Onderzoek: ‘iPad verbetert schoolprestaties nauwelijks’
Sinds de opkomst van de Steve Jobsscholen wordt er veel gepraat over de invloed die iPads op schoolprestaties hebben. Zijn kinderen beter of juist slechter af, als ze de hele dag gebruik maken van iPads? Volgens het onderzoekscentrum van het Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam is er geen effect te merken op de schoolprestaties van scholieren in het voortgezet onderwijs. Wel blijkt de iPad een positief effect te hebben op de motivatie van leerlingen. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Kennisnet en had betrekking op vier apps op het gebied van rekenen en taal.
Maar er is dus ook reden tot enige zorg: uit het onderzoek van het Kohnstamm Instituut blijkt dat de iPad-apps nauwelijks de prestaties van leerlingen verbeteren. Waarom zou je dan nog fors geld investeren in tablets? Want ook het effect op motivatie is lang niet bij elk schoolvak merkbaar. Het Kohnstamm Instituut schrijft:
Uit de interviews kwam naar voren, dat men in het algemeen nog geen effecten van gebruikte applicaties op prestaties van leerlingen verwachtte, maar wel op de motivatie van leerlingen. Deze verwachting bleek maar beperkt uit te komen; slechts één applicatie, een app voor rekenen in het voortgezet onderwijs, bleek een positief effect op de motivatie van leerlingen te hebben. Bij twee applicaties voor het vak Engels in het basisonderwijs en een applicatie voor Duits in het voortgezet onderwijs werden geen positieve effecten op motivatie gevonden.
Scholen zijn met tablets gaan werken om het onderwijs beter aan te laten sluiten bij de informatiemaatschappij. Daarbij bleek dat vooral in het basisonderwijs problemen optraden met infrastructuur. Het ging daarbij ook vaak om kleinschalige pilots. In het voortgezet onderwijs traden minder infrastructurele problemen op, blijkt uit het onderzoek. Het Kohnstamm Instituut interviewde zowel schoolleiders als leraren. Voor €10 kun je het hele rapport downloaden via de website van het Kohnstamm Instituut.
Er loopt ondertussen ook nog een onderzoek naar de effectiviteit van Steve Jobs-scholen, dat wordt uitgevoerd door de Onderwijs Innovatie Groep en het Welten-instituut van de Open Universiteit.
afbeelding via Shutterstock (shutterstock_298878554)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 13 reacties