Navigatie-app benut Apple Watch om bestuurders zo min mogelijk af te leiden

Zorgt een Apple Watch nu voor meer of minder afleiding in het verkeer? Er zijn verschillende meningen over, maar ontwikkelaar PeopleNet denkt dat hun app minder afleidend is dan een navigatie iPhone-app.
Lars Paymans -

Apple Watch auto

Als je achter het stuur zit, is er niets zo belangrijk als de aandacht houden op de weg en het verkeer om je heen. Een Apple Watch om je pols kan een bron van afleiding vormen, maar PeopleNet, een bedrijf dat zich specialiseert in systemen voor de transportsector, wil het tegendeel bewijzen. Zij werken aan een Apple Watch-app die er juist voor moet zorgen dat een smartwatch om je pols voorkomt dat je aandacht verslapt.


De Taptic Engine van de Apple Watch speelt een leidende rol in de app waar PeopleNet aan werkt. Door de bestuurder tikjes op zijn pols te geven, weet hij precies wanneer hij af moet slaan of van baan moet wisselen. Hiervoor hoeft hij dus niet meer op een navigatiesysteem of iPhone-scherm te kijken. Door het tempo van de klopjes af te wisselen, kan de app ook aangeven als de bestuurder te hard rijdt.

‘Watch-app is minder afleidend dan navigatie-apps’

Dit moet er zelfs voor zorgen dat je minder afgeleid raakt dan met een stem die je vertelt wanneer je afslaat of de snelheidslimiet overschrijdt. Tegen Transport Topics zegt Randy Boyles, vice president van PeopleNet er het volgende over:

“Je kunt gegevens aan de bestuurder geven zonder het op te dringen. Als ik een telefoon gebruik heb ik de neiging om toch even te kijken om te zien hoe lang ik nog op deze weg moet blijven. Met de Watch-app krijg ik alleen een tikje.”

Daarnaast heeft de app ook wat speciale functies in huis voor vrachtwagenchauffeurs. Zij kunnen in de app bijvoorbeeld aangeven hoe lang hun dienst nog duurt. Zo kunnen ze door hun pols te draaien zien hoe lang ze al aan het rijden zijn, en of het tijd wordt voor een pauze. De app wordt momenteel ontwikkeld, al is het nog niet duidelijk wanneer we er precies mee aan de slag kunnen.

Bekijk ook

Belkin autohouder met ventilatierooster

De beste navigatie-apps voor de iPhone

Welke navigatie-app voor iPhone werkt het best? Na uitgebreid testen met betaalde en gratis navigatie-apps hebben we het antwoord voor je. iCulture zet de beste navigatie-apps voor iPhone en iPad op rij.

De werking van de app van PeopleNet vertoont dus de nodige overeenkomsten met de Kaarten-app van Apple zelf. Door een route te plannen krijg je via de Taptic Engine tikjes op je pols van de Apple Watch als je ergens links of rechts af moet slaan. Hierdoor kun jij gewoon blijven lopen, en hoef je niet op het scherm van je iPhone te kijken of je de goede kant opgaat.

Apple Watch achter het stuur, mag dat?

De vraag is alleen of de Nederlandse politie het toestaat als ze je met een Apple Watch om achter het stuur zien zitten. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu liet in mei 2015 namelijk weten dat ze het dragen van een smartwatch voorlopig gelijk stellen aan het vasthouden van een smartphone. De overheid is nog niet bezig met specifieke wetgeving voor smartwatches.

Bekijk ook

Apple Watch auto

Nederlander komt in actie: ‘Apple Watch in auto dragen moet legaal zijn’

Nederlander Menno Swart wil voor de rechter staan, omdat hij een Apple Watch in de auto draagt. Zo hoopt hij de wet te verduidelijken.

Apple Watch

De Apple Watch is de smartwatch van Apple. Het allereerste model verscheen in 2015 en daarna verscheen er elk jaar een nieuwe generatie. Met de Apple Watch kun je je hartslag meten, berichten ontvangen en versturen, apps installeren en betalen met Apple Pay. Wil je een Apple Watch kopen, bekijk dan de verschillende Apple Watch-modellen die momenteel verkrijgbaar zijn. Je kunt je smartwatch steeds een ander uiterlijk geven met Apple Watch-horlogebandjes.

Apple Watch 2023

Reacties: 4 reacties

  1. Als ik navigeer met de Apple maps app, krijg ik toch al tikjes op mijn pols van mijn watch wanneer ik naar links (6x) of rechts (2×3) moet? Wat is hier nu nieuw aan?

  2. Ik rij en bel al maanden in de auto met m’n Apple Watch en het is net zo veilig als bellen via een handsfree set.

  3. “Handsfree” bellen heeft niets meer te maken heden ten dagen met veiligheid. Ooit toen er geen smartphones waren kon je spreken van een verbetering in veiligheid. Nu ontvangen we sms, telefoon, tweets, en al wat niet meer. De mens van origine een nieuwschierige aap en wil dus zien wat er is. Dit is afleiding, of je dit nu handsfree ontvangt of niet. De afleiding zorgt voor de onveiligheid. In een auto ben je bezig met verkeer en overige gebruikers, alle overige zaken leiden af en zorgen voor onveiligheid.

    Per definitie is “handsfree” dus niet veilig, de term en regelgeving is ingehaand door de techniek met al zijn mogelijkheden.

    Er is maar 1 veiligheid, parkeren en dan de andere zaken.

  4. Via de Apple kaarten app navigeren gaat al door middel van tikjes op je pols vanuit de Apple watch, en jullie praten er over alsof het iets nieuws is.