Ontwikkelaar Threes bedroefd om rip-offs in App Store

De ontwikkelaar van Threes Sirvo reageert op kloongames en rip-offs zoals 2048 in een uitgebreide open brief.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

threes-iphoneDe ontwikkelaar van het puzzelspelletje Threes is bedroefd. Dit laat hij weten in een zeer uitgebreide open brief aan de vele ontwikkelaars die zijn spel inmiddels hebben gekloond of gestolen. In de brief probeert ontwikkelaar Sirvo duidelijk te maken hoeveel tijd en energie er is gestoken in het uitwerken van het spelprincipe achter Threes – en waarom juist dat voor veel frustratie zorgt. Een game waar zij 14 maanden aan werkten, was binnen zes dagen gekloond op een ander platform beschikbaar.


De iOS App Store en Google Play staan inmiddels vol met klonen van Threes. Volgens Sirvo zijn het vooral de ‘rip-offs’ die in zijn ogen een probleem vormen. Games die Threes één op één klonen zijn ook vervelend, maar zijn makkelijker om af te handelen. Bij een regelrechte kloon weet volgens Sirvo een grote groep hoe ze het spel moeten zien. Bij Threes weten spelers van kloongames op Android vermoedelijk vaak dat het regelrecht is overgenomen van het originele spel. In de open brief stelt Sirvo het volgende:

We willen blij zijn dat mensen op onze ideeën voortbouwen en om andere ideeën voorbij te zien komen. Het is geweldig. 2048 is een simpelere, makkelijkere variant van Threes die we graag onder de loep nemen, maar tegelijkertijd is er een grote groep Threes-spelers die geen tijd heeft gehad om te ontdekken wat we allemaal met onze spelsystemen hebben gedaan. Zij weten ook nog niet waarom wij er 14 maanden over hebben gedaan om Threes te maken. En dat maakt ons bedroefd.

Kort samengevat: omdat spelers overstappen naar simpele alternatieven, leren ze de nuances van Threes niet kennen. Dat terwijl 2048 een doodsimpel spel is volgens Sirvo:

Wij speelden 2048 uit in onze eerste potjes. We denken dat de meeste spelers die een steen van 384 of 768 kunnen maken in Threes, hetzelfde in 2048 kunnen presteren door de bekende ‘hoekstrategie’ te gebruiken. (…) Als zelfs een geautomatiseerd script dat op ‘boven’ en ‘rechts’ drukt 2048 kan uitspelen, dan is het spel kapot.

Klik om inhoud van YouTube te tonen.
Learn more in YouTube’s privacy policy.

Wat volgt is een verzameling van 570 e-mails waarin het ontwikkelproces van Threes wordt besproken. De e-mails moeten perspectief bieden: door aan te geven hoeveel denkwerk er in Threes zit, hopen de ontwikkelaars dat duidelijk wordt hoe zorgvuldig het spelprincipe dat andere ontwikkelaars klonen en overnemen, is uitgewerkt. De mails bieden echter ook een zeer interessante kijk in de ontwikkelkeuken van Sirvo. Bij veel mails zijn vroege screenshots van de game te zien, die een idee geven van hoe het spel zich in de loop van de maanden heeft gevormd.

Downloaden: Threes (€1,79, universeel, iOS 6.0+)

Ridiculous Fishing

Threes is niet de eerste iOS-game die in de App Store wordt gekloond. Naast de vele Flappy Bird-alternatieven die eerder dit jaar verschenen, heeft het Nederlandse Vlambeer er ook last van gehad. Nog voordat hun game Ridiculous Fishing in de App Store verscheen, werd het idee achter hun game gestolen door iOS-game Ninja Fishing. De kloon stond toen opmerkelijk genoeg als eerste in de App Store. Dat was deels te wijten aan Vlambeer’s ontwikkelstrategie: een simpele versie genaamd Radical Fishing was al een tijd als flashgame beschikbaar. Ridiculous Fishing en Threes hebben iets met elkaar gemeen: aan beide games werkte designer Greg Wohlwend mee.

Downloaden: Ridiculous Fishing (€2,69, universeel, iOS 5.1+)

Informatie

Laatst bijgewerkt
23 juli 2014 om 22:36
Onderwerp

Reacties: 4 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.