Rabobank Bankieren Plus-app uit App Store gehaald, definitieve app komt in oktober

De Rabobank Bankieren Plus-app is uit de App Store en Google Play Store gehaald. Volgens de Rabobank is deze app niet meer nodig, omdat ze bezig zijn met de uitrol van de officiële app.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

We kregen op de iCulture-redactie vanochtend een aantal meldingen van lezers, die de hadden opgemerkt dat de Bankieren Plus-app van de Rabobank is verdwenen. De app is niet meer te vinden in de App Store en ook in de Google Play Store zou de app opeens niet meer beschikbaar zijn. Zit er meer achter? Welnee, de Rabobank is gewoon klaar met testen, laat woordvoerder Kees Nanninga weten aan iCulture.


Rabobank: nieuwe app

Update: De nieuwe Rabobank-app is volgens tipgevers van iCulture niet geschikt voor blinden en slechtzienden. We zijn dit nog aan het uitzoeken.

De Rabobank is bezig met een nieuwe app, waarbij niet de nadruk ligt op technische snufjes, maar op een persoonlijke ervaring. Je kunt bijvoorbeeld makkelijk contact opnemen met een medewerker van de bank, als je tijdens het bankieren tegen een probleem aanloopt. Android-gebruikers kunnen de app al sinds 10 september gebruiken, terwijl iPhone-gebruikers nog even moeten wachten op de definitieve versie, die in de loop van oktober beschikbaar komt. Op Twitter is @Rabobank de afgelopen dagen onvermoeibaar bezig geweest om support te verlenen aan Android-gebruikers. Eén van de klachten over de nieuwe app, is dat het wat langer duurt om je rekeningoverzicht in beeld te krijgen. De Rabobank is van die kritiek op de hoogte en gaat ermee aan de slag.

Bekijk ook

Nieuwe app van de Rabobank: geniaal idee of teveel poespas? (interview + screenshots)

Nieuwe app van de Rabobank: geniaal idee of teveel poespas? (interview + screenshots)

De Rabobank werkt aan een nieuwe, webgebaseerde app die nogal wat reacties teweeg bracht. iCulture interviewde Marcel Hoeveman van de Rabobank over de nieuwe app en verzamelde reacties van betatesters en gebruikers.

Rabo Bankieren-app is er nog, Bankieren Plus is weggehaald

We vroegen aan de Rabobank hoe het zit met de apps: is de test met de Bankieren Plus-app inmiddels afgelopen en is de app daarom uit de App Store gehaald? En hoe zit het dan met verhalen dat de Android-app ook niet meer te vinden is? Dat laatste blijkt een misverstand. Namens de Rabobank liet Kees Nanninga het volgende weten:

Klopt het dat de Rabobank-app niet meer te downloaden is via de Google Play Store voor Android?

Nee, dat klopt niet. De Rabo Bankieren app is gewoon te downloaden in zowel de Google Play als Apple App Store – de app is ook nooit weg geweest. Zoals je weet, rollen we de vernieuwde Rabo Bankieren app gefaseerd uit op basis van besturingssysteem en zijn we op 10 september gestart met Android devices. De vernieuwde Rabo Bankieren app wordt aan klanten beschikbaar gesteld door middel van een update in de huidige app. Klanten krijgen in de app vanzelf een bericht wanneer zij aan de beurt zijn om te updaten en registreren.

Klopt het dat de testversie van Bankieren Plus weg gehaald is uit de Apple App Store?

Ja, dat klopt. Zoals in mijn vorige antwoord aangegeven, is de gefaseerde uitrol van de vernieuwde Rabo Bankieren app op 10 september begonnen. De Bankieren Plus app is, zoals je zelf al aangeeft, een testversie en daarom is deze niet meer nodig en uit de App (maar ook de Play) Store gehaald.

Informatie

Laatst bijgewerkt
16 september 2015 om 10:04
Onderwerp
Categorie
Apps

Reacties: 27 reacties

  1. Bij elk nieuwsbericht over deze “afschuwelijke” app, moet steeds naar voren komen dat het gaat om het contact met de medewerker. Dat de app verder niet compliant is met technieken anno 2015 (webview vs. native), het ontbreken van TouchID etc. mag geen stukje kritiek bespeuren. Er wordt in de berichtgeving een beetje omheen gepraat alsof je er voordeel bij haalt om dit te promoten voor de Rabobank.
    Ik zit zelf bij de Rabobank en vanwege het niet mee kunnen nemen van je rekeningnummer wacht ik nog even af tot ik zelf de applicatie kan gebruiken. Anders was ik al lang overgestapt.

    De huidige app, los van een nieuw ontwikkeltraject, had al lang een update mogen hebben voor de iPhone 6. Dat TouchID dan met een soort arrogante houding als “niet-veilig” gezien wordt door de Rabobank, geeft mij alleen maar meer het idee dat ze geen flauw idee hebben wat ze aan het doen zijn. Een projectmanager die focust op User Experience, maar daarbij Experience niet begrijpt.

  2. Origineel geplaatst door Fab1Man
    Bij elk nieuwsbericht over deze “afschuwelijke” app, moet steeds naar voren komen dat het gaat om het contact met de medewerker. […]

    Ik zat ook bij Rabobank en afgelopen vrijdag overgestapt naar ING. Bieden gratis een handige overstapservice dus je rekeningnummer hoeft het probleem niet te zijn! 🙂

  3. Origineel geplaatst door Fab1Man
    Bij elk nieuwsbericht over deze “afschuwelijke” app, moet steeds naar voren komen dat het gaat om het contact met de medewerker. […].

    Origineel geplaatst door Marijn
    Ik zat ook bij Rabobank en afgelopen vrijdag overgestapt naar ING. Bieden gratis een handige overstapservice dus je rekeningnummer hoeft het probleem niet te zijn!

    Ik heb alleen een vrij mooi rekeningnummer, die ik liever behoud :P.

  4. Ik snap ook totaal niet waarom er een functie inzit “contact met medewerker”. Ik kan me niet heugen wanneer ik dat voor het laatst heb gedaan. Dat zegt genoeg. Daarnaast graag Touch ID implementeren. Dat is pas een toevoeging.

  5. Als ik de reacties op de Android app van de Rabobank mag geloven, dan krijgen we het nog zwaar. De reacties zijn niet mals
    Gaat de Rabobank de kritiek van de Android-app wel gebruiken voordat ze de iPhone variant uitbrengen?

  6. Ben zelf ook sinds vorige week overgestapt naar ING. De overstap service is inderdaad erg handig!
    Nu heb ik alle mobiele betaal gemakken en het is nog goedkoper ook!

  7. Origineel geplaatst door Fab1Man
    Bij elk nieuwsbericht over deze “afschuwelijke” app, moet steeds naar voren komen dat het gaat om het contact met de medewerker. […]

    Origineel geplaatst door Marijn
    Ik zat ook bij Rabobank en afgelopen vrijdag overgestapt naar ING. Bieden gratis een handige overstapservice dus je rekeningnummer hoeft het probleem niet te zijn!

    Ook ik ben vorige week overgestapt naar ING, helaas vanwege de slechte Rabobank app. De ING app werkt veel gebruikersvriendelijker met Touch ID, een verbazingwekkend goede stemherkenning en een mooi design dat de (inmiddels 1 jaar oude) iPhone 6 ondersteund, in tegenstelling tot de Rabobank app die na een jaar nog steeds geen ondersteuning heeft voor iPhone 6 en 6 Plus.

  8. wat een onzin kunnen die gasten uitkramen zeg. Maar ja het zijn bankiers dus het zit in het bloed.

    Was altijd de nieuwe App van de rabobank. Maar nu het grootste deel van de klanten van de nieuwe App moet kotsen Is het in eens een test App.

    Stelletje pinokio’s daar.
    Gatver.

  9. Ik heb te doen met Rabobank klanten. Gelukkig ben ik overgestapt. Kun je heel eenvoudig doen met de overstapservice.

  10. Origineel geplaatst door Fab1Man
    Bij elk nieuwsbericht over deze “afschuwelijke” app, moet steeds naar voren komen dat het gaat om het contact met de medewerker. […].

    Origineel geplaatst door Marijn
    Ik zat ook bij Rabobank en afgelopen vrijdag overgestapt naar ING. Bieden gratis een handige overstapservice dus je rekeningnummer hoeft het probleem niet te zijn!

    Origineel geplaatst door Fab1Man
    Ik heb alleen een vrij mooi rekeningnummer, die ik liever behoud :P.

    Haha tsja 😉

    Ik ben overigens ook overgestapt ivm de app. Opvallend dat er meerderen zijn. Wellicht een leuk onderwerp voor iculture peilt? 😉

  11. Wordt ook lastig als het Rabo WebCare team allemaal klachten krijgt over een “native” app terwijl ze juist een web-app hebben uitgebracht…

  12. @Freaky: Ik ben het helemaal met je eens! Wat een gezeur om van bank te wisselen, alleen voor de app. Kom op mensen, wat een vreemde gedachten en domme stap!!

    Gaan die mensen, die zijn overgestapt, straks weer naar een andere bank als ze moeten gaan betalen voor NFC gebruik via je mobiel? Want de ING laat je er straat 0,50 euro per maand voor betalen. Zou er nu maar over nadenken om over te stappen naar de ABN.

    Nou, ik heb de Rabobank en ik blij bij de Rabobank. Heb er niet alleen een betaalrekening en ik zie het niet zitten om, alleen voor een app, te gaan overstappen. Het zal even wennen zijn, en misschien niet naar mijn zin, maar dat is dan maar zo. Maar voor een app over te stappen, dat gaat mij echt te ver!!

    Prima wat anderen doen hoor!! Laat dat duidelijk zijn!! Maar vind wel beetje vreemd 😊

  13. Vreemd of niet, dat overstappen: ik ben (na 37 jaar Rabobank) met mijn betaalrekening ook overgestapt naar een andere bank. Eentje die ‘user experience’ wel serieus neemt. En dat is deels ingegeven door de ontwikkeling van dit gedrocht van een app; het was niet de enige reden maar wel de spreekwoordelijke druppel.
    M’n bank was eigenlijk, nu ik erbij nadenk, zo’n beetje het enige waarmee ik nog niet overgestapt was. Energie, telecom, verzekeringen, daarvoor is het “logisch” als je een beter product en/of minder kosten hebt. Waarom dan voor een bank niet? Die concurrentie onderling zou wat mij betreft nog veel heviger mogen!

  14. Automatisch update, jammer! Dan kan ik de oude app dus niet blijven gebruiken tenzij ik automatische updates voor alle apps uitzet.

    Ik vind het goed dat er veel kritiek komt, klanten verdienen wat beters dan dit. Een web-app voor mobiel zal niet binnen afzienbare tijd zo goed werken als een native-app. HTML5 en vooral JavaScript laten gewoon geen hoge performance toe zonder substantiële verbeteringen in de hardware (zie hier voor een uitgebreide verklaring). Je zult altijd even langer moeten wachten en het verbruikt onnodig veel werkgeheugen en energie. Voor incidenteel gebruik kun je de browser gebruiken, maar apps mogen wat mij betreft niet primair verpakte web-apps zijn, dat is gewoon zonde. Ik ben benieuwd hoe de app werkt als er niet genoeg geheugen beschikbaar is. Dan krijg je namelijk gauw hetzelfde effect als in Safari: de pagina moet opnieuw laden en je raakt je positie en ingevulde gegevens kwijt.

    Origineel geplaatst door Marc
    @Freaky: Ik ben het helemaal met je eens! Wat een gezeur om van bank te wisselen, alleen voor de app. Kom op mensen, wat een vreemde gedachten en domme stap!!
    Gaan die mensen, die zijn overgestapt, straks weer naar een andere bank als ze moeten gaan betalen voor NFC gebruik via je mobiel? Want de ING laat je er straat 0,50 euro per maand voor betalen. Zou er nu maar over nadenken om over te stappen naar de ABN.
    Nou, ik heb de Rabobank en ik blij bij de Rabobank. Heb er niet alleen een betaalrekening en ik zie het niet zitten om, alleen voor een app, te gaan overstappen. Het zal even wennen zijn, en misschien niet naar mijn zin, maar dat is dan maar zo. Maar voor een app over te stappen, dat gaat mij echt te ver!!
    Prima wat anderen doen hoor!! Laat dat duidelijk zijn!! Maar vind wel beetje vreemd 😊

    Volgens mij heb je Freaky verkeerd begrepen. 😉

    Hoezo is dat vreemd? Banken bieden vrijwel dezelfde service en onderscheiden zich in details. Het hangt er dan af wat jij belangrijk vindt. Gebruik jij de app of bankieren-wegsite heel vaak, is het absoluut begrijpelijk dat je naar een bank overstapt die dat ook belangrijk vindt. Transacties zijn aan modernisering toe en de Rabobank laat duidelijk blijken dat niet belangrijk te vinden of te beseffen, terwijl de ING volop meedoet.

    Overstappen van bank is triviaal als je niet toevallig veel transacties hebt lopen die je allemaal moet aanpassen. Dat zal gemiddeld reuze meevallen, misschien werk van een uurtje. Wat als jouw mobiele provider niet goed werkt, ga je dan ook gewoon daar blijven omdat het teveel moeite is om te wisselen en een nieuw nummer te gebruiken?

    Overigens, laat ING dan maar €0,50 p.m. vragen voor NFC, de Rabobank biedt het nog amper aan (ik krijg voorlopig ook geen NFC-bankpas, want die van mij is al redelijk nieuw)!

  15. Ik vind de app (android) vreselijk.
    Heen onoverzichtelijk en de rekeningen slecht te vinden
    Het niet meer kunnen maken van screenshots is voor ons bedrijf vreselijk.
    De mutatie regels staan zover uit elkaar dat je geen goed overzicht meer krijgt.
    De app ziet er erg mooi uit maar het is een vreselijk onding.. janken…

    thunder op met die app zou ik zeggen en de oude weer terugzetten

    @Cloverfield: Lijkt mij een zeer goede optie!!

  16. @Marc: ik doe tegenwoordig al mijn betaling via mijn telefoon. Daarom is voor mij erg belangrijk een goed en snel werkende app te hebben. Genoeg reden om over te stappen lijkt me

  17. Ik ben inmiddels ook overgestapt. Had bij de ING al een rekening toen het nog Postbank was, dus veel moeite was het niet.

  18. @Freaky: had je bericht niet goed gelezen. Ben dus niet met je eens!!

    Dacht dat je het over de overstappers had. Want alleen voor een app? Na-apers zijn het. Kom op, het is gewoon wennen!

  19. Ben blij dat ik vorige maand ben overgestapt naar een goede bank. De ASN investeert niet in wapens en dierenleed maar luistert tenminste naar haar klanten. Zoeken naar bij/afschrijvingen, een Apple Watch app én geschikt voor iPhone 6/s/plus. Doeg falende Rabobank.

  20. Origineel geplaatst door Marc
    @Freaky: Ik ben het helemaal met je eens! Wat een gezeur om van bank te wisselen, alleen voor de app. Kom op mensen, wat een vreemde gedachten en domme stap!!
    Gaan die mensen, die zijn overgestapt, straks weer naar een andere bank als ze moeten gaan betalen voor NFC gebruik via je mobiel? Want de ING laat je er straat 0,50 euro per maand voor betalen. Zou er nu maar over nadenken om over te stappen naar de ABN.
    Nou, ik heb de Rabobank en ik blij bij de Rabobank. Heb er niet alleen een betaalrekening en ik zie het niet zitten om, alleen voor een app, te gaan overstappen. Het zal even wennen zijn, en misschien niet naar mijn zin, maar dat is dan maar zo. Maar voor een app over te stappen, dat gaat mij echt te ver!!
    Prima wat anderen doen hoor!! Laat dat duidelijk zijn!! Maar vind wel beetje vreemd 😊

    Waarom zou je genoegen moeten nemen met een product dat niet naar je zin is? We leven gewoon in een tijd dat de app voor de meeste mensen (waaronder ik) het enige contact met de bank is. Als je als bank dan niet de meerwaarde van een goede app kunt inzien, dan begrijp je wat mij betreft het huidige digitale tijdperk niet.

    Wel opvallend om hier te lezen dat de app dus blijkbaar voor veel meer mensen doorslag geeft om over te stappen. Hier kunnen banken denk ik alleen maar van leren en het geeft aan hoe belangrijk een goede app is voor klanten.

  21. Origineel geplaatst door Marc
    Overigens, laat ING dan maar €0,50 p.m. vragen voor NFC, de Rabobank biedt het nog amper aan (ik krijg voorlopig ook geen NFC-bankpas, want die van mij is al redelijk nieuw)!

    Dat klopt niet. Via diezelfde handige Rabo app kan je gewoon een nieuw pasje aanvragen met NFC. 😉

  22. Zou het komen doordat we als gebruikers een beetje bang zijn voor contact met een bankbediende? Een app waarmee je contact legt, wow dacht de bankbediende terwijl hij Tinder zag…

  23. Origineel geplaatst door Marc
    @Freaky: had je bericht niet goed gelezen. Ben dus niet met je eens!!

    Dacht dat je het over de overstappers had. Want alleen voor een app? Na-apers zijn het. Kom op, het is gewoon wennen!

    Nou ook jij veel plezier het duurt nog jaren voor ze deze App op de rit hebben.

    Vooral als je langzaam internet hebt dan werkt het voor geen meter. Heb kpn maar zelf dan soms alleen edge dan kun je gewoon niet bankieren.

    Dat kan ik me als ondernemer simpel weg niet permitteren. En ik wil het ook niet.

  24. Origineel geplaatst door Marc
    @Freaky: had je bericht niet goed gelezen. Ben dus niet met je eens!!
    Dacht dat je het over de overstappers had. Want alleen voor een app? Na-apers zijn het. Kom op, het is gewoon wennen!

    Die app is hoe veel mensen 90% van hun bankzaken regelen, dus het heeft weinig te maken met wennen en weegt voor velen wel degelijk mee bij het kiezen van een bank. We kunnen niet blijven doen alsof de verzuiling nog geldt op bankgebied. Met technologie verandert alles.

  25. Ik zit al langer te denken om over te stappen van de Rabobank naar ING, puur vanwege de app. Zakelijk gebruik ik ING en dat is een verademing!

    Inloggen met touch id en betalen zonder dat je continu zo’n reader mee moet nemen. Als ik iets moet overmaken wil ik dat meteen doen en niet wachten tot ik thuis ben om een random reader uit de kast te halen.

    Voor dit soort gemak wil ik zelfs een 50 Euro per jaar mee betalen. No problem.

  26. @Jorit: Je kunt via de app tot 1.000 per week zonder scanner overboeken naar bekende rekeningen en tot 250 naar onbekende rekeningen. Dit laatste kan je instellen via de app.

  27. Wat mij betreft loopt de Rabobank al jaren achter wat betreft technologie.

    (De ING heeft al vingerprint- en voice ontgrendeling en kan je al een tijd uit de voeten met de Apple Watch.)

    Zo hebben ze bij de Rabobank drie kwart jaar geleden een nieuwe Rabo-reader uitgebracht, terwijl je bij de ING een sms code krijgt. Veel handiger.
    Nu heb je altijd (behalve bij de app) zo’n stomme reader nodig. Heb je die niet bij je, pech gehad! Dan kan je niets.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.