Met de komst van iOS 9 heeft Apple de prijzen voor iCloud opslagruimte aangepast. Ook zijn de beschikbare bundels gewijzigd. Apple gaf al aan dat gebruikers die voor 16 september 2015 een abonnement afgesloten hadden, automatisch een upgrade zouden krijgen. Voor sommige gebruikers kan dat echter duurder uitpakken dan nodig is. Bovendien kunnen mensen met een jaarabonnement nu eenmalig wisselen, zonder nog terug te kunnen naar betaling per jaar.
Te grote bundel gekregen? Zo kun je downgraden
Stel je had een opslagabonnement met 500GB. Aangezien deze bundel niet meer bestaat, ben je automatisch overgezet naar 1TB opslag voor hetzelfde bedrag. Maar misschien heb je zoveel opslagruimte helemaal niet nodig. Je kunt geld besparen door te downgraden naar een kleinere bundel. Hoe dat moet, lees je in onderstaande tip. Check in je instellingen hoeveel iCloud-opslag je nu gebruikt, zodat je weet of jouw bundel de juiste omvang heeft. Bonustip: je opslagbundel wordt telkens op een bepaalde dag van de maand vernieuwd, dus zorg dat je vóór die datum je nieuwe bundel hebt gekozen. Anders zit je nog een extra maand vast aan je te dure bundel.
Wissel je van jaar- naar maandabonnement? Bel Apple voor restitutie
In de begindagen van iCloud werden opslagabonnementen per jaar afgerekend, maar sinds vorig jaar gelden alleen abonnementen per maand. Mocht je sinds de eerste versie van iCloud niets gewijzigd hebben, dan betaal je nog steeds een vast bedrag per jaar.
Als je eenmaal de switch maakt naar nieuwe abonnementen, is teruggaan naar een jaarlijks abonnement niet meer mogelijk is. Dit kan bij sommige gebruikers voor problemen zorgen. Zo liet lezer Michel ons weten dat hij in juli van dit jaar weer opnieuw betaald heeft voor zijn jaarlijkse abonnement van 20GB voor €10,99. Nu hij is overgezet naar een maandabonnement van 50GB voor €0,99 krijgt hij nu bijna dubbel zoveel opslag voor bijna hetzelfde bedrag. Maar het is wel van belang dat je contact opneemt met Apple om restitutie te krijgen, want dit gebeurt niet automatisch. Michel wilde (terecht) een deel van de betaalde kosten van het jaarabonnement terug, aangezien hij al vooruit had betaald. Zodra je de situatie aan Apple voorgelegd hebt, krijg je een gedeelte van het jaarlijkse abonnementsgeld teruggestort.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
iCloud
Alles over iCloud, de online opslagdienst van Apple waarmee je apps kunt synchroniseren en bestanden kunt opslaan. Maar iCloud biedt meer dan alleen online opslag en synchronisatie. Met de betaalde iCloud+ dienst krijg je extra functies, zoals het verbergen van je e-mailadres en privédoorgifte. Je kunt 5GB tot 12TB iCloud-opslag krijgen. Al onze belangrijke informatie over iCloud op een rijtje!

- Alles over iCloud
- iCloud+, de betaalde versie van iCloud met extra functies
- Alles over iCloud Drive
- Storing bij iCloud? Zo vraag je de status op
- Documenten synchroniseren in iCloud
- iCloud Fotobibliotheek gebruiken
- iCloud Muziekbibliotheek gebruiken
- Beveiliging van iCloud-gegevens
- iCloud-opslagruimte delen met gezin
- iCloud-account beheren
- iPhone en iPad backuppen op iCloud
- iCloud-sleutelhanger voor opslaan van wachtwoorden
- Gezinswachtwoorden in iCloud-sleutelhanger
- Privédoorgifte in iCloud: veiliger browsen
- iCloud-opslag uitbreiden (prijzen en meer)
Ik heb een 200 gb abonnement van nu dus 2,99. Maar als ik wil downgraden kan ik niet naar 50 gb, het klaar knopje wordt dan niet blauw en klikbaar.5 gb lukt wel.
Edit: Tijdens het typen van deze reactie heb ik mezelf m’n antwoord gegeven. Downgraden naar 5gb, en dan doet de 50 gb het wel!
Ik heb m’n jaarcontract 20 GB overgezet naar een maandcontract van 50 GB en kreeg automatisch het teveel betaalde bedrag van m’n jaarcontract retour.
Je hoeft dus niet met te bellen‼️
Dit begrijp ik niet goed…
Als je nu zou voldoende hebben aan het abbo van 200GB ipv. 1TB
Dan was dat dus ook al voldoende toen je het abbo van 500GB had…
En betaalde je al die tijd ervoor ook al meer dan nodig was…
Ik heb voor te proberen 50GB met een iTunes kaartje gekocht,en het werkt.
Één euro eraf en 50GB erbij. Nu ben ik benieuwd of de rest automatisch gaat,en of ik een melding krijg als er te weinig geld op mijn account zal staan.
Ik heb dan wel geen creditcard gegevens op mijn account staan. De eerste app die ik pakte met account aan maken was gratis,en dan hoef je geen betaal gegevens in te vullen. Anders kom je er niet onderuit om een creditcard nummer in te vullen.
Ik heb een jaarabonnement van 20GB tot 18 juni volgend jaar. Krijg ik die 50GB dan pas?
@Laurens:
Ja volgens mij klopt dat, daarom heb ik het maand abonnement genomen en het resterende tegoed teruggekregen.
@lekkerkerker:
Ik kreeg slecht 6,67 euro terug, terwijl mijn abonnement tot 11/6/2016 liep!
(ging om een 20 gb abonnement voor 10,99 euro / jaar)
-> nog even doorgerekend: 10,99 – 6.67 = 4,32 euro.
Abonnement liep van: 11/6/2016 – 17/9/2016 = 3,2 maand = 1,35 eur/maand uiteindelijk.
Je lijkt toch wat penalty te betalen, al is het niet veel.
Mijn iCloud doet heel raar sinds iOS 9. Ik heb een iPhone 5C en een iPad mini 1 en daar maak ik allebei een reservekopie van om de zoveel tijd. Sinds iOS 9 staat er op mijn iPhone dat er eergisteren een reservekopie van mijn telefoon is gemaakt, maar dat die 0 KB is. Als je naar beneden scrolt om te zien waarvan een reservekopie is gemaakt, staat er bij elke app “geen gegevens”. Ik krijg ook telkens een melding dat mijn iCloud opslagruimte te vol is om weer een reservekopie te maken terwijl de reservekopie van mijn telefoon 0 KB is (dat zegt ie tenminste.) Wat is er aan de hand, wat kan ik er aan doen en mensen met hetzelfde probleem?
Ik had gisteren uiteindelijk ook maar gebeld, omdat ik nog steeds geen upgrade had gehad van mijn 20gb jaarabonnement. Kon al een maand geen Back-up meer maken van mijn 64gb iPhone 6.
Het leek alsof niemand begreep wat de mogelijkheden waren en ik werd uiteindelijk door een senior geholpen.
Deze heeft mijn abonnement dat al 2 maanden liep volledig gerestitueerd, zodat ik een nieuw maandabonnement van 50gb kon afsluiten.
@Dave: 0kb Back-up is een mislukte Back-up. Dan heb je te weinig opslagruimte beschikbaar op iCloud.
@Rob:
Daar dacht ik ook aan, maar er staat bij “volgende reservekopie: 0 bytes” terwijl er dan vroeger zo’n geel driehoekje kwam dat je meer opslagruimte vrij moest maken. Wel bedankt voor je reactie.
Tnx. Ik nu ook! Kreeg ook 6,67 euro terug.