Opinie: apps als éénkliks afstandsbediening
Amazon is er groot mee geworden: bestellen met één klik. Je ziet iets wat je wilt hebben en met één klik krijg je het toegestuurd. Ideaal voor impulsaankopen en een slimme manier om te zorgen dat mensen meer bij jouw winkel kopen, dan bij de concurrent. Maar toch duurde het zes jaar voordat een appmaker op dit idee kwam: bestellen met één klik.
De app heet Push For Pizza en is sinds kort in de App Store verkrijgbaar. Bestellen van een pizza gaat supersnel: je opent de app, drukt op een afbeelding van een pizzapunt en even later komt er een brommertje voorrijden met jouw favoriete pizza. Dinner time!
Zelfs om drie uur ‘s nachts kun je pizza bestellen. De app is verkrijgbaar in de Nederlandse App Store, maar bij het registreren moet je een adres in de VS instellen. Je hebt er voorlopig dus alleen iets aan tijdens vakanties naar de VS. Maar het gaat hier vooral om het idee achter de app: zoveel mogelijk obstakels wegnemen om te zorgen dat mensen bij jou kunnen bestellen.
Momenteel zijn apps waarmee je mobiel kunt shoppen, nog vaak onnodig ingewikkeld. Bij sommige apps moet je inloggen, om te voorkomen dat anderen namens jou een bestelling kunnen plaatsen of door je betaalgegevens kunnen bladeren. Je moet na het aanklikken van de producten aangeven hoe je wilt afrekenen. En voor de zekerheid wil de winkelier ook nog weten of je de bestelling op jouw vertrouwde woonadres bezorgd wil hebben. Alles bevestigd? Dan nog even de algemene voorwaarden nogmaals bevestigen, zodat we het allemaal eens zijn en de bestelling kan worden geplaatst.
Maar stel dat je je hebt voorgenomen om elke woensdag een nieuw managementboek te bestellen, zodat je in het weekend iets te lezen hebt. Of dat je elke vrijdagavond met je vriendengroep een pizza-avond organiseert, waarbij je altijd 10 favoriete pizza’s laat bezorgen. Het maakt jou niet uit of je bestelt via de Thuisbezorgd-app, de MyOrder-app of de apps van ketens zoals Domino’s of New York Pizza. De aanbieder die het bestelproces zo makkelijk mogelijk maakt, is jouw vriend. Je wilt niet, terwijl je al gezellig met je vrienden aan het drinken bent, teruglopen naar de computer en op zoek naar je betaalpasje. En je wilt ook niet door een matig geoptimaliseerde interface door alle opties bladeren en daarna de hobbel nemen om het winkelmandje af te rekenen. Allemaal potentiële punten waar een ongeduldige klant kan afhaken.
Europese bedrijven lijken wel eens te denken: “We hebben het proces nou eenmaal zo ingericht, dus het moet maar zo”. De Amerikaanse focus op efficiëncy en lekker soepel verkopen, ontgaat ons wel eens. Hoe makkelijker het maakt, hoe groter de kans dat de klant terugkomt. Push For Pizza heeft dat goed begrepen. Je vult eenmalig je creditcardgegevens, je favoriete pizzaketen en de gewenste pizza’s in. Daarna hoef je alleen nog maar op de pizzapunt te drukken. Grootste nadeel is dat je wel steeds dezelfde pizza’s eet, maar bij een bestelling voor een groep hoeft dat geen probleem te zijn: zet 10 verschillende pizza’s in je bestellijstje en er is voor iedereen wat wils.
Juist bij apps is het ideaal om met één klik te bestellen. Welke Nederlandse shopping- of bestelapp gaat met dit idee aan de haal?
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 5 reacties