Opinie: Waarom de iPhone 6s opnieuw een succesnummer wordt
Apple gaat volgende week nieuwe iPhones aankondigen. Volgens geruchten smeekt Apple toeleveranciers om “meer, meer, meer!” zodat ze straks aan de gigantische vraag te kunnen voldoen, terwijl dit jaar toch relatief kleine verbeteringen worden verwacht. Hoe krijgt Apple het toch voor elkaar om mensen bij zo’n tussentijds model toch weer massaal naar de winkel te lokken en hoe lang kan die groei nog doorgaan?
Apple-keynote, 8 juni 2009
We gaan even terug in de tijd: 8 juni 2009, keynote-avond. iCulture heet nog iPhoneclub, de iPad was nog niet eens aangekondigd. Samen met Jean-Paul zit ik klaar om de keynote-presentatie te verslaan. “Een van de belangrijke aankondigingen is TomTom voor de iPhone”, schreven we die avond. Huh, navigatiesoftware voor de iPhone was destijds groot nieuws? Wat vooral overheerste, was teleurstelling: de iPhone 3GS ging er precies zo uitzien als het vorige model. Apple had alleen een S achter de naam geplakt, maar qua uiterlijk was het toestel precies hetzelfde. Wat we toen nog niet wisten, was dat Apple elk jaar zou vasthouden aan die gewoonte. Het ene jaar krijgt de iPhone een nieuw uiterlijk, het daarop volgende jaar plakt Apple een grote of kleine S achter de naam en ligt de nadruk op kleine aanpassingen. “Als dit het is, kunnen we wel stoppen.”, zeiden we tegen elkaar. “Dit toestel is precies hetzelfde als de vorige. Die koopt niemand!”
Dat bleek fout gegokt: de 3GS was hét toestel waarmee de iPhone definitief doorbrak in Nederland. Het leek wel alsof iedereen had gewacht op een vernieuwde uitvoering van de iPhone 3G. Mensen liepen warm voor het vertrouwde uiterlijk, maar toch met weer wat kleine verbeteringen.
Daarom is het grappig om te zien dat KGI-analist Ming-Chi Kuo gisteren beweerde, dat we geen grote groei in verkoopcijfers zullen zien. De vernieuwingen in de iPhone 6s zijn te beperkt voor het grote publiek, vindt Kuo. Maar ik denk, dat juist het omgekeerde het geval is. Er zijn namelijk nog heel veel mensen met “oudere” iPhones, die aan vervanging toe zijn.
"De nieuwe iPhone heeft geen ander uiterlijk gekregen: hij ziet er exact hetzelfde uit als de iPhone 3G. Geruchten over een matte achterkant blijken niet waar. (iCulture, 2009)"
Vorig jaar introduceerde Apple de grotere iPhone 6-modellen met de kenmerkende streepjes aan de achterkant. Voor early adopters met geld op de bank was het logisch om meteen het nieuwste model te gaan halen, maar het gewone publiek reageert meestal wat afwachtend. Nu we allemaal zeker weten dat zo’n grote iPhone nog steeds goed te bedienen valt en echt niet krom trekt bij normaal gebruik, durven de gewone gebruikers pas te investeren in zo’n grotere iPhone. Dat zag je gisteren ook weer aan de Europese verkoopcijfers van Kantar, die eerder deze week werden gepubliceerd: de iPhone groeit maar door in de vijf grootste Europese landen, ook al weten we inmiddels dat er elk jaar in september een nieuw model aankomt.
Hoe lang kan de groei nog doorgaan?
Dat we ons echt geen zorgen hoeven te maken over Apple, zal wel duidelijk zijn. Het bedrijf heeft honderden miljarden op de bank en harkt elk kwartaal weer ettelijke extra miljarden binnen. Toch kun je je afvragen hoe lang die groei nog kan doorzetten. De iPhone 6 en iPhone 6 Plus zorgden voor recordomzetten en een gigantische groei in China. De verkoop van iPhones groeide de afgelopen drie kwartalen met ruim 30 procent. Bij de iPad zagen we al snel een afvlakking van de groei, omdat bijna iedereen inmiddels een iPad heeft en mensen niet geneigd zijn om elk jaar een nieuwe te kopen. De iPad is bij uitstek ook meer een device om met het hele gezin te gebruiken. Bij de iPhone – een persoonlijk device – is die verzadiging nog niet ingetreden.
Analist Toni Sacconaghi, werkzaam bij Bernstein Research, denkt dat de groei er bij de iPhone in 2016 uit is. We zullen dan groeicijfers onder de 10 procent zien. Voor ons als gebruikers is dat niet erg: of de markt nu 3% of 7% is gegroeid. Zolang Apple maar mooie iPhones blijft maken, zijn wij tevreden. Maar investeerders reageren vaak paniekerig op dat soort berichten, waardoor we weer een nieuwe lading ‘Apple is doomed’-verhalen kunnen verwachten. De iPhone is namelijk goed voor tweederde van de inkomsten van Apple en Apple is dus erg afhankelijk geworden van die inkomsten.
47 miljoen iPhones is niet genoeg
Het enorme succes van de iPhone levert ook weer nieuwe problemen op voor Apple. Door de vele verkooprecords hadden analisten overspannen verwachtingen gekregen. Toen Apple in juli 2015 de kwartaalcijfers bekendmaakte en er een recordaantal van 47 miljoen iPhones bleken te zijn verkocht, reageerden de verwende investeerders teleurgesteld: ze hadden 50 miljoen stuks verwacht. Apple was tekort geschoten, ook al betekende het een spectaculaire groei van 35% ten opzichte van 2014. De aandelenkoers stortte omlaag.
Hoog tijd om de iPhone 4 te vervangen
Gelukkig was daar zoals gebruikelijk CEO Tim Cook, die geruststellende woorden sprak. De iPhone heeft nog veel succesvolle jaren voor de boeg, beloofde Cook tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers. Volgens hem heeft maar 27% van de gebruikers een iPhone 6 of iPhone 6 Plus gekocht, dus er is nog ruimte genoeg voor verdere groei. Hij zou wel eens gelijk kunnen hebben. Daarbij ligt er nog een enorme potentie in China; een zeer belangrijke groeimarkt voor Apple.
In Nederland loopt de helft (!) van de iPhone-gebruikers nog rond met een iPhone 4 of iPhone 4s. Hoewel die toestellen nog prima te gebruiken zijn om te bellen en te appen, beginnen ze langzamer hand wel wat plekjes van slijtage te vertonen. Upgraden naar iOS 8 en iOS 9 kan niet, als je een iPhone 4 hebt, dus er is een grote groep gebruikers die nu nog tandenknarsend op iOS 7 zit en al die vernieuwingen aan zich voorbij ziet gaan. Heb je een iPhone 4s, dan zul je merken dat het toestel niet meer de snelste is en als je eenmaal een iPhone 6 in handen hebt gehad, begrijp je ook dat zo’n groter scherm best fijn is. Daarnaast is er een flinke groep mensen die nu een iPhone 5 of iPhone 5s heeft en nog even gewacht heeft met de aanschaf van een iPhone 6. Die groep heeft nu wellicht een reden om te upgraden: Force Touch, betere camera, betere processor, een nieuw kleurtje en vooral: een groter scherm ten opzichte van hun vorige model. Het zijn subtiele veranderingen waarbij kreten zoals ‘awesome!’ en ‘amazing!’ misschien wat overdreven zijn, maar voor Apple betekent het: ‘kassa!’
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 60 reacties