Binnenkort komt het boek Becoming Steve Jobs op de markt, waarin een intiem portret geschetst wordt van Steve Jobs. Interessant is dat er erg weinig kritiek lijkt te zijn op de verhalen die Brent Schlender en Rick Tetzeli hebben opgetekend, zeker na alle commotie rondom de Jobs-biografie van Walter Isaacson en de documentaire Steve Jobs: The Man In The Machine, die recentelijk vertoond werd op SXSW.
Schlender en Tetzeli hebben voor een andere aanpak gekozen dan hun voorgangers: ze tekenen juist verhalen op van goede vrienden, collega’s en familieleden van Jobs. Hierdoor ontstaat een ontwapenend portret van een man met vele gezichten. Het boek probeert aan de hand van interviews vooral één vraag te beantwoorden: hoe kan een man die zo roekeloos en onstuimig was dat hij uit zijn eigen bedrijf gezet is uitgroeien tot één van de meest effectieve, visionaire zakenmensen van onze tijd?
FastCompany heeft vroege toegang tot het boek gekregen en tekent op de website het verhaal van Tim Cook op. Cook neemt het Walter Isaacson enorm kwalijk dat hij in zijn boek Steve Jobs afschildert als een arrogante egomaniak. Cook noemt Jobs juist een gepassioneerde perfectionist. Hij zou sinds zijn terugkeer bij Apple juist een veel zachtere kant ontwikkeld hebben. Zo zou hij er alles aan doen om zieke werknemers zo goed mogelijk bij te staan. Ook zou hij durven toegeven het niet bij het rechte eind te hebben en zijn mening aan te passen, iets wat Cook bij andere topmensen mist. Steve Jobs spoorde Cook zelfs aan meer aandacht aan zijn privéleven te besteden.
In zijn laatste jaren bij Apple wilde Steve Jobs niet dat zijn personeel hem als ‘ziek’ zou behandelen. Ondanks de pijn werkte hij dag in, dag uit keihard door. Hij was vooral onlosmakelijk betrokken bij marketing, design en productontwikkeling en zorgde ervoor dat Apple bij zijn overlijden in goede handen zou komen. Samen met Joel Podolny zette hij de basis voor Apple University op, als plek om kennis over te dragen over het hoe en waarom van zijn beslissingen, vormgevingskeuzes en marketingmethodes. Hij hoopte dat de Apple University een nieuwe generatie leiders zou kunnen opvoeden.
Het gewaagde nieuwe UFO-vormige design van de Apple Campus komt ook voor een deel van zijn hand. Hij vond het belangrijk dat werknemers veel contact met elkaar zouden hebben en dat ze in een stimulerende omgeving zouden werken. “I think we have a shot,” zei Steve Jobs tegen de bouwcommissie, “at building the best office building in the world.” Het allerbelangrijkste voor Jobs was dat Apple het meest belangrijke, vitale en creatieve industriële bedrijf ter wereld zou blijven en het nieuwe hoofdkantoor moest dat uitstralen.
Ook vertelt Cook over zijn aanstelling als CEO. Cook was de gedoodverfde kandidaat, omdat hij tijdens Jobs’ afwezigheid in 2004 en 2009 als plaatsvervangend CEO had opgetreden. Ondanks veel persoonlijke gesprekken over de overdacht van het leiderschap hoopte Cook dat het iets voor de lange termijn zou zijn, zeker omdat Jobs aan de beterende hand leek. Helaas bleek dit ijdele hoop. Over één ding was Jobs heel erg duidelijk: niemand moest zich na zijn dood afvragen “What would Steve do?“. Hij had deze manier van denken bij Disney gezien en verafschuwde het. Nee, Apple moest blijven voorbestaan volgens het Beatles-concept: vier verschillende individuen die het beste bij elkaar naar buiten brachten. En dat maakte zijn keuze voor Tim Cook, één van de ‘Apple-Beatles’, de meest logische.
We lazen eerder al passages uit het nieuwe boek. Zo bood Tim Cook zijn lever aan voor Steve Jobs, maar weigerde de toenmalige CEO om deze in ontvangst te nemen.
Becoming Steve Jobs ligt vanaf 24 maart in de boekwinkel, de Amazon Store en de iBookstore voor een adviesprijs van $30. Wanneer de Nederlandse vertaling te koop is is nog niet bekend.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 2 reacties