Zo kun je bugs melden bij Apple: alles over Feedback Assistant
Wat zijn bugs?
Alle besturingssystemen kunnen bugs bevatten, maar bij betaversies is de kans op fouten nog iets groter. Dat is logisch, want deze versies zijn nog niet helemaal af en kunnen nog allerlei onverwacht gedrag en fouten vertonen. Tussen juni en september brengt Apple beta’s uit van alle nieuwe besturingssystemen, zoals iOS en watchOS. In die periode maken de software-engineers lange dagen om alle bugs op te lossen. Maar ook de rest van het jaar verschijnen er betaversies waar je als ontwikkelaar of publieke betatester aan mee kunt doen.
Taalkundig betekent een bug een kever of mot, maar bij computersystemen spreken we van een bug als er een onregelmatigheid of onverwachte gebeurtenis wordt ontdekt. Bugs kunnen verschillende oorzaak hebben. De meeste bugs doen zich onder heel specifieke omstandigheden, waardoor niet iedereen er last van heeft. Soms zijn bugs te reproduceren en komen ze bij meerdere personen voor. Wil je een bug melden, dan kan dat via de Bug Reporter, Feedback Assistant en andere tools.
Waarom bugs melden?
Ten eerste willen we nogmaals benadrukken dat betaversies zijn bedoeld om het systeem te testen (eventueel in combinatie met andere apps, om na te gaan in hoeverre ze compatibel met elkaar zijn). Betaversie betekent dat het (nog) niet helemaal af is. Het is de bedoeling dat de testers zoveel mogelijk feedback geven en bugs melden, zodat Apple daarvan op de hoogte is.
Het is verstandiger om een bug te melden bij Apple, dan ze bij anderen of op social media kenbaar te maken, omdat dit vaak nutteloos is. Wil je de kans vergroten dat Apple een probleem aanpakt, dan kun je het beste de bugs zelf melden. Op deze pagina legt Apple uit waarom het melden van bugs nuttig is.
Algemene werkwijze voor bugs melden
Gebruik je de officiële release van iOS of macOS (dus geen beta) en heb je een fout ontdekt? Dan kun je dat gemakkelijk melden via een speciale webpagina van Apple. Het kan daarbij gaan om een bug, maar ook om een suggestie om bepaalde producten of diensten te verbeteren.
Bugs melden via Feedback Assistant (voor beta’s)
In de beta’s van macOS en iOS vind je een tool genaamd Feedback Assistant (voorheen Bug Reporter). Hiermee kun je bugs melden.
Je kunt de Feedback Assistant op de Mac starten via Spotlight of via Programma’s > Hulpprogramma’s. Voor beide opties heb je een Apple ID nodig, zodat Apple kan verifiëren of deze ‘bug report’ van een ontwikkelaar of publieke beta-gebruiker afkomstig is. Je kunt ook terecht op een webpagina.
In iOS vind je de Feedback Assistent als losse app op je beginscherm. Ook hierin krijg je een algemeen formulier te zien, waarbij je je probleem moet omschrijven.
Op de Mac vind je de Feedback Assistant in de dock. Je kunt het ook openen met de link applefeedback://. Als je het opent krijgt je een formulier te zien, waarbij je het probleem steeds gerichter moet omschrijven.
De bugs die je instuurt worden bekeken door iemand van Apple Developer Support. Bij eenvoudige bugs en problemen die al bekend zijn krijg je soms meteen antwoord. Het kan ook zijn dat je probleem wordt doorgestuurd naar een specialist. Is het probleem niet helemaal duidelijk, dan krijg je soms de vraag om nog aanvullende data te sturen.
Apple heeft een webpagina met tips hoe je het beste feedback kunt insturen met de Feedback Assistant.
Bugs melden bij apps van derden (TestFlight)
Via TestFlight kun je apps in testen als ze nog in betafase zijn. Zo kun je nieuwe functies alvast proberen. Loop je daarbij tegen een probleem of bug aan, dan kun je dit melden bij de ontwikkelaar door een screenshot te maken. Er verschijnt dan meteen een melding bovenin het scherm, met linkje naar een formulier waarop je kunt uitleggen wat er misging. Deze informatie komt niet bij Apple terecht, maar bij de ontwikkelaar van de app. Hieronder laten we zien hoe dit werkt in de betaversie van de Duolingo-app.
Hoe zit het met privacy bij bugs melden?
Voordat een probleem wordt gerapporteerd aan Apple, krijg je te zien welke informatie met Apple wordt gedeeld. Het kan je naam zijn, locatie, visitekaartje (dus telefoonnummer en adres), etc. Voordat je daadwerkelijk een fout rapporteert richting Apple, kan je specifieke (persoonlijke) informatie verwijderen/weghalen.
Hoe schrijf je een bugreport?
Wil je dat jouw bug wordt opgelost, dan kun je een aantal dingen doen om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de software-ontwikkelaars bij Apple.
- Kies een goede titel: Apple krijgt honderden nieuwe bugs binnen die moeten worden voorzien van een prioriteit. Er is niet altijd tijd om ze volledig door te lezen, dus zorg dat de insteek van jouw bug gemakkelijk te herkennen is aan de titel.
- Hou het kort. Begin niet met een uitgebreide bloemlezing over hoe Apple jouw leven heeft veranderd of wat jouw eerste Apple-product was. Medewerkers hebben maar weinig tijd, dus begin meteen met het zo duidelijk mogelijk omschrijven van het probleem. Zonder anekdotes en andere vulling. Probeer het niet te rekken.
- Beschrijf het probleem. Zeg wat er gebeurt en wat er volgens jou zou moeten gebeuren. Maak er geen zoekplaatje van: soms is het voor de ander niet meteen duidelijk wat er fout is. Is er in de documentatie van Apple een beschrijving hoe een proces zou moeten plaatsvinden, dan kun je daar het beste naar linken, zodat de medewerker niet zelf hoeft te zoeken.
- Beschrijf de stappen om te reproduceren. Apple gaat pas met het probleem aan de slag als het gereproduceerd kan worden. Leg uit welke stappen je hebt genomen, zodat een medewerker dit na kan doen.
- Wees specifiek. “Het werkt niet” is onduidelijk. Wát werkt er niet en onder welke omstandigheden. Beschrijf wat er niet goed gaat en noem daarbij ook buildnummers, stuur screenshots of video’s mee en eventueel logbestanden. Gaat het om bugs in Xcode, dan is het belangrijk om ook daarvan het versienummer te noemen.
Vroeger: Radar-tool voor foutenrapportage
Vroeger werd ook wel eens gesproken over “filing a Radar”, als iemand een bug wilde rapporteren. Radar was Apple’s interne software voor het vastleggen van bugs in hardware, software, documentatie en dergelijke. Wanneer een ontwikkelaar een fout meldde, werd in het interne Radar-systeem een ticket aangemaakt met een uniek nummer, waaruit je kon afleiden wanneer het ongeveer ingediend was. Radars hadden meestal een 8-cijferig nummer en werden aangeduid met een URL, die begint met rdar://xxxxxxxx
. Deze linkjes kon je direct openen om meer informatie over de specifieke Radar op te vragen. Externe gebruikers hebben (ook nu nog steeds) geen enkele mogelijkheid om te controleren of een bepaalde fout al eerder is gemeld. Is dat het geval, dan krijg je een melding dat het probleem al bekend is.
Radar was de achterkant van het systeem, waartoe alleen Apple-medewerkers toegang hadden. Aan de voorkant kon je als developer gebruik maken van de Bug Reporter. Inmiddels is de situatie veranderd: de Bug Reporter heet nu Feedback Assistant. Je gebruikt dit om “feedback te melden”. Er wordt daarom niet meer gesproken over Radars, ook omdat het Radar-systeem voor werkelijk alles werd gebruikt, van taken en verbetervoorstellen tot problemen met interne IT-systemen. Het was daardoor niet onduidelijk wat iemand bedoelde als er over een “Radar” werd gesproken.
Voorheen kon je ook bugs melden met tools van derden. Open Radar is een publieke database van bugs met Apple-software te maken hebben. Je kunt hier ook zelf een bug melden, eventueel met externe tools zoals de Brisk-tool voor macOS. Als je bugs via deze app meldde, kwamen ze ook in het Radar-systeem van Apple terecht.
Wil je een suggestie over Apple-producten geven, lees dan onze tip ‘Feedback geven op producten en diensten‘.
De eerste versie van deze tip werd geschreven door Abdelkarim Amghar, tijdens een snuffelstage bij iCulture.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!