Het was een vraag die je kon zien aankomen: tijdens de bespreking van de kwartaalcijfers stond Tim Cook voor de uitdaging om uit te leggen waarom de verkoopcijfers van de iPad zo tegenvallen. Het afgelopen kwartaal bleek opnieuw dat de groei eruit is. Cook beaamde dat er negatief sentiment is rondom de iPad, vooral wat verkoopcijfers betreft. Cook noemde het opnieuw een speed bump en benadrukte dat er in de afgelopen vier jaar meer iPads zijn verkocht dan in de eerste vier jaar dat de iPhone op de markt was.
Cook in zijn eigen woorden:
Ik neem een stap terug wat de iPad betreft. Ik weet dat er een hoop negatief commentaar in de markt is over de iPad, maar ik zie het anders. We hebben 247 miljoen iPads verkocht in de eerste vier jaar. Dat is meer dan we verkochten in de eerste vier jaar van de iPhone.
Cook ziet het niet als een groot probleem, dat de verkoopcijfers niet meer jaarlijks toenemen. De afgelopen drie kwartalen viel de verkoop tegen tegen. Maar hij gaf ook toe: “Dat gezegd hebbende: we willen groeien. We houden niet van negatieve cijfers”. Er wordt misschien gezegd dat de markt voor tablets verzadigd is geraakt, maar Cook ziet dat niet terug in de cijfers. Er worden nog steeds veel iPads verkocht aan mensen die er voor het eerst eentje in bezit hebben. Ook op basis van andere cijfers ziet Cook niet echt dat er sprake is van verzadiging, maar hij vindt dat er nog steeds veel potentiële nieuwe kopers zijn. En over de upgrade-cyclus wilde Cook ook nog geen conclusie trekken, ook al weet iedereen dat mensen veel langer met hun iPad dan met hu iPhone doen.
Bekijk grafiek.Grafiek met iPad-verkopen niet goed zichtbaar? Hier vind je een grotere versie.
Wat kannibalisatie betreft heeft Cook er geen enkel probleem mee: als mensen in plaats van een iPad een Mac of een iPhone willen kopen, is dat ook prima. Wat Cook betreft zijn de vooruitzichten goed en blijft Apple investeren in nieuwe iPads.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 8 reacties