Het Apple Car-project is getroffen door een onverwachte tegenslag. Apple-veteraan Steve Zadesky heeft zijn collega’s geïnformeerd dat hij bij Apple gaat vertrekken. Zadesky zou projectleider zijn van Project Titan, het automobielproject waar Apple mee bezig is. Het nieuws is afkomstig van Daisuke Wakabayashi, een doorgaans kritische Apple-verslaggever van The Wall Street Journal.

Steve Zadesky: cruciale rol bij nieuwe Apple-producten
Zadesky werkte al 16 jaar bij Apple en werkte eerder als ontwerper aan de iPhone en iPod. Zijn naam staat ook op tientallen patenten, vooral op het gebied van Liquidmetal. De man vertrekt om ‘persoonlijke redenen’. Het is onduidelijk of zijn vertrek te maken heeft met zijn werk binnen Project Titan of dat er echt sprake is van persoonlijke zaken.
Wel zouden er binnen het project moeilijkheden zijn om doelstellingen te halen. Leidinggevenden zouden nogal ambitieuze deadlines hebben, terwijl het wel tot 2019 kan duren voordat de technische voorbereiding klaar is. Daarna kan het nog een paar jaar extra duren voordat daadwerkelijk een Apple-auto van de band rolt. Die problemen zouden Apple gedwongen hebben om samen te werken met een bestaande autofabrikant, zodat de deadlines wat eerder kunnen worden gehaald.
Afkomstig van Ford
Zadesky werkte weliswaar 16 jaar bij Apple aan typische Apple-producten, maar was voorheen werkzaam bij autofabrikant Ford. In februari vorig jaar werd voor het eerst de link gelegd tussen Zadesky en Project Titan. Hij zou een team van honderden medewerkers leiden. Tim Cook zou Zadesky twee jaar geleden groen licht hebben gegeven om met het project bezig te gaan. Daarbij kreeg hij toestemming om experts uit andere afdelingen van Apple weg te halen. Ook al heel wat externe experts binnengehaald, bijvoorbeeld van Tesla. Tesla-topman Elon Musk noemde de Apple Car onlangs nog een ‘publiek geheim’.
Het is onbekend wat Zadesky nu gaat doen, zodra zijn laatste werkdag is geweest. Misschien is hij de lange werkuren bij Apple zat en wil hij gewoon lekker bij zijn gezin zijn.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
De lange werkuren… Mijn ervaring is dat mensen op posities zoals hij redelijk veel vrijheid krijgen om de werkdruk goed te managen. Zij laten zich geen druk opleggen die er niet echt is.
Ik neem aan dat iedereen boven hem weet dat het bouwen van een auto (een innovatieve, that is), niet in een paar jaar te doen is.
Daarbij denken dit soort personen niet in werkuren maar in uitdagingen en resultaten.
Het zal wel wat anders zijn wat we nooit te horen krijgen. Hij zal niet langs de voedselbank hoeven denk ik.
Ik zag dit laatst. Via de managementmethodiek SCRUM werd in een half jaar een wekend prototype van een nieuwe auto ontwikkeld.
Misschien iets voor Apple ?
http://wikispeed.org
Een car project waarin je de rest van de auto-industrie in 2019 voorbijstreeft is voor een niet-automaker is ondoenlijk.
Jammer dat de Apple Board denkt dat succes in IT en Telefonie meteen te scalen is naar gebieden waar men geen enkele ervaring in heeft.
@Raffa: Grappig genoeg zeiden toestelmakers zoals Nokia en BlackBerry dat ook toen Apple de telefoonmarkt wilde betreden met de iPhone. Je weet hoe het met beide bedrijven is afgelopen…
Met alle auto-experts die Apple de afgelopen maanden heeft aangenomen, kun je moeilijk zeggen ‘geen enkele ervaring’. Als je zo rijk bent als Apple koop je de ervaring gewoon in. Ik zie het daarom wel zitten, alleen zal Apple wel een unieke invalshoek moeten vinden en niet de zoveelste me-too elektrische auto uitbrengen.
Scrummen is heerlijk inderdaad. Je kan snel tot een werkend prototype komen. Iets waar apple denk ik nee tegen zegt. Of ze Scrummen van element tot element. Niet voor een hele auto. De auto moet een beleving worden. En er moet een heel eco systeem omheen. Een race auto ala wikispeed is qua moeilijkheidsgraad een heel ander tak van sport.
@Gabor
Ik vind je toch een beetje naief.
Reken maar dat er gruwelijke deadlines te halen zijn bij een project als een ‘apple car’, het is geen speelplaats waar je rond de klok van 10:00 u binnen komt stappen en 17:00 u weer naar je gezin gaat. De druk is enorm, er wordt te veel van je verwacht. Dat weet je van te voren ales je aan zo’n project begint. En terecht. Apple heeft een naam hoog te houden. Alleen het beste is goed genoeg! Zeker bij automotive!! Welcome in the real business!