Waarom de grote, Nederlandse iOS-apps nog niet de iPhone 6 ondersteunen

Voor sommige - zeer populaire - apps wordt nog steeds gewacht op ondersteuning voor de iPhone 6 en iPhone 6 Plus. Waarom duurt dat eigenlijk zo lang? Wij deden een rondje langs belangrijke ontwikkelaars.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

iPhone 6 Plus handenHet is de belangrijkste vernieuwing in de iPhone 6 en iPhone 6 Plus: een groter scherm. Deze grotere schermen brengen een hogere resolutie met zich mee, wat betekent dat ontwikkelaars hun apps hiervoor moeten optimaliseren. Nu twee maanden later zijn veel Nederlandse apps nog niet aangepast. Waarom eigenlijk niet? We hebben het voor je uitgezocht.


Afgelopen week stelden we jullie de vraag op Twitter: welke populaire apps zijn nog steeds niet geoptimaliseerd voor de iPhone 6 en iPhone 6 Plus en voor welke apps mis je dat het meest? Een aantal populaire, Nederlandse apps werden meerdere malen genoemd, die allemaal nog geen nieuws over een update voor het iPhone 6-scherm hadden gecommuniceerd. Reden voor ons om naar aanleiding van jullie feedback deze ontwikkelaars te vragen naar een statusupdate. Dat geeft gelijk een interessante kijk in het ontwikkelproces van deze populairdere apps.

Nieuws-apps

Bij de meer populaire nieuws-apps die nu nog geen ondersteuning bieden voor de iPhone 6, wordt in veel gevallen gewerkt aan een meer omvangrijke update waardoor het voor die partijen meer gewenst is om nog even te wachten. Zo ook NU.nl:

NU.nlBij de aankondiging van de iPhone 6 en 6+ hebben we sterk overwogen een update, speciaal voor iPhone 6-support, uit te brengen. We waren echter op dat moment al druk bezig met een nieuwe structuur en code van de app, welke ervoor zorgen dat we in de toekomst nog sneller kunnen innoveren en dus vaker kunnen releasen. Om dubbel werk en daardoor langere wachttijd te voorkomen, hebben we op dat moment gekozen vol op deze iOS 8-update in te zetten.

NU.nl is op dit moment bezig met een iOS 8-update waarbij we logischerwijs ook de iPhone 6 en iPhone 6+ zullen ondersteunen. Begin januari 2015 verwachten we de update in de App Store te verwelkomen.

Bij de NOS zijn ze ook druk bezig met ondersteuning voor de nieuwe schermformaten van de iPhone 6, maar zorgt de nieuwe website voor vertraging:

NOS iPhone iPad appWij zijn uiteraard aan het kijken naar wat aanpassing van de NOS apps voor iPhone 6 en iPhone 6 plus zou betekenen. Met name voor iPhone 6 Plus zien wij wel een aantal ingrijpende aanpassingen. Deze zijn wij aan het uitwerken en zullen wij ter zijner tijd doorvoeren.

Daarnaast zijn wij nu druk met het vernieuwde NOS.nl en ook dat heeft consequenties voor de NOS-apps, dus daar hebben wij helaas ook nog wat werk voordat wij aan bijvoorbeeld iPhone 6 en iPhone 6 Plus kunnen beginnen.

En ja; ook onze eigen iCulture-app is nog niet bijgewerkt vanwege een geplande, grotere update. Bij ons speelt echter ook budget een (grote) rol:

iCulture icon 200We zijn druk bezig met een compleet redesign van onze app. Omdat we nu de gelegenheid te baat nemen om de app ook universeel voor de iPad te maken duurt het langer dan gewenst. We hebben eerder dit jaar iPhoneclub.nl en iPadclub.nl samengevoegd tot iCulture.nl en het nieuwe design van onze website geïntroduceerd. Dat had (en heeft nog steeds) meer prioriteit. We zijn helaas maar met een kleine groep mensen waarvan de meesten ook vooral een redactionele taak hebben en daardoor voor ontwikkeling afhankelijk van externe partijen.

We beseffen uiteraard dat een moderne iOS-app een essentieel onderdeel is van een website die zo verweven is met het onderwerp, maar we moeten ook realistisch blijven en erkennen dat onze app vooralsnog vooral geld kost en weinig tot niets opbrengt.

Er wordt aan gewerkt, en design wise zijn we zelfs al vrij vergevorderd, maar de nieuwe app kan – met name vanwege de zeer hoge ontwikkelkosten – en doorlooptijd nog zeker tot volgend jaar duren.

Apps van grote banken

De grote, Nederlandse banken zijn zich bewust van het gebrek aan iPhone 6-ondersteuning. ING werkt bijvoorbeeld aan een grotere update waarin de hogere resolutie wordt toegevoegd:

ING iconOp dit moment wordt gewerkt aan de volgende release van de iOS app met een compleet redesign van de app. Hierin is ook optimalisatie voor iPhone 6 en iPhone 6 Plus verwerkt. Deze release kan zeer binnenkort in de App Store verwacht worden.

Bij ABN Amro geldt hetzelfde. iPhone 6-ondersteuning komt samen met een nieuw design:

ABN Amro icon 200We verbeteren de Mobiel Bankieren App continu en werken momenteel aan een nieuw design van de app zodat deze nog beter aansluit bij de wensen van onze klanten. De optimalisatie voor iPhone 6 maakt hier uiteraard ook onderdeel van uit. In de huidige versie van de app hebben we al wel een verbetering doorgevoerd voor de iPhone 6.

We hebben Rabobank gevraagd naar hun ondersteuning voor het scherm van de iPhone 6, maar we hebben bij publicatie van dit artikel nog geen reactie ontvangen.

Video-apps

Er lijkt een duidelijke trend gaande bij Nederlandse apps: eerst een grotere update afronden voordat de iPhone 6-update eraan komt. Ziggo heeft echter een andere insteek. De kabelaar heeft gekeken in hoeverre een update voor de iPhone 6 zin heeft:

Ziggo TV icon 200Het verschil in resolutie tussen de iPhone 5 en iPhone 6 is voor ons eigenlijk verwaarloosbaar. De videobeelden hebben een resolutie vergelijkbaar met die van het iPhone scherm van de iPhone 5, waardoor een update voor het grotere iPhone 6-scherm niet de moeite waard zou zijn. De gebruiker zou er weinig van merken.

De terugkijk-app van de NPO (voorheen Uitzending Gemist) heeft ook nog niets specifieks gedaan voor de iPhone 6, omdat de nieuwe dienst NPO Plus voor een rechtenprobleem zorgt:

NPO icon 200Alle video’s in NPO Plus zijn versleuteld vanwege de rechten op onze programma’s. Deze afscherming werkt niet op iPhone 6. We werken hard aan een oplossing, maar zijn daarvoor afhankelijk van de leverancier die ons de zogenaamde digital right technologie levert.

Andere apps

Een aanpassing voor de iPhone 6 is niet zomaar gemaakt, vertelt HomeWizard ons. De ontwikkelaar is bezig met de nieuwe versie, maar wijst ons op het technische werk dat hier bij komt kijken:

Homewizard icon 200De problemen zitten er vooral in dat grote gedeelten van de app helemaal herschreven moeten worden om te voldoen aan ‘schaalbaarheid’ naar de andere resoluties op de iPhone 6 en iPhone 6 Plus. Overal waar met ‘custom’ afbeeldingen op de achtergrond gewerkt werd, moet een methode worden bedacht om alles er hetzelfde grafisch uit te laten zien op nieuwe resoluties. De manier waarop dit zou moeten is door Apple erg laat bekendgemaakt, ook omdat de resoluties van iPhone 6 natuurlijk zo lang geheim moesten blijven. Iedere ontwikkelaar die veel ‘custom’ grafische elementen gebruikt, dus anders dan wat je uit standaard Apple libraries kunt halen, die zit nu met het probleem dat het er gewoon niet uitziet op andere resoluties.

Deze uitspraak (dat het niet even een kwestie is van een snelle update) horen we overigens van veel meer ontwikkelaars die wij hebben benaderd. Een ontwikkelaar die liever anoniem wilde blijven zegt hierover:

Gebruikers lijken soms echt onvoldoende te beseffen hoeveel tijd en werk er met een app-update gemoeid is. Als je dan ook ‘gestraft’ wordt met 1 ster-recensies is de motivatie soms helemaal ver te zoeken. Daarbij ben je ook nog eens afhankelijk van hoe snel Apple je app reviewt.

Voor navigatie-app 9292 is er net een update ingediend, maar deze biedt geen ondersteuning voor het schermformaat van de iPhone 6. Dit staat echter voor een volgende versie op de planning:

9292 icon 200Een update van de iOS-app voor 9292 is gisteren bij Apple aangeboden ter review. De afgelopen weken is gewerkt aan een aantal bugs waaronder de weergave van vertrektijden. Helaas is de app nog niet geoptimaliseerd voor iPhone 6 en iPhone 6 Plus. Dit wordt waarschijnlijk in een volgende release verder uitgewerkt.

Reden dat deze update wat meer tijd heeft gekost is dat wij ook druk bezig zijn met de laatste verbeteringen voor het afgeven van realtime reisadviezen in onze producten. En dus ook in de app voor iPhone.

Hoewel geen van de bovenstaande apps op het moment de iPhone 6 en iPhone 6 Plus ondersteunen, lijkt de toekomst rooskleurig. Bijna iedere ontwikkelaar is van plan om de hogere resolutie later toe te voegen, soms zelfs in combinatie met een compleet nieuw design.

Ben je ontwikkelaar van een Nederlandse iOS-app en is jouw app nog niet geoptimaliseerd voor de iPhone 6? Vertel dan in de reacties wat jouw plannen zijn.

Bedankt voor de tip, Dimitri!

Informatie

Laatst bijgewerkt
24 november 2014 om 11:28
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 40 reacties

  1. Als je, als ontwikkelaar, je app niet binnen een half uurtje native op de resolutie van een 6/6 Plus kan laten draaien, heb je toch ècht iets goed verkeerd gedaan.

  2. Ik mis nog steeds een update van TomTom het meest op mijn iPhone 6 Plus.

  3. Bedankt nu weet ik waarom jullie app geen update krijgt!! Hoop echt op een app voor ipad ( ik bekijk dit op ipad mini )

  4. Ik ben het eens met John. Ik mis vooral de optimalisatie van TomTom en dan vooral op de iphone 6 plus.

  5. Jammer dat de SNS bank weer vergeten word.

    Maar ik zal het wel even invullen.
    De SNS bank is bezig met een totaal nieuwe app. De site is al een paar weken terug online gezet. De update van de nieuwe app komt waarschijnlijk in december. Ik ga er vanuit dat in de nieuwe update ook iPhone 6 / 6+ ondersteund wordt.

  6. Ik vind het jammer dat er geen landscape modus is voor bijv Facebook/twitter voor iPhone 6 Plus..

  7. Om met jullie eigen app te beginnen ( ICulture ) en tevens ook te eindigen, waarom geen doneer actie ?

  8. Een nieuwe update van RailPlanner met onder andere ondersteuning voor de grotere schermen van de iPhone 6 en iPhone 6 Plus komt volgende week beschikbaar. Het was de bedoeling dat deze update deze week beschikbaar zou zijn, maar de app is helaas nog niet goedgekeurd door Apple.

  9. Dat een instelling als NPO zich serieus nog steeds kan laten tegenhouden door DRM in 2014

  10. Origineel geplaatst door Joost
    Als je, als ontwikkelaar, je app niet binnen een half uurtje native op de resolutie van een 6/6 Plus kan laten draaien, heb je toch ècht iets goed verkeerd gedaan.

    Absoluut onwaar dit. Elke app met een of meerdere custom elementen moet deze herschrijven zodra er een resolutie bij komt kijken. Dat is dus zo ongeveer élke app. Ook die van Apple, alleen hebben daar per app een of meerdere programmeurs een half jaar aan kunnen werken met een dik budget!!!

    Onwetendheid dit.

  11. Ik snap dat het budget de grootste issue is voor iCulture, maar ik blijf het aan de andere kant een soort van knullig als beste nieuws forum van Mobiele Apple producten.
    Desalniettemin lees ik graag jullie nieuwsberichten op mijn iphone 6 😉

  12. @hart: misschien moeten we met z’n allen wat bijdragen, er zijn hier zat ervaren mensen actief op het forum, dan kan het vast goedkoper dan via een echt bedrijf.

  13. Wat moet zo’n app dan kosten? Kunnen we niet iets doen met z’n allen? Als alle vrienden van iculture een paar euro in een potje doen krijgen we er wel iets leuks voor terug! Ik stem voor!

    Open en pol en wie weet 😉

  14. @iCulture, waarom vragen jullie niet een kleine vergoeding voor het aanschaffen van de app? Het volgen van de nieuwsberichten kan altijd gratis via de site en voor een app moet dan eenmalig betaald worden. Of advertenties die je eenmalig weg kan kopen. Zo zijn er genoeg manieren om inkomsten te genereren met jullie app toch?

  15. Origineel geplaatst door Mike
    Wat moet zo’n app dan kosten? Kunnen we niet iets doen met z’n allen? Als alle vrienden van iculture een paar euro in een potje doen krijgen we er wel iets leuks voor terug! Ik stem voor!
    Open en pol en wie weet 😉

    ik stem voor

  16. Wat de iCulture app betreft; doe het net als Tweakers.net. Die hebben vol ingezet op een ‘reaponsive’ design van hun website waardoor een native app overbodig is geworden. Zo’n responsive website werkt net zo fijn en is stukken goedkoper en makkelijker door te ontwikkelen 🙂

  17. Wat bij ons (Weerplaza) ook meespeelt, is dat iOS tegenwoordig wel heel snel grootschalig verandert. Als bedrijf krijg je nauwelijks de tijd om je uren terug te verdienen. Voor je het weet, moet je weer flink aan de slag om je app hoogwaardig te houden.

    We hebben veel ideeën voor onze app, maar het idee dat straks iOS 8.3 of de volgende iPhone als resultaat geeft dat je van alles opnieuw moet doen helpt niet mee.

    Andere ergernis: app inschieten en dan 10 dagen moeten wachten voordat je weet of Apple tevreden is. Bij Android en Windows staat je app binnen 1 uur live! Het kan dus wel.

    Maar goed. Onze volgende versie komt eraan, inclusief fraaie nieuwe items.

    Michiel

  18. Ik snap dat kleinere clubs er langer over zullen doen om hun app te optimaliseren voor de iPhone 6/6 , maar dat grote banken er niet in slagen om dit snel te optimaliseren snap ik niet (budget is er altijd toch?). En bij WhatsApp heeft het ook lang geduurd terwijl het moederbedrijf Facebook snel een update had.

  19. Origineel geplaatst door Michiel Severin
    Andere ergernis: app inschieten en dan 10 dagen moeten wachten voordat je weet of Apple tevreden is. Bij Android en Windows staat je app binnen 1 uur live! Het kan dus wel.

    Is ook mijn grootste ergernis! Na een bug kan je altijd wel een versnelde procedure aanvragen, maar dan nog moet je soms 2 dagen wachten (als ze het überhaupt aanvaarden).

  20. Origineel geplaatst door Eddy Van Hoeserlande:
    Is ook mijn grootste ergernis! Na een bug kan je altijd wel een versnelde procedure aanvragen, maar dan nog moet je soms 2 dagen wachten (als ze het überhaupt aanvaarden).

    Na mijn weten is de procedure bij Apple wel iets strenger dan bij Google of Microsoft. Als je kijkt wat voor malware of spyware geplaatst word val je ook achter over…

  21. Snap het beleid van Apple ook niet:
    • Marketing: had die schermresolutie toch meteen bekendgemaakt (de concurrentie haalt zijn schouders op, zij hebben het al lang)
    • Technisch: regel met een utility dat het er meteen redelijk uitziet (was vanaf dag 1 in de jailbreakwereld beschikbaar)

    Al 25 jaar lang, sinds de Mac Plus komen er grotere schermen langs
    Hoe nieuw is deze problematiek….(sorry uitdaging)

  22. @Eddy Van Hoeserlande: ben ik het ook mee eens. Snel updaten wordt zo onmogelijk gemaakt.

  23. En op de simulator testen wil nog wel eens afwijken van de echte iPhone, dus dan heb je helaas toch echt een “grotere” iphone nodig als dev. En niet iedereen (kleine partijen) hebben daar geld voor.

  24. Als het alleen gaat om het aanpassen van de schermresolutie dan vind ik een acute update niet zo nodig. De app van Weeronline was na de overstap op de Iphone 6 nog maar voor de helft te gebruiken, een update liet lang op zich wachten. Dat vind ik niet zo professioneel. Ben wel benieuwd wat Rabobank nog laat weten. Kunnen jullie eventueel een update plaatsen?

  25. Ik vind het een beetje laf allemaal. Kijk, ik begrijp dat er bij iCulture geen budget/tijd is maar een bedrijf als een bank die zelfs enorm pushen op mobiel… ze wisten al tijden dat het er aan kwam.

    Aan de andere kant kan ik de ontwikkelaars ook begrijpen. Hoor vaak dat er veel kleine dingen zijn aangepast in iOS die zorgen voor grotere problemen of meer tijd om te fixen.

  26. @Luuk Lamers: Onwetendheid? Ik heb zelf meerdere apps gemaakt. Ze schalen allemaal makkelijk op naar de iPhone 6 (Plus), omdat ik niet hardcode dat alles 320px breed moet zijn, maar juist relatief werk. Tevens, als je Auto Layout had gebruikt (wat ik niet gebruik, maar ach), was het ook appeltje eitje geweest.

  27. Origineel geplaatst door Michiel Severin
    Wat bij ons (Weerplaza) ook meespeelt, is dat iOS tegenwoordig wel heel snel grootschalig verandert. Als bedrijf krijg je nauwelijks de tijd om je uren terug te verdienen. Voor je het weet, moet je weer flink aan de slag om je app hoogwaardig te houden.

    Dat mag wel vaker benadrukt worden. Ook in deze reacties blijkt wel weer dat er weinig besef is voor realiteit. Ontwikkeling kost veel geld, zowel het schrijven, updaten als ook beheren van apps. Daar wordt dikwijls helemaal niet bij stilgestaan. Vrijwel alle bovengenoemde apps zijn bovendien gratis en leveren op zichzelf dus niet veel op. Het zijn voor die bedrijven op de eerste plaats investeringen.

    iOS is daarnaast ook niet meer de prioriteit. iOS wordt ingehaald, dat is in Nederland niet anders. Het is voor meer bedrijven niet altijd te verantwoorden om het budget voor iOS-updates te verhogen als het ontwikkelen voor Android goedkoper is, juist als laatstgenoemde veel meer gebruikersaantallen heeft. De aanpassing voor iPhone 6/6 Plus betreft thans alleen een hele kleine groep gebruikers. Ook wordt er steeds meer over alternatieven (adaptieve websites) nagedacht, zoals bij NOS.

  28. Voor nieuws sites geloof ik ook meer in een responsive oplossing.
    Afgezien van een update voor de 6+ mag NPO eerst wel eens wat gaan doen aan hun airplay ondersteuning. Wat een drama is dat.

  29. Custom elementen maken schalen inderdaad moeilijker, maar Apple heeft met iOS 7 ook auto layout toegevoegd. Ze zetten daarnaast behoorlijk in op relatieve waarden, als je dus met absolute waarden werkt is dat gewoon wat ouder qua techniek.

    Het zal niet altijd even eenvoudig zijn voor elke ontwikkelaar, maar dat wij als gebruikers ongeduldig zijn is dat we nu na 3 maanden eindelijk eens wat inzicht krijgen.

    Ontwikkelaars missen vaak een platform om te kunnen communiceren (niet elke app heeft een goede website). Als het 3 maanden alleen maar stil blijft, word je inderdaad ongeduldig waar een dergelijke update blijft.

  30. Origineel geplaatst door Alex
    Voor nieuws sites geloof ik ook meer in een responsive oplossing.
    Afgezien van een update voor de 6+ mag NPO eerst wel eens wat gaan doen aan hun airplay ondersteuning. Wat een drama is dat.

    +1

  31. Origineel geplaatst door Joost
    Als je, als ontwikkelaar, je app niet binnen een half uurtje native op de resolutie van een 6/6 Plus kan laten draaien, heb je toch ècht iets goed verkeerd gedaan.

    Mag jij dat eens nadoen, veel app makers passen hun apps al weken van te voren mistst het kan.

  32. Ik wil toch als gebruiker even reageren op de klaagzang dat Apple er wel 10 hele dagen over doet om een app goed te keuren. Ik als consument ben daar zeer tevreden over! Veel minder kans op problemen, virussen of andere shit en een meer gelijkwaardig Apple design. Als je dat onder Android bekijkt is het maar een allegaartje aan apps met ieder zijn eigen shit erin en als je niet op past is je phone door een andere grapjas geblokkeerd om er knaken aan te verdienen.
    Dit is voor mij Apple naast het design en daar lappen we dan ook stevig voor. Voor mij geen probleem. Heb je daar als ontwikkelaar wel problemen mee blijf dan bij Android. Vrije wereld met vrije keuze.

  33. Ik lees jullie app dagelijks. Al jaren. Ik zou er geen problemen mee hebben om bijvoorbeeld een abonnement te nemen bij jullie. Misschien toch eens checken of er meer lezers zo overdenken..Ik ben niet heel rijk ofzo, maar een app waar ik dagelijks plezier van heb daar heb ik best wat geld voor over

  34. Ik kies er de laatste tijd juist voor om apps zoals Tweakers.net en iCulture te bezoeken via de website, een snelkoppeling op mijn beginscherm.

    Naar mijn mening werken de vooral responsive apps van de bovengenoemde uitstekend, het is ook up-to-date.

  35. Origineel geplaatst door Michiel Severin
    Wat bij ons (Weerplaza) ook meespeelt, is dat iOS tegenwoordig wel heel snel grootschalig verandert. Als bedrijf krijg je nauwelijks de tijd om je uren terug te verdienen. Voor je het weet, moet je weer flink aan de slag om je app hoogwaardig te houden.
    We hebben veel ideeën voor onze app, maar het idee dat straks iOS 8.3 of de volgende iPhone als resultaat geeft dat je van alles opnieuw moet doen helpt niet mee.
    Andere ergernis: app inschieten en dan 10 dagen moeten wachten voordat je weet of Apple tevreden is. Bij Android en Windows staat je app binnen 1 uur live! Het kan dus wel.
    Maar goed. Onze volgende versie komt eraan, inclusief fraaie nieuwe items.
    Michiel

    Hier ga je de mist in, waarom het bij Apple zo is, is dat bij Android playstore een gigantische rommeltje is. Het is helemaal niet geordenrd. Bii Apple is het juist dat de apps gecontrolleerd worden voor 1 of andere malware enz enz.

    Je zegt iets wat dus niet met elkaar kan vergelijken, dat bij Android binnen 1 uur live is.

  36. ik vindt dat de app toch wel achterstallig is vanaf dag 1 dat iPhoneclub bestaat heb ik de app en altijd liepen ze achter,

    Maar dat is nog niet zo erg maar hun kracht was dat je info krijgt over alles maar dan ook echt alles en dat is niet meer

    Waar zijn de jailbreak apps en tweaks, en gewoon jailbreak info???

    Dat was hun kracht ik (denk) zelf dat maar dan 50% van de iOS gebruikers jailbreaken en dan stoppen ze met die Info en de app word niet ge-update vertel mij de rede dat ik de app moet houden!!