Het leek zo handig: de Philips Hue-app voor iOS had een update gekregen, waardoor je met twee taps in het Berichtencentrum je verlichting kon uitschakelen. Een technisch probleem in de update zorgt echter voor ernstige problemen, waardoor de app vastloopt zodra je hem opstart. De update is nog maar een dag beschikbaar, maar inmiddels hebben al 180 Nederlandse app-gebruikers een 1-sterrecensie achtergelaten in de App Store. iCulture waarschuwde vroegtijdig voor de update via Twitter.
Update: inmiddels heeft Philips een reactie gegeven (zie onderaan dit artikel).
Hou dus ons Twitter-account in de gaten, als je vroegtijdig op de hoogte wilt blijven van app-updates die niet werken. Heb je automatische app-updates ingeschakeld, dan kun je uiteraard niet voorkomen dat de update wordt geïnstalleerd. Maar je kunt het wel uitschakelen, als je voortaan niet meer voor verrassingen wil komen te staan.
Lees ook: Automatische app-updates op iPhone en iPad uitschakelen
De vastloper in de Philips Hue-app vindt gelijk plaats bij het opstarten van de app. Probeer je de app op te starten, dan verdwijnt hij meteen weer van het scherm en word je teruggebracht naar het iconenscherm. Hierdoor is de app op het moment onbruikbaar – en kun je de bijbehorende lampen ook niet bedienen, tenzij je hiervoor een alternatieve app hebt geïnstalleerd.
Philips zegt op Twitter bewust te zijn van het probleem. Er wordt aan een oplossing gewerkt:
Tot dan raden we aan om de app-update niet te installeren. Vermoedelijk is dit echter door veel gebruikers onbedoeld wel gedaan: Apple introduceerde in iOS 7 automatische app-updates, waardoor je de installatie van een nieuwe update niet zelf hoeft te starten. Je kunt de automatische updates uitschakelen.
De problemen met de Philips Hue-app tonen aan hoe snel gebruikers een recensie in de App Store achterlaten. Sinds de introductie van de app in 2012 zijn er 407 recensies achtergelaten in de App Store – waarvan meer dan de helft sinds gisteren is geplaatst.
Update 12:15 uur: De Hue-app is inmiddels door Philips teruggetrokken uit de App Store.
Toch de Hue-lampen blijven bedienen
Philips heeft ons laten weten, dat ze de update 1.7.1 hebben teruggetrokken. Er wordt gewerkt aan een updateversie 1.7.3, waarin het probleem is verholpen. Philips biedt excuses aan geeft het advies om andere producten te gebruiken om de Hue-lampen te bedienen, bijvoorbeeld via de Hue Tap of de website. Daarnaast zou je gebruik kunnen maken van de normale lichtknop of een alternatieve Hue-app, zoals QuickHue. De lampen werken ook zonder Hue-functionaliteit, maar voor het wijzigen van de kleuren zul je gebruik moeten maken van de website of een andere app. Verder adviseert Philips om de Hue-app niet te installeren, deze niet op te starten en de bridge niet te resetten.
Update 20:00 uur: De update 1.7.3 is beschikbaar! Het kan nog wel zijn dat je een melding krijgt dat de update niet gedownload kan worden. Het kan even duren voordat de download werkt.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Philips Hue
Lees alles over Philips Hue, de slimme lampen en bijbehorende accessoires met HomeKit-bediening. Check de Philips Hue-accessoires en welke mogelijkheden er zijn voor de lampen, sensoren, dimmers en lichtknoppen. Philips Hue heeft ook kant-en-klare armaturen, waar de slimme lampen al in zitten. Alles over verkrijgbaarheid, prijzen en meer.

- Philips Hue verzamelpagina
- Philips Hue vs. IKEA Tradfri: de verschillen
- Slimme verlichting in huis
- Philips Hue Tap, Dimmer of schakelaars, welke moet je hebben?
- Review Philips Hue Bluetooth lampen
- Review Philips Hue Smart Plug
- Review Philips Hue 2.0 met HomeKit
- HomeKit-producten in Nederland
- Bekijk Philips Hue startpakketten
- Review Philips Hue Signe
- Review Philips Hue Festavia feestverlichting
- Review Philips Hue Ambiance Gradient Lightstrip
Gelukkig zijn er andere Apps, de Toon thermostaat en de afstandsbediening van de Living Color bollen nog.
Bij mij hetzelfde euvel. Om toch je lichten te bedienen kun je de app verwijderen en opnieuw installeren.
Opnieuw downloaden lukt wel maar zodra je dan de app gaat instaleren crasht hij steeds. Dit is trouwens niet de eerste keer dat deze appl problemen geeft na een update, ik snap dat niet, worden die dan niet eerst getest alvorens ze de update indienen? Ik heb vorige keer en nu dus ook maar weer de app Onswitch geïnstalleerd, deze werkt prima, ook met de widget aan en uitzetten!
Alleen gaat hij niet automatisch aan anders wist ik wel welke app ik ging gebruiken voor mijn Hue verlichting!
Hopelijk lossen ze het snel op….
Opnieuw installeren werkt bij mij niet.
Bij mij crashed ie alleen op de iPad. Op de iPhone werkt het wel gewoon.
Een re-install werkte bij de iPad wel, maar helaas niet op de iPhone 6, dus hoop idd dat men het snel oplost.
Wat een ameurtjes bij Philips zeg. Dit is toch echt iets wat bij degelijk testen nooit zou kunnen gebeuren. Is daarbij ook nog eens vaker gebeurd in het verleden. Elke update van deze app is dan ook bijzonder spannend: je weer dat Philips het meer dan welk bedrijf ook in zich heeft om software te vernaggelen.
Dat werkt niet bij mij
Waardeloos als men een update geeft die direkt niet werkt. Geen goede beurt was blij met deze update want er was nu eindelijk een normale aan en uit-knop beloofd maat helaas Afwachten maar…,
Ik gebruik nu SwiftHue, heeft ook een widget
Verwijderen en opnieuw installeren werkt prima op iPhone 6. Na inloggen op MyHue alle instellingen en scenes weer terug!
@robert: Verwijderen en opnieuw installeren werkte bij mij niet.
Wacht wel op de update.
Ook op de ipad geen succesvolle reinstall.
Zo zie je dus dat mensen alleen de moeite nemen voor een review als ze wat te ^%UHT&^*^%$$% hebben omdat iets niet werkt.
Ben benieuwd of ook al die mensen een goede review achterlaten als het wel weer werkt en ze dus wel met twee taps de verlichting kunnen uitzetten vanuit berichtencentrum.
@Tim: Dat is onzin. Geef ook positievereviews als apps goed zijn. Maar is natuurlijk wel zo dat als een app nog niet eens opstart dat de betreffende ontwikkelaar hier terecht op gewezen wordt.
App doet het weer na app verwijderen, telefoon opnieuw opstarten, app opnieuw installeren.
Vandaar dat ik vannacht mijn verlichting niet uit kreeg moest me iPad erbij pakken daar werkte de boel wel
Verdwenen uit de app store volgens nu.
Als ik een review had kunnen achterlaten had ik het ook gedaan maar met SwiftKey veranderde de invullbox en kon ik niets typen…. Buggy bugs
De app is inderdaad uit de app store verdwenen. Best opmerkelijk, waarom wordt de verwijderde versie dan niet gewoon vervangen door de laatste versie? Dat zou dit soort problemen in ieder geval oplossen.
Grrrr.. Ik denk, ik probeer even het deleten en opnieuw installeren, is de app weg uit de Appstore! Nu heb ik dus helemaal niks meer 🙁
Hoezo komt dit in de eerste plaats door de review van Apple?
@EOTB: Perfect testen is haast onmogelijk, omdat er ontelbare scenario’s kunnen zijn
@siep: Het is niet mogelijk om nieuwere versies te overschrijven met oudere versies. Hierdoor zouden alleen maar meer gaan ontstaan.
ah, u brengt ook apps uit zonder te testen?
App is uit de Appstore maar kun je wel weer terughalen door:Updates in AppstoreBovenin op aankopen drukkenMijn aankopenNiet op deze iPhone/iPadEn daar vind je hem weer, druk op wolkje en klaar.Maar………app werkt nog steeds niet goed 😉
Wel echt gaar hoor, een tijdje terug was er ook al zo’n probleem met een app update. Dat zoiets keertje gebeurd, oké kan gebeuren, maar als het vaker gebeurd is het wel heel erg matig voor zo’n groot bedrijf met zulke enorme resources.
De fout in de Hue App heeft een gunstig effect op de verkopen van mijn Quick Hue app!
Wat mij betreft mag die bug er nog wel even in blijven … 😉
Geen problemen hier, toch vreemd dat ik schijnbaar gevrijwaard blijf van problemen na updates, bijna nooit ergens last van gehad, zelfs de 8.1.x van Apple had ik al op al mijn idevices staan (4 op de laatste iOS) due destijds door Apple uitgerold werd geen problemen, ook van deze hue storing niet, nu moet ik wel zeggen dat bij mij (bijna) alles via timers en geo Triggers loopt, gebruik de app zeer zelden … (Ondanks dat ik ondertussen 24 lampen in gebruik heb).
Dit is inderdaad niet de eerste keer dat het fout gaat…
Mijn lampen kunnen onmogelijk in dezelfde kleur, lamp 1 is verdwenen dus moest ik een lamp 3 bijmaken…opzich is dat laatste niet zo’n probleem maar als ik zoals nu even tijdelijk een andere app wil gebruiken moet ik €4,99 betalen om meer dan 2 lampen te bedienen en moet dus zoiezo 3 gebruiken…erg frustrerend allemaal….laat ze het maar snel weer fixen.
Vreemd, bij mij heb ik ook geen netwerk verbinding meer met de bridge. Alle andere apparaten wel. Kan dus niets meer bedienen. Kan dit met de update te maken hebben?
Had hem gewoon even verwijderd en opnieuw geïnstalleerd gisteren en het werkte gewoon weer.
Goed en slecht nieuws, het goede is dat er al een update beschikbaar is, het slechte is dat hij niet langer beschikbaar is als je hem wilt updaten….
Let’s make things better……..
Updaten gaat dus ook niet. Werk bij , komt de volgende melding : artikel niet meer beschikbaar
Update is uitgekomen; kan ‘m alleen nog niet downloaden 🙁
Niet de eerste keer dat Philips met de Hue app zo’n flater slaat. Toch vreemd waarom dit soort dingen door de tests heen komen. Het is niet zo dat we perse een update wilde hebben dus alle tijd toch?
De update van net is voor mij ook niet te downloaden..
1.7.3 in appstore, maar lijkt niet meer beschikbaar als je probeert te installeren?
“Het artikel dat u wilde kopen is niet langer beschikbaar”
update gedownload and where back on-line. Het licht kan weer aan en uit zonder tricks.
Idem
Ik heb hem eraf gegooid en nu kan ik hem niet eens meer vinden in de app store.
Het valt me op dat veel mensen hier de reacties van anderen niet lezen en hetzelfde schrijven wat al eerder is gezegd…. Misschien zou het handig zijn als iemand van jullie redactie de tijd kan vinden om dit te monitoren zoals jullie eerst ook altijd deden….
De app staat trouwens weer in de store en kan gedownload worden en Yes, hij werkt weer prima, ook de widget!
Ik wil de jongens achter de Hue app een compliment geven dat ze dit zo snel weer opgelost hebben! Dat mag ook wel eens gezegd worden!!!
Ze, de App en de lampen, doen ’t weer! 🙂
Netjes en snel opgelost door Philips. Wel vreemd dat het bij testen van de app niet naar voren was gekomen.
Verder echt top product. Nooit eerder problemen gehad.
Gelukkig ligt het aan de app, ik dacht dat er iets mis was met mijn iPhone. Intussen heb ik OnSwitch maar geïnstalleerd, dat doet ook wat ik wil.
Maar ja, nu moet ik wel mijn scenes weer opnieuw maken…