Zo gaat Shazam er binnenkort uitzien
Shazam is begin deze week begonnen met de uitrol van een nieuw ontwerp van de Shazam-applicatie voor iPhone. Centraal in het nieuw ontwerp staan nieuwe functies zoals songteksten, meer informatie die eenvoudiger toegankelijk moet zijn in een fris nieuw uiterlijk. De update die het nieuwe ontwerp mogelijk maakt, verscheen al eerder. De applicatie gaat qua uiterlijk behoorlijk op de schop, maar Shazam heeft gekozen voor een geleidelijke introductie in de aankomende weken en maanden. iCulture vroeg Shazam wat er nog meer gaat veranderen.
Geleidelijke introductie
Het is iets wat we de laatste tijd steeds vaker zien. Ontwikkelaars die nieuwe functies en uiterlijk van een app niet in één keer vrijgeven, maar kiezen voor een geleidelijke introductie, ook wel softlaunch genoemd. Facebook doet het, evenals Twitter. Ook Shazam kiest nu voor die insteek. Shazam woordvoerder Rica Squires licht toe:
Wij denken dat het de voorkeur heeft om het nieuwe uiterlijk stapsgewijs te introduceren, zodat gebruikers eenvoudiger wegwijs worden in de werking van de app en de nieuwe interface.
De eerste stap in dit proces is het nieuwe resultatenscherm dat je te zien krijgt als een nummer wordt herkend. Die heeft Shazam aardig op de schop gegooid. Bovendien krijg je meer informatie dan voorheen. In plaats van doorklik-opties onder elkaar zie je in vierkante blokken in één oogopslag de belangrijkste relevante informatie, zoals de datum van het volgende concert, video’s, biografie en meer. Ook de weergave van biografieën oogt binnenkort meer alsof je een boek leest doordat de kleur wit veel gebruikt wordt.
Shazam’s Chief Product Officer Daniel Danker tegenover iCulture:
Content komt naar de voorgrond. Songteksten en muziekvideo’s zijn meteen zichtbaar. Gebruikers kunnen vanuit de resultaten meteen doorbladeren door aanbevelingen. En, cruciaal voor ons, alles is modulair: de contentblokken kunnen [op afstand] toegevoegd worden om content van artiesten, platenlabels en merken aan gebruikers te kunnen tonen.
Nog meer veranderingen
Als Shazam de uitrol van de nieuwe resultatenpagina heeft voltooid, volgen nog meer veranderingen voor de gebruiker, die in onderstaande video naar voren komen. De tweede fase van het ontwerp kenmerkt zich door een hoop gebruik van wit, waar blauw eerder de hoofdkleur van Shazam was. De Match-functie is iets waar het nieuwe design meteen opvalt. Shazam gaat uiteindelijk de lichtblauwe achtergrond verruilen door een gradient. Daardoor ziet het belangrijkste scherm van de app er meteen een stuk strakker uit. Rondom het Shazam-logo in het midden danst een ronde laser in de maat van de muziek die je op dat moment hoort.
Ook wordt het menu sterk vereenvoudigd. Uiteindelijk moeten de huidige menu-opties vervangen worden door nog slechts drie knoppen: de Shazam-knop, Explore en My Shazam. De functie Verkennen in de app krijgt ook een behoorlijke metamorfose. Shazam zal het landkaartje vaarwel zeggen en vervangen door een veel rijkere weergave onderverdeeld in nieuws, verkennen en zoeken. Zo vind je hier nummers die populair zijn onder Shazam-gebruikers en in de hitlijsten. Shazam introduceert samen met het nieuwe ontwerp ook nieuwe functies om ook tv-programma’s te kunnen herkennen. Die gaan voorlopig aan onze neus voorbij. Shazam kon nog niet aangeven of, en zo ja wanneer, deze functies naar Nederland komen.
Video niet te zien? Bekijk hem hier
Downloaden:
Shazam (gratis, universeel, iOS 6.0+)
Shazam Encore (€5,99, universeel, iOS 6.0+)
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 10 reacties