Apple CEO Tim Cook heeft wel oren naar virtual reality. Hij noemde de techniek ‘echt cool’ en zei dat er interessante toepassingen voor zijn. Tijdens de bespreking van de kwartaalcijfers van het eerste fiscale kwartaal van Apple vroeg analist Gene Muster wat Cook vindt van virtual reality. De Apple-topman reageerde enthousiast: hij vindt het niet een niche voor geeks en ziet graag toepassingen.

Apple en virtual reality
Munster stelde de vraag om te achterhalen of Apple misschien plannen heeft op het gebied van virtual reality. De afgelopen tijd hoor je af en toe de kritiek dat alle grote techbedrijven (inclusief Facebook en Google) wel iets doen op het gebied van virtual reality. Behalve Apple. Het enige waar ze zich aan durfden te wagen is een VR-video met de band U2.
Of Apple concrete plannen heeft met virtuality valt helaas niet uit het antwoord van Cook op te maken. Voor wie de exacte bewoordingen tijdens de nabespreking van de kwartaalcijfers wil weten volgt hier de letterlijke weergave.
Gene Munster:
What are your thoughts on the VR theme? Is this a geeky niche or something that could go mainstream?
Tim Cook gaf aan dat hij niet denkt dat virtual reality een niche is:
It’s really cool. And it has some interesting applications.
Apple heeft weliswaar geen aankondigingen gedaan, maar aan het aannamebeleid is wel het een en ander af te leiden. Zo namen ze onlangs Doug Bowman aan, een van de bekendste VR-experts in de Verenigde Staten. Ook heeft Apple enkele overnames gedaan die wijzen op belangstelling om iets met VR te doen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de vele patenten, bijvoorbeeld voor een VR-achtige videobril en virtuele 3D-interfaces voor iOS. Er was zelfs een 3D-scherm met hyperrealiteit. Dit laatste houdt een mix in van VR en kunstmatige intelligentie – en ook op dat gebied heeft Apple al de nodige experts in huis gehaald en overnames gedaan.
Bron foto: YouTube
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
VR en Apple heeft in mijn beleving dan nog een hele weg te gaan. Vorige week een VR bril gekocht van zeven tientjes die goed af te stellen was met meerdere opzetstukken voor de lens, maar de beleving viel mij echt zwaar tegen met mijn iPhone 6sPlus.
Iedere pixel is te zien en daardoor is ’t beeld gewoon niet mooi scherp waardoor je continu aan de lenzen aan ’t draaien bent om te kijken of je ‘m scherp krijgt. Dingen van dichtbij zijn mooi, maar meer in de verte is een drama. Wellicht heeft het met de resolutie van de iPhone te maken?
Ik wilde al een tijdje zo’n bril omdat het me erg gaaf leek, maar toen ik ‘m eenmaal had viel mijn verwachting dus zwaar tegen.
Tuurlijk was ’t grappig om mee te spelen, maar om nu te zeggen WOW? Nee helaas…
Jij hebt verwachtingen van een bril van een paar tientjes?! Dat ligt niet aan het scherm van je iPhone;)
@Tim: Wat verwacht je van een bril van 7 tientjes? 😂
Zoals ik al eens eerder zei:
Om Elite dangerous te kunnen spelen moet je minimaal een 980 GPU hebben. En dit is nog maar het begin.
Over 2 jaar zal de resolutie worden opgeschroefd, misschien verdubbeld. Daardoor moeten de GPU prestaties worden vervierdubbeld.
Dit kan Apple nooit bijhouden. De systemen zullen wel 5000 euro moeten gaan kosten Apple kennende…
Een PC moet 90 fps stabiel kunnen renderen @ 2160×1200. Ook moet de Oculus direct worden gekoppeld aan de GPU om latency te verminderen.
Apple moet een samenwerking aangaan met Nvidia.
Het ziet er ook echt cool uit.
Dus Apple en VR gaat hem voorlopig niet worden, dan maar overstappen op Samsung ?
@Rob: Ik denk niet dat dat op die manier gebeurt. Nu is de techniek nog super nieuw en state of the art. De Oculus Rift bijvoorbeeld, kost 700 euro en zoals je zegt, icm high end pc zo’n 2000 euro bij elkaar. Je moet dit een beetje vergelijken met andere nieuwe technologieën in het verleden. De eerste CD-Speler bijvoorbeeld, kostte zo’n 995 dollar (met inflatie aangepast zo’n 3000 dollar nu).
Sowieso gaat de kost van de lenzen en andere materialen flink omlaag dus zou je over ~2 jaar een veel betere bril voor ~200 euro kunnen kopen. In de videokaart industrie zijn ze ook hard aan VR-specifieke technieken aan het werken. Denk aan 2 GPU’s op 1 chip, voor elk oog 1. Of Foveated rendering, wat eigenlijk betekent dat alleen het stuk waar je naar kijkt (met eye-tracking) in hoge resolutie hoeft gerendered te worden. Dan worden de ooghoeken in lage resolutie gedaan, waardoor er nu al (met de huidige techniek) 80% performance winst gehaald kan worden.
Denk dus dat dit wel mee valt met de eisen voor VR over 1-2 jaar.
@Max33: Je kunt al voor een paar tientjes een bril kopen dus ik dacht koop een wat duurdere. Blijkbaar niet duur genoeg dus.
Ik had deze review gelezen en dacht dat t wel iets kon zijn.
Was volgens hem de beste VR bril die je kon krijgen.
Ik heb inmiddels trouwens al vaker gelezen dat de resolutie van de iPhone niet hoog genoeg is dus dat zal ook zeker meespelen.
Ik kon elke pixel zien. Dan maakt het volgens mij niet uit hoe duur je lenzen zijn. Sterker nog des te beter de lenzen des te beter zie je de pixels.
@Sander: Ik hoop dat het waar is. Maar als je de instellingen op hoog wilt dan zijn er dus nu al spellen die een 980ti vereisen. En mocht de resolutie over 2 jaar verdubbelen dan heb je dus 4x zoveel gpu kracht nodig. Ieder spel moet op ieder moment minimaal 90fps genereren. Anders kom je uit je VR ervaring en kan je misselijk worden.
Jaar op jaar waren de verbeteringen van de snelste gpu’s 20/30%. Nu claimen sommige dat de Pacal gpu van nvidia tot 10x sneller is. Dus ineens 1000% verbetering. Lijkt me sterk maar we hebben nu weer een toepassing die het vereist.
Ooit zetten we een VR bril op met een resolutie van 2x 24000×24000 pixels @ minimaal 90fps. Pas dan heb je de scherpte die we kunnen waarnemen. Nu heb je daar 250 gpu’s voor nodig en misschien 10KW aan stroom 🙂