iculture-biz
iCulture Biz Ook zakelijk scherp

Apple en IBM brengen in november eerste zakelijke producten uit

De samenwerking tussen Apple en IBM levert in november 2014 de eerste producten op, gericht op banken, verzekeraars en retail.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

De samenwerking tussen Apple en IBM gaat z’n vruchten afwerpen. In november komen de eerste producten van beide bedrijven beschikbaar. Dat zei Tim Cook tijdens de nabespreking van de kwartaalcijfers. Hij voegde eraan toe, dat de nieuwe producten de manier waarop mensen werken gaat veranderen. Apple kondigde een paar maanden geleden aan dat ze nauwer gaan samenwerken met IBM, vooral op het gebied van zakelijke toepassingen.


apple-ibm

Het gaat om een exclusieve deal tussen Apple en IBM. Eerder sprak Apple ook met HP, maar die samenwerking ging niet door. Het plan is om iPhones en iPads het bedrijfsleven in te krijgen, waarbij Apple de producten levert en IBM de clouddiensten en aanvullende software verzorgt. De eerste producten zullen gericht zijn op banken, overheid, verzekeringen, retail, telecommunicatie, de reisbranche en transport. Cook gaf geen verdere details, maar uit de eerdere aankondiging is wel op te maken waar we ongeveer aan moeten denken. IBM gaat softwaretools voor iOS maken, gericht op beveiliging, analyse en beheer. Ook gaan ze iPhones en iPads zakelijk verkopen. Apple levert de iPads en de bijbehorende ondersteuning om bedrijven snel op weg te helpen.

Analist Roger Kay van Endpoint Technologies Associates zegt al te weten wat eraan komt: “Van wat ik begrijp, zijn het IBM-apps, die zijn ontwikkeld met hulp van Apple.” IBM kan zorgen dat Apple makkelijker binnenkomt bij bedrijven, terwijl IBM ook profiteert van de deal: zij krijgen een sterkere positie op het gebied van mobiel. IBM zou speciaal geconfigureerde iPhones en iPads kunnen verkopen, waar de benodigde bedrijfssoftware al standaard op staat. Ze zijn al gewend om maatwerkproducten te leveren en klanten te begeleiden bij de invoering ervan, terwijl Apple nog vooral wordt gezien als een consumentenmerk. Alle iPhones worden met een standaard collectie apps geleverd en het instellen en configureren doe je als gebruiker zelf.

Er zijn al heel wat bedrijven die massaal iPhones en iPads hebben ingekocht om hun bedrijfsprocessen te verbeteren. Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers sprak Tim Cook over het Chinese bedrijf Baidu, dat 20.000 medewerkers heeft voorzien van een iPhone. Bij liftenfabrikant Schindler lopen eveneens meer dan 20.000 medewerkers rond met een iPhone. En bij de openbare scholen in Minnesota zijn 25.000 iPads in gebruik. In de VS heeft Apple een indrukwekkend marktaandeel van 90 procent in het onderwijs bereikt. Bijzonder is dat veel organisaties al behoorlijk wat iOS-apps voor intern gebruik hebben gemaakt. Bij Baidu hebben ze dertig eigen apps, bij Schindler een stuk of twintig.

In iCulture Biz lees je nog meer artikelen die voor zakelijke gebruikers interessant zijn.

Reacties: 4 reacties

  1. Wauw. Dit is impressive! Ben heel erg benieuwd hoe de consument hier vruchten van gaat plukken!

  2. Ik wist niet dat Apple hoog op Schindler’s list staat 🙂 (ja het is inderdaad dezelfde liftenfabrikant Schindler!)
    Ook Deutsche Bank heeft volgens mij veel Apple in z’n kantoren.

    De combinatie Apple – IBM met de werkwijze zoals hier in het artikel wordt beschreven gaat volgens mij een gouden toekomst tegemoet. IBM heeft als vanouds prima contacten met bedrijfsleven en overheid. Voeg daarbij de kwaliteit, het gebruikersgemak en de langzame afschrijving van Apple producten (en het weinige onderhoud dat eraan gedaan hoeft te worden vergeleken met Windows producten) en je hebt een succesformule waarmee Apple op termijn nog wel eens meer zou kunnen gaan verdienen dan met consumenten producten. Als ze zorgvuldig te werk gaan en promotie en reclame niet beperken tot Amerika.

  3. Er staat een plaatje van een Mac bij het artikel, terwijl dat juist net buiten de overeenkomst valt.

    Overigens vind ik dat laatste raar: mijn inziens heeft Apple met iOS al de markt op zakelijk gebied in handen en is het juist OSX dat een steun in de rug kan gebruiken op de zakelijke markt.

    Als ze slim zijn dan voegen ze dus OSX toe aan de overeenkomst, en dan zullen we zien dat het OSX marktaandeel omhoog zal schieten, met alle positieve gevolgen (meer aandacht van ontwikkelaars, omzet voor Apple, als werknemer ook op het werk verlost zijn van Windows) voor Apple en huidige OSX gebruikers.

  4. Hmm… En dan blijf ik me toch afvragen of dit ook zou zijn gebeurd als Steve er nog was… Want we weten allemaal hoe hij over IBM dacht! Hahaha