Wereldwijde tabletverkoop afgevlakt – gaat de iPad Pro de tablet redden?

Tablets verkopen steeds slechter, aldus een recent onderzoek. Maar geen nood: de vermoedelijke iPad Pro kan Apple's marktpositie wellicht redden.

iPad Pro Martin HajekDe verkoop van tablets begint wereldwijd af te vlakken, aldus een onderzoek van Forrester Research. De tablet was rond de introductie in 2010 een populair apparaat, maar sinds 2013 worden tablets steeds minder verkocht. Slecht nieuws voor de iPad, maar de redding is wellicht nabij: volgens de onderzoekers wordt de tablet steeds belangrijker in de zakenwereld. De in geruchten genoemde iPad Pro heeft daardoor alle kans alsnog een succes te worden.

‘Iedereen’ heeft al een tablet

Apple’s kwartaalcijfers geven al langer aan dat interesse in de iPad begint af te nemen. Afgelopen kwartaal werden er 12,6 miljoen iPads verkocht – ongeveer 4 miljoen minder dan het jaar daarvoor.

Volgens Forrester Research is de tabletmarkt steeds meer verzadigd. Android-tablets worden goedkoper, waardoor meer mensen een tablet in huis hebben liggen. Deze tablets worden echter niet zo snel vervangen door een nieuw model, zoals bij de iPhone wel het geval is. Er is geen abonnement waarbij miljoenen mensen een nieuwe tablet mogen uitzoeken. Het upgraden van een tablet zou ook veel minder noodzakelijk zijn, omdat er niet zo snel must-have functies zijn. Dat zagen we vorig jaar ook bij de iPad mini 3, waar alleen een Touch ID-scanner en nieuwe kleur aan werden toegevoegd. Dat was voor iPad-bezitters onvoldoende reden om meteen een nieuwe te kopen.

iPad Pro als redder?

Het einde van de iPad lijkt echter nog niet in zicht: er zou steeds meer vraag zijn naar tablets op de zakelijke markt. Meer dan de helft van alle werknemers zou minstens eens per week een tablet op kantoor gebruiken. Laptops en smartphones zijn alsnog vele malen populairder, maar de cijfers wijzen op een snelle groei bij bedrijven. Dat speelt goed in op Apple’s mogelijke iPad-plannen.

Steeds meer geruchten wijzen op de komst van een iPad Pro. Deze grotere tablet speciaal voor de zakelijke markt kan worden gebruikt in combinatie met een muis en toetsenbord. Een speciale stylus maakt tekenen op de iPad Pro ook een stuk makkelijker. Daarmee heeft Apple grote plannen voor de zakelijke markt. Dat zien we op andere manieren ook terug: Apple is bijvoorbeeld een samenwerking aangegaan met IBM, om samen zakelijke apps te maken. Met multitasking in iOS 9 is werken op de iPad een stuk makkelijker.

Het is alleen nog even afwachten wanneer de iPad Pro de zakelijke markt opgaat. Volgens geruchten staat de iPad Pro gepland voor 2015 of 2016.

Lees ook: Dossier iPad Pro

iPad Pro

De iPad Pro is Apple's professionele tablet. Het is de grootste en meest uitgebreide iPad, bedoeld voor zakelijk en creatief gebruik. De iPad Pro is er in twee formaten: 11- en 12,9-/13-inch. Lees alles over de verschillende generaties iPad Pro, geschikte accessoires, prijzen en meer. De nieuwste generatie is de iPad Pro 2024.

iPad Pro

Reacties: 15 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.