetfans hebben ‘m natuurlijk al in het buitenland gekocht. Tienduizenden mensen zijn al in het bezit van een iPad, al blijkt dat het toch vooral mannen zijn: 9 op de 10 om precies te zijn. Het Zweedse communicatiebureau Daytona voerde een onderzoek onder Zweedse iPad-gebruikers uit.
Hoewel je niet alle Scandinaviërs over één kam kunt scheren, blijken er toch wel wat interessante gegevens uit het onderzoek. Zo blijkt 57,7% de iPad te delen met andere gezinsleden, een feit waar Apple niet echt rekening mee heeft gehouden. Van de 272 onderzochte iPad-bezitters heeft 90% al een iPhone. E-mail, nieuws, video en sociale media worden het meest gebruikt, het liefst ‘s avonds op de zitbank in de woonkamer. Het gebruik van media is bij de meeste mensen veranderd sinds ze een iPad hebben. Eén op de vijf iPad-gebruikers is bijvoorbeeld gestopt met het lezen van kranten en één op de drie kijkt minder televisie. Meer dan 60 procent start de iPad op voor een specifieke toepassing. De cijfers zeggen echter niet veel over de toekomst, over het gedrag van de mensen die over een of twee jaar massaal een iPad gaan aanschaffen.
Meer info: Daytona (Zweeds)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 14 reacties