App Store op de iPhone is traag

App Store-tegoed opwaarderen met iDEAL werkt niet? Dit kun je eraan doen

Wel geld afgeboekt, geen tegoed
Heb je je Apple-tegoed opgewaardeerd met iDEAL en werkt het niet? Dan vraag je je natuurlijk af hoe nu verder. Er is wel geld afgeboekt, maar het tegoed is nog niet op je Apple ID bijgeschreven.

Opwaarderen met iDEAL werkt niet: dit kun je doen

Je kunt je Apple ID-tegoed opwaarderen via iDEAL in Nederland en via Bancontact in België. Je gebruikt daarbij iDEAL in de App Store om je Apple ID-saldo te verhogen met een zelfgekozen bedrag, zodat je er vervolgens apps en games mee kunt afrekenen. Het kan gebeuren dat het opwaarderen niet lukt. Er is wel geld van de rekening afgeschreven, maar het tegoed verschijnt maar niet op het account. Dit kun je doen als iDeal niet werkt!

Neem contact op met Apple, niet met ons

iCulture is een neuwssite over Apple, maar is geen onderdeel van Apple. Dat klinkt misschien logisch, maar het komt toch regelmatig voor dat we benaderd worden door gebruikers, die willen weten waar hun geld is gebleven. Wij kunnen je niet helpen bij het terugstorten van bedragen en we kunnen ook niet in de betaalsystemen van Apple kijken. Mochten de tips in dit artikel niet werken, dan moet je contact opnemen met Apple Support. Zij kunnen je hopelijk wel verder helpen.

App Store op iPhone

#1 Geduld is een schone zaak
Je kunt het beste even geduld hebben en een dag of twee wachten voordat je aan de bel trekt. Mogelijk is er sprake van een storing of zit er een vertraging tussen jouw bank en de betaalaanbieder die Apple gebruikt. Soms worden betaalopdrachten niet in het weekend en op feestdagen verwerkt.

#2 Uitloggen en inloggen
Wat je ook kunt doen, is even uitloggen. Uitloggen doe je via Instellingen > [jouw naam] bovenin het scherm > Log uit. Log daarna op dezelfde plek weer in met je Apple ID en wachtwoord. Wacht even tot je iPhone alles heeft geladen en controleer of je tegoed er nu wel bij staat.

#3 Contact met Apple opnemen
Eventueel zou je na een tijdje contact met Apple kunnen opnemen om te kijken waar het geld is gebleven. Op basis van je betalingsbewijs van de overboeking moet Apple in staat zijn om te achterhalen waar het aan ligt. Het is aan te raden om Apple meteen van duidelijke informatie te voorzien over je betaling, zoals een afschrift van de bank.

Bekijk ook
Zo neem je contact op met Apple Support

Zo neem je contact op met Apple Support

Heb je een probleem met een Apple-product, dan kun je op verschillende plekken terecht om het probleem op te lossen. In dit artikel leggen we uit hoe je contact opneemt met Apple Support, de klantenservice en de helpdesk.

#4 Contact opnemen met je bank
Je zou ook contact met je bank kunnen opnemen, maar vaak weten zij niet meer dan dat het geld inderdaad is afgeschreven. Waarom het geld nog niet is overgemaakt naar je Apple ID, is een vraag die alleen de bank of betaalaanbieder van Apple kan beantwoorden.

Tip: Bij het overboeken van een iDEAL-betaling kun je bij veel banken (o.a. ING en Rabobank) een transactiebevestiging per e-mail ontvangen waarin het transactienummer en andere details staan. Die kunnen van pas komen als Apple meer details over de overboeking wil weten. Dit scheelt je weer een telefoontje naar je bank.

Andere problemen met iDEAL en Apple-tegoed

Er kunnen nog meer problemen optreden als je gebruik wilt maken van iDEAL in de App Store. Hieronder bespreken we drie veel voorkomende klachten en problemen:

  • iDEAL is niet geschikt als betaalmethode voor Delen met gezin. Maak je al gebruik van Delen met gezin, dan krijg je de optie voor iDEAL niet te zien. Als je later besluit om Delen met gezin in te stellen, moet je dus ook een andere betaalmethode instellen die wel geschikt is, zoals een creditcard of PayPal.
  • iDEAL kan alleen gebruikt worden voor het ophogen van je saldo. Je kunt iDEAL dus niet eenmalig machtigen, waarbij elke individuele aankoop van je rekening afgeschreven wordt. Het is alleen mogelijk om je saldo te verhogen. Wil je per app afrekenen en niet vooraf een tegoed storten, dan kun je beter gebruik maken van afrekenen via je telefoonrekening, dat bij sommige providers wordt aangeboden (o.a. Vodafone).
  • iDEAL-optie niet zichtbaar. Zie je de optie voor iDEAL niet? Check dan of je met een Nederlandse Apple ID ingelogd bent. Zoals we hierboven hebben aangegeven, werkt iDEAL niet als je gebruik maakt van Delen met gezin.

Hoe je iDEAL als betaalmethode voor de App Store instelt, leggen we uit in onderstaande tip.

Bekijk ook
Betalen met iDEAL in de App Store: zo werkt het

Betalen met iDEAL in de App Store: zo werkt het

Je kan in de App Store ook met iDEAL betalen, zodat je geen creditcard of iTunes-cadeaukaarten nodig hebt. In deze tip leggen we uit hoe je iDEAL als betaalmethode instelt en hoe je iDEAL in de App Store gebruikt.

Je kunt ook betalen in de Apple Store met iDEAL. De Apple Store is de (web)winkel waar je producten en accessoires kan kopen en is dus iets anders dan de App Store.

Bekijk ook
Betalen in de online Apple Store met iDEAL, creditcard en meer: dit is er mogelijk

Betalen in de online Apple Store met iDEAL, creditcard en meer: dit is er mogelijk

Hoe zit het met betalen met iDEAL in de online Apple Store? Kun je met cadeaukaarten betalen en hoe zit het met de BTW? Daar is regelmatig onduidelijkheid over. Wij hebben het voor je uitgezocht!

App Store

Lees alles over de Apple App Store, de online winkel waar je apps voor iPhone, iPad, Apple Watch, Apple TV en Mac downloadt. Naast de normale softwarewinkel is er ook een Mac App Store en een speciale App Store voor de Apple Watch. Sinds maart 2024 kun je op de iPhone ook apps buiten de officiële App Store downloaden, via onder andere alternatieve appwinkels. Dit wordt ook wel sideloading genoemd.

App Store