
Review: Flitsmeister TWO, nu met kleurenscherm
Als je Flitsmeister-gebruiker bent heb je twee jaar geleden ongetwijfeld onze Flitsmeister ONE review gelezen. Dit apparaatje plaats je op het dashboard van de auto en het zorgt ervoor dat je meldingen kunt beoordelen zonder je iPhone aan te raken. Nu is er een nieuwe uitvoering, de Flitsmeister TWO. Destijds vonden we de ONE wat aan de prijzige kant, maar met die kritiek is niets gedaan. De Flitsmeister TWO is zelfs nog iets duurder geworden: de prijs ging omhoog van 50 naar 80 euro, inclusief een jaar Flitsmeister PRO. Maar er zit deze keer wel een schermpje op.
Tekst, review en foto’s: Gonny van der Zwaag (@gonny). De test is uitgevoerd in december 2021/januari 2022 en beschrijft de situatie op dat moment. De Flitsmeister TWO is beschikbaar gesteld door de fabrikant.
Flitsmeister TWO in het kort
Dit zijn de belangrijkste eigenschappen van de Flitsmeister TWO:
- Klein kastje voor in de auto
- Voorzien van klein kleurenscherm
- Twee grote knoppen aan weerszijden van het scherm om meldingen te beoordelen
- Maakt via Bluetooth verbinding met je iPhone
- Flitsmeister start automatisch op zodra je verbinding maakt
- Waarschuwt voor snelheidscontroles, gevaarlijke situaties, vertragingen en hulpvoertuigen, ook in het buitenland
- Meldingen op het scherm en met geluidjes
- Verkrijgbaar voor €79,95
Op deze (niet zo heel haarscherpe foto) is te zien dat de rand rondom het schermpje best breed is.
Wat is de Flitsmeister TWO?
Deze opvolger van de Flitsmeister ONE biedt grotendeels dezelfde functionaliteit. Je plaatst het kastje op het dashboard en krijgt vervolgens meldingen, die je met de twee fysieke knoppen kunt beoordelen. Je hoeft je iPhone niet meer aan te raken of op het scherm te kijken. Het kastje is zo ontworpen dat je alles op de tast kunt doen.
Het grote verschil tussen de ONE en TWO is dat er nu een kleurenscherm aanwezig is en dat je zelf meldingen kunt doen. Met de ONE kon dat nog niet. We noemden het als een van de belangrijkste minpunten. Een ander kritiekpunt was dat de ONE weinig aanpassingsmogelijkheden bood en dat is bij de TWO nog steeds het geval. Je kunt niet via de instellingen aangeven welke info je op het scherm wilt zien.
Verder is de TWO nu voorzien van een oplaadbare batterij in plaats van de knoopcel. Die knoopcel was bij de ONE geen probleem, omdat het apparaatje vanwege het geringe energieverbruik wel twee jaar mee gaat. Het scherm van de TWO verbruikt meer stroom en daarom moest er een andere oplossing worden gekozen. Na een paar ritten in december is de batterijstatus nog steeds ‘vol’ (zie screenshot). Flitsmeister meldt zelf dat zij de TWO 10 dagen lang onafgebroken ingeschakeld hebben gehad. Dat is uiteraard een wat onrealistisch scenario. Eéns per twee of drie maanden opladen lijkt ons haalbaar. Dit hangt er uiteraard ook vanaf hoe vaak je in de auto zit.
Je kan de TWO tijdens het autorijden opladen, maar echt mooi ziet dat er niet uit en is in combinatie met de mount ook erg lastig. Wij hebben er daarom voor gekozen om draadloos te gebruiken totdat het weer tijd is om op te laden. De hiervoor benodigde micro-usb-kabel wordt niet meegeleverd, maar misschien heb je er nog wel eentje liggen. Voor €1 kun je er eentje erbij bestellen, dus dat zijn de kosten niet. Wel vinden we micro-usb anno 2022 niet heel handig meer.
Onhandig is ook dat je de batterijstatus van de TWO niet kunt zien. Dat kan alleen in de app zelf, als je binnen Bluetooth-bereik bent.
In onze eerdere review noemden we dat de Flitsmeister ONE is gebaseerd op een bestaand product, namelijk van het Deense bedrijf Saphe. Ook bij de TWO is dat weer het geval: de Saphe Drive Mini is qua design en hardware identiek. Hij kost alleen een tientje minder en je krijgt er geen 1 jaar Flitsmeister PRO bij.
Design en uiterlijk van de Flitsmeister TWO
Wat het uiterlijk betreft is de Flitsmeister TWO erop vooruit gegaan: het kleurenschermpje voegt echt iets toe en de twee knoppen aan weerszijden van het scherm zijn ook makkelijk te bedienen. Door de vorm is het kastje wel iets moeilijker te plaatsen. Er zitten nu twee plastic mounts bij, die je op het dashboard kunt plakken. We hadden liever ook een roosterbevestiging gehad, bijvoorbeeld met een klem of met ‘vingers’ die je in het ventilatierooster steekt.
De bevestigingsmount van de Flitsmeister TWO.
Wat het scherm betreft: Flitsmeister spreekt over een “haarscherp kleurendisplay”, maar dat vinden we eerlijk gezegd wel wat tegenvallen. In fel zonlicht is het scherm nog steeds af te lezen, maar echt haarscherp is het niet. En het is ook vrij klein. We ergerden ons een beetje aan de brede zwarte randen, die totaal onbenut zijn en ook iets te zwart afsteken ten opzichte van het schermpje zelf.
Flitsmeister TWO in gebruik
Het schermpje op de Flitsmeister TWO is erg praktisch. Bij de ONE schreven we nog:
Bij elke type waarschuwing (snelheidscontrole, gevaarlijke situatie, vertragingen en hulpvoertuigen) hoort een ander geluidje en lampje. In het begin is het puzzelen welk geluidje bij welke waarschuwing hoort, maar als je er eenmaal een paar dagen mee gereden hebt, kun je ze goed uit elkaar houden.
Bij de Flitsmeister TWO is het niet meer nodig om geluiden en kleuren uit je hoofd te leren. Je ziet op het scherm meteen wat er aan de hand is: een flitser, vertraging of iets dergelijks en eventueel de maximale snelheid. Dit is echt een toevoeging ten opzichte van de vorige versie. De piepjes kun je via de app eventueel uitzetten.
Maar we hadden liever gezien dat er iets meer met het scherm wordt gedaan. Een groot deel van de tijd kijk je naar een groen grijnzende smiley, terwijl er best meer informatie te geven is. We hadden bijvoorbeeld graag willen zien hoeveel mensen er voor je rijden, of wat de actuele snelheidslimiet is. Nu is het een verspilling van schermruimte. ’s Avonds, als je vermoeid naar huis rijdt, is de grote groene stip in je blikveld helemaal vervelend. Het zou handig zijn als je het scherm op dat moment iets kan dimmen.
Flitsmeister TWO: als het donker wordt, is de groene smiley wel erg aanwezig.
Het melden van flitsers en gevaarlijke situaties kan nu ook en wordt uitgelegd als je de Flitsmeister TWO in gebruik neemt. Met de linkerknop (blauw) kun je een flitser melden en met de rechterknop (rood) een incident.
Of het nodig is om een apart apparaatje in je auto te hangen, is een vraag die we in onze eerdere Flitsmeister ONE review al hebben besproken. Ook met de komst van de Flitsmeister TWO is het nog steeds niet een must have, maar wel een accessoire dat erg handig kan zijn. Laat je je iPhone altijd in je broekzak zitten en vergeet je daardoor Flitsmeister aan te zetten, dan kan het handig zijn om het automatisch door de TWO te laten regelen. Je kan het echter ook met een Siri Shortcut regelen.
Voordelen +
- Schermpje voegt echt iets toe
- 1 jaar Flitsmeister Pro meegeleverd
- Usb-kabel voor €1 mee te bestellen, sympathieke prijs
- Oplaadbare batterij
Nadelen -
- Scherm is erg klein en is niet 'haarscherp'
- Scherm vormt sterk contrast met de zwarte randen, die veel dieper zwart zijn
- Batterijstatus niet te zien op apparaat zelf
- Info op scherm niet aanpasbaar
- We zouden voor 's nachts graag een gedimde stand willen
- Prijziger ten opzichte van voorganger
Conclusie Flitsmeister TWO review
Zit je vaak in de auto en vergeet je Flitsmeister op te starten, dan heb je de kosten van de Flitsmeister TWO er al na een paar boetes uit. Het betekent wel dat je een extra apparaatje op je dashboard hebt en dat is esthetisch niet altijd even mooi. Ook hadden we graag meer bevestigingsmogelijkheden gezien, bijvoorbeeld met een ventilatieklem. Je bent nu verplicht om de Flitsmeister TWO in de auto vast te plakken.
Het apparaatje zelf kan wat ons betreft ook nog worden verbeterd: er zijn nu erg dikke randen aanwezig, die veel zwarter zijn dan het schermpje zelf. Het scherm voegt echt iets toe, maar zou (veel) meer informatie kunnen bevatten. Je zit de meeste tijd naar een groene smiley te kijken, terwijl de snelheidslimiet veel nuttiger is. Ook zouden we graag een dimstand voor ’s avonds zien en de mogelijkheid om de informatie op het scherm meer naar eigen hand te zetten.
Flitsmeister TWO kopen
Je kunt de Flitsmeister TWO aanschaffen via de fabrikant of bestellen via een partner van Bol.com. Je betaalt rond de 80 euro.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Micro usb zou verboden moeten worden
Usb-B..
Na aankoop kreeg ik meteen de melding van FM dat het automatisch opstarten niet werkt met iOS 15.2.. moet nu dus wachten tot 15.3 wil het soepeltjes werken..
Wanneer we de huidige snelheid kunnen zien op de lcd en niet de groene smiley kan ik wel overstappen van ONe naar TWO
Er lijkt helaas ook een probleem te zijn met de werktemperatuur, onder de 5 graden (lees: ‘s ochtends vroeg in de winter) werkt hij niet… pas als de temperatuur tijdens de rit toeneemt begint hij langzaam te ontdooien en te werken.
Soms is er direct verbinding, maar het kan ook weleens pakweg een kwartier duren. Heb inmiddels wel ontdekt dat de iPhone ontgrendelen als er niet direct verbinding wordt gemaakt helpt om eerder verbinding te maken. Voor de rest wel een grappig en handig apparaat en die smiley irriteert me niet.
Tja micro usb en de plaatsing van die poort is ook niet echt ideaal.
Maar de batterij lijkt wel lang mee te gaan.
Eerst de one werkt perfect two start niet automatisch op heel erg vervelend. Vind het geen verbetering eerlijk gezegd
Die extra toeters en bellen op je auto is zo 2000. Dat wil je toch niet meer?
Hopelijk werkt ie beter dan de eerste versie die een vriend van mij had. Verbinding kwijt, niet opstarten bij koude (dagen aan een stuk in de winter terwijl het niet eens vroor).
Trage verbindingsopbouw en een zeer oude USB technology. Ik neem aan dat hier al USB-C gebruikt wordt?
Daarnaast ergerde hij zich aan het feit dat je een groene smiley zag als je trager rijdt dan mag. Maar je weet niet hoe hard dat is. Het zou een meerwaarde zijn om die smiley te vervangen door een groen of rode snelheidsindicatie. Zoals ze in de app doen (met in een klein een markering van de toegelaten snelheid). Er is plaats genoeg op het scherm.
Werkt niet sinds aanschaf inderdaad wel jammer, 15.3 dan maar gaan testen maar ik heb een bus en kan hem niet netjes tegen de radio kant aanplakken. Moet op een hoog vlak stuk dat begrijp ik niet 🥲 wil hem op meer plekken kwijt kunnen…
100% mee eens scheelt alleen kosten had ik gelezen ergens …
FM moet stand-by staan, anders start hij niet automatisch op.
De batterij doet het bij mij 3 dagen, dus hij ligt nu in de midden console permanent aan de stekker. Zo heb ik ook geen last van de groene smiley.
FM pro activeren was een miserie. De combi proefabonnement en de Pro voor 1 jaar activeren gaan niet samen.
Verder zijn alle kritieken van het artikel terecht: goede analyse en terechte opmerkingen. Hopelijk brengt een firmware update toch een beetje soelaas
Ik heb hem ook sinds Kerst. Start vaak niet op. Soms een circeltje wat blijft draaien en soms linkt hij wel te werken, maar met het display uit. Ik wacht 15.3 nog even af voordat ik contact met Flitsmeister op ga nemen.
Verder wel tevreden!
Flitsmeister TWO oogt wat ouderwets. Maakt niet direct verbinding. Duurt soms een kwartier. Beetje vreemd dat Flitsmeister na activatie pas een mail stuurt dat de TWO pas goed werkt met iOS 15.3. Mount icm Tesla model 3 is niet ideaal. Display kan maar op 2 kijkhoeken worden gemonteerd. Conclusie: valt tegen en overweeg terug sturen.
Wel vreemd om drie foto’s te publiceren van de FM Two genomen vanaf de passagierszijde. Ik mis een fatsoenlijke foto van de voorkant en het scherm. Zo zie je nog niet goed wat de kwaliteit hiervan is.
Tevens is het ontbreken van een snelheidslimiet en gereden snelheid op het scherm (dus meer mogelijkheden) een no-go. Zeker ism de genoemde nadelen in de review. Ik blijf wel gewoon mijn telefoon of CarPlay gebruiken. Alhoewel ik eerlijk gezegd FM daar bijna nooit opstart. Puur voor de langere ritten. Woon-werk verkeer heb ik gewoon rustig de tijd.
@Flupke: In deze reviewvideo zie je de Flitsmeister wat beter van voren.
Overigens met veel conclusies van Gonny eens. En ik wacht nu ook met smart op iOS 15.3 update, want ik vind de Flitsmeister Two (en One) vooral handig vanwege het automatisch opstarten met iPhone in broekzak (vergat het anders vaak aan te zetten).
Ik gebruik de Two nu een paar weken.
Valt nog een beetje tegen….net zoals bij de reacties hier boven: start vaak niet op, vaak ook wel meldingen (audio) maar geen beeld ….
Heb hem al een keer omgeruild bij FM, maar euvel blijft: is dus sw gerelateerd.
Ik was in de veronderstelling dat actuele snelheid zichtbaar was op het schermpje (net als bij “voor jou” in de app), maar dat is helaas niet het geval. Ik heb wel aangegeven bij FM dat ik dat erg mis. Net als anderen lees ik. Hopelijk wordt het snel geïmplementeerd.
Wannneer de actuele snelheid zichtbaar wordt (net als bij “voor jou”) en het opstarten goed gaat werken, ben ik tevreden.
Andere ergernissen boeien mij niet zo: schermpje vind ik scherp genoeg voor het doel en microUSB….tja…niet zo makkelijk als USB-C of Firewire…maar ach…ik kan er mee leven….je hebt het toch heel erg weinig nodig.
@Rafael: Helaas ook dezelfde problemen met 15.3 kan ik je mededelen. FM had geadviseerd om te upgraden naar 15.3 (wat ik niet kan begrijpen om iemand naar een beta te laten gaan), maar goed …. Ik draai op 15.3 al voordat ik FM two had en vanaf begin af aan blijft het het niet doen. Cirkel wat blijft draaien of een zwart scherm zonder cirkel maar wel geluiden laat horen als je op een knop drukt.
Ben bang dat we moeten wachten op 15.4 voor FM
Zelfde probleem, cirkel blight draaien op n zwart. Scherzo en vender helemaal Niels. Iemand n oplossing misschien ??
Tijdens parkeren drukte ik op de stop parkeer stop, helaas kreeg ik een rekening van €14 voor 10 minuten parkeren dus was de actie niet gelijk gestopt en ook niet tijdens het wegrijden.
Ik heb diverse malen gepoogd contact op te nemen met flitsmeister maar zonder resultaat. Ook via het digitale contact formulier komt er geen enkele reactie en moet je aangeven wat je serienummer is van je iPhone en meer van dergelijke klantonvriendelijke blokkades,
Ik heb nu besloten geen gebruik meer te maken van Flitsmeister omdat ze en niet bereikbaar zijn en niet reageten