Het is een grote uitdaging voor podcasters: inzicht krijgen in het gedrag van je podcastluisteraars. Hoeveel mensen luisteren er en wanneer doen ze dat? En misschien nog wel interessanter, zeker met het oog op adverteerders: luisteren mensen de hele podcast of haken ze vroegtijdig af? Apple biedt makers van podcasts sinds kort dit soort inzichten met Apple Podcast Analytics.
Wat is Apple Podcasts Analytics?
Apple Podcasts Analytics werd tijdens WWDC 2017 aangekondigd en is inmiddels officieel beschikbaar voor iedereen die podcasts via iTunes uitbrengt. Je kunt als podcaster toegang krijgen door in te loggen bij Apple Podcast Connect. Gebruik daarvoor het Apple ID waarmee je ook je podcast hebt aangemeld bij iTunes. Je komt nu terecht in het podcastdeel van iTunes Connect waarbij je in het menu onder Podcasts kunt kiezen voor Analytics.
De cijfers tonen echter niet het hele verhaal. Apple toont alleen het luistergedrag van mensen die de app Podcasts van Apple zelf op een toestel met iOS 11 of nieuwer en via iTunes 12.7 of nieuwer gebruiken. Bovendien krijg je alleen cijfers te zien van mensen die toestemming hebben gegeven en in deze privacybewuste tijd zal niet iedere gebruiker die data delen. Dit betekent dat je als maker in feite maar weinig hebt aan cijfers over het aantal luisteraars. Veel mensen luisteren via andere iOS podcast-apps, Android-apparaten of bijvoorbeeld diensten als Soundcloud of Spotify. Je kunt Apple Podcast Analytics echter wel gebruiken om te zien hoe lang mensen luisteren en wanneer ze afhaken. Zie het als een soort steekproef van je totale groep luisteraars.
Bied je betaalde podcasts aan, dan krijg je nog wat extra statistieken te zien over je inkomsten. Bij de iCulture-podcast is dat niet het geval.
Apple Podcast Analytics in de praktijk
Als je inlogt bij Apple Podcast Analytics zie je als eerste een overzichtlijstje van al je podcast met daarbij het aantal apparaten dat heeft geluisterd, de totale luistertijd en de gemiddelde luistertijd. Standaard is dit data over de afgelopen 60 dagen, maar met de knop rechtsboven kun je kiezen voor een andere periode. Klik je op één van je podcasts dan kun je dieper de statistieken induiken.
Op de pagina Overview vind je als maker totaalstatistieken over het aantal apparaten, de herkomst van luisteraars en de luistertijd. Ook kun je zien of mensen geabonneerd zijn. In het lijstje Episodes kun je een snel overzicht krijgen per aflevering, ook van de Average Consumption. Deze geeft aan hoeveel procent van de aflevering een gemiddelde luisteraar heeft geluisterd. Hoe hoger, hoe beter natuurlijk!
Net als in het totaaloverzicht van al je podcasts gaan de statistieken standaard over de afgelopen 60 dagen. Dat is ook op alle andere pagina’s zo, maar je kunt dit via de instellingen rechtsboven altijd wijzigen. Daarbij is het zo dat er een vertraging van maximaal 72 uur kan optreden in het verzamelen van de data. Even snel bekijken hoe je laatste aflevering het heeft gedaan is er dus niet bij.
Op de pagina Trends kun je het luistergedrag in de tijd zien. Dit kun je uitsplitsen in verschillende episodes, landen en luisteraars die geabonneerd zijn. Ook kun je zowel een grafiek bekijken voor het aantal apparaten waarmee geluisterd is, als voor de totale luistertijd. Genoeg data om als podcastmaker interessante inzichten op te doen dus!
Misschien wel het meest interessante zijn de grafieken die je kunt bekijken op de pagina Episode. Daar kun je gedetailleerde data inzien over specifieke afleveringen. Standaard zie je een overzicht van het aantal apparaten dat luistert op ieder moment van je podcast. Daarbij kun je dus goed zien waar mensen eventueel afhaken. Je kunt ook naar je eigen podcast luisteren vanuit de grafiek om erachter te komen wat er te horen was op het punt waarop mensen afhaken.
Je kunt per episode grafieken opvragen over het aantal apparaten waarmee is geluisterd per dag en de totale luistertijd. En ook deze kun je eventueel uitsplitsen in landen en geabonneerde luisteraars.
Privacy
Vanwege privacy-overwegingen kun je geen data van individuele luisteraars opvragen in de Apple Podcast Analytics. Daarnaast moeten er minstens vijf verschillende apparaten zijn waarop is geluisterd, voordat er statistieken beschikbaar komen.
Apple maakt alleen gebruik van data van luisteraars die binnen iOS of iTunes toestemming hebben gegeven om gebruiksinformatie te delen. En misschien goed om te melden: als iemand korter dan 5 seconden luistert, wordt hij of zijn niet meegenomen in de statistieken.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
iTunes
Lees alles over iTunes, de voormalige software voor het beheren van je mediacollectie op Mac en Windows. Sinds 2019 is Apple gestopt met iTunes op de Mac en in februari 2024 bracht Apple officieel drie opvolgers voor iTunes op Windows uit. iTunes voor Windows bestaat echter nog wel. Ook is er nog de iTunes Store nog voor het kopen van muzieknummers en albums en het aanschaffen en huren van films.
- Alles over iTunes
- Alles over de iTunes Store
- iTunes alternatieven voor Windows en Mac
- Sneltoetsen in de iTunes screensaver
- Wat is iTunes Connect?
- iTunes in de Cloud
- iTunes Match
- iPhone en iPad synchroniseren met je Mac
- De opvolgers van iTunes op de Mac
- Drie opvolgers van iTunes op Windows
- Muziek en films uit de iTunes Store cadeau geven
- Beltonen in de iTunes Store
- iTunes Store in de Muziek-app op de Mac