Ontwikkelaars: ‘Apple’s appreview-proces is traag en onduidelijk’
MacStories heeft een grootschalig onderzoek gepubliceerd waar 172 iOS- en OS X ontwikkelaars aan meegewerkt hebben. Uit het onderzoek blijkt dat Apple grote stappen moet nemen op het gebied van het keuren van apps. Wat moet er volgens de ontwikkelaars anders?
Dit is niet de eerste keer dat ontwikkelaars de publiciteit zoeken om hun ongenoegen uit te spreken over Apple’s rol in het goedkeuren en afkeuren van apps. Het is echter wel een van de eerste grootschalige onderzoeken en stipt concreet verschillende punten aan die Apple kan verbeteren.
Apps goedkeuringsproces duurt te lang en is onduidelijk
Zo is een van de meest gehoorde punten van kritiek dat het veel te lang duurt totdat Apple een app goedgekeurd heeft. Maar liefst 78 procent van de ondervraagden gaf een onvoldoende op dit vlak en gedurende het volledige onderzoek is het een punt dat keer op keer terugkomt.
De slechte communicatie vanuit Apple is hier mede verantwoordelijk voor. Als ontwikkelaar voelt het alsof je flessenpost verstuurt. Iedere dag zit je te hopen op een antwoord. Ondertussen is het voor de ontwikkelaar onduidelijk of er überhaupt naar de app gekeken wordt en wat de huidige stand van het proces is.
Het trage goedkeuringsproces van Apple keert ook terug bij het oplossen van bugs. Een ontwikkelaar gaf aan dat het meer dan een week duurde om een update met een bugfix goed te keuren, wat een hoop ontevreden gebruikers opleverde. Daarnaast is het voor ontwikkelaars die hun apps graag tegelijk op iOS en Android uitgeven een raadsel of dit gaat lukken.
‘Apple meet met twee maten’
Een ander veelgehoord probleem in het onderzoek is dat Apple met twee maten meet als het op het goedkeuren van apps aankomt. Meerdere malen zou Apple een app goedgekeurd hebben, om vervolgens een update af te keuren op basis van functies die in de originele app al jarenlang aanwezig waren.
De ontwikkelaars hebben in het verhaal van MacStories overigens ook nog wat positieve woorden over. Zo is de feedback die Apple terugkoppelt vaak erg nuttig en wordt het contact als plezierig ervaren als er eenmaal contact met een menselijke beoordelaar is.
Als Apple het voor elkaar krijgt om apps sneller goed te keuren, is een groot deel van het probleem al opgelost. Het is natuurlijk de vraag hoe haalbaar dit is, maar Apple zou zich in ieder geval wat transparanter op kunnen stellen, zodat de ontwikkelaar weet waar hij aan toe is.
Oplossingen volgens ontwikkelaars
Daarnaast stellen de ontwikkelaars voor om apps terug te kunnen draaien naar een vorige versie. Als er een kritieke bug ontdekt wordt na een update, kan een ontwikkelaar hierdoor een oudere versie van de app aanbieden, terwijl de bug in de nieuwe versie gefixt kan worden.
Het volledige verhaal is te lezen op MacStories en bevat veel interessante informatie en invalshoeken. Dat er iets moet veranderen is duidelijk en de bal ligt nu bij Apple om hier ook echt iets mee te doen.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Het laatste nieuws over Apple van iCulture
- Krijgt jouw iPhone de update naar iOS 19? 'Deze drie toestellen vallen af' (01-04)
- iOS 18.4 en iPadOS 18.4 nu beschikbaar: dit is er allemaal nieuw op je iPhone (31-03)
- Codenaam nieuw iOS 19-design gelekt: wat zegt het over de nieuwe grote iOS update? (31-03)
- Google Maps als standaard navigatie-app in te stellen: dit heb je eraan (31-03)
- Gerucht: 'iOS 19 geeft je een virtuele dokter met vernieuwde Gezondheid-app' (maar komt dit ooit naar Nederland?) (31-03)
iOS
iOS is het besturingssysteem van de iPhone. iOS regelt alles wat er op je iPhone gebeurt: van de apps tot aan de functies van je iPhone en de verbindingen met Bluetooth, wifi en mobiele netwerken. Voor iOS brengt Apple regelmatig nieuwe gratis updates uit. Dit kunnen zowel hele grote updates met nieuwe functies zijn als kleine updates met bugfixes en verbeterde beveiliging. Lees hier meer over de huidige iOS-versie. Voor de iPad heeft Apple het besturingssysteem iPadOS, met grotendeels dezelfde functies.

Dat merk ik ook inderdaad met de iCulture app. Al 3 maanden verder zowat
Dit is nieuws?
Boeiend jank niet zo, het werkt en het is al keer op keer bewezen dat deze gesloten manier van apps werkt!
Als developer ben je dienst verlenend wij als uitgebruikers bepalen de dienst en jij moet gewoon apps maken volgends procedure.
Een gulden middenweg zou zijn een geverifieerde App Store en een open App Store. Dan kan de gebruiker bewust kiezen om een ‘ongecontroleerde’ app te installeren. De open App Store kan dan net zoals de Google Play Store werken, daar staat een app/update binnen enkele uren in de Store.
@hofstede: er zijn andere landen op de wereld waar jij je veel beter thuis voelt. Zou eens gaan overwegen om daar naar toe te verhuizen.
Lijkt erop dat Apple vooral slachtoffer is van zijn eigen succes. Misschien toch nog maar eens extra mensen inhuren want lijkt voornamelijk een capaciteitsprobleem.
Herkenbaar…
Wij als developers willen graag apps maken volgens de procedures, maar als die procedures niet duidelijk zijn of als de ene keer een procedure wel goed is en een andere keer niet, dan is dat nogal lastig.
En die procedures zijn gewoon taalkundig prima, dus daar ligt het niet aan.
Ik heb het in 2014 meegemaakt, dat een WK 2014 game/app afgekeurd werd vanwege het feit dat je in een game gepasseerd op het WK in Brazilië de letters “WK” niet mocht gebruiken icm 2014.
Enkele dagen later waren er nieuwe games/apps in de store, die wel de letters “WK” icm 2014 mochten gebruiken. En in 2012 is een app van mij gewoon zonder feedback afgekeurd.
Momenteel een app van mij ‘In Review’, kan op zich niet klagen over het Review Proces al lees ik af en toe verhalen van developers die maanden moeten wachten op een review. Tot op heden heb ik duidelijk antwoord gekregen en indien het antwoord niet duidelijk was ben ik via directe communicatie alsnog geholpen. Wat ik me wel kan voorstellen is dat teams die deadlines hebben of met sprints werken, erg afhankelijk zijn van dit review proces. Als developer weet je dat je inmiddels rekening moet houden met +- een week review, handig zou zijn als Apple zelf aangeeft hoe lang ze denken nodig te hebben voor de review.
Ik herken mijzelf hier ook in. Sommige klanten vragen, terecht, na 10 werkdagen waar de update blijft. Helaas moet je dan verkondigen dat je er niks aan kan doen..