Melding ‘Toegangscode vereist: ontgrendelcode wijzigen’: dit kan het betekenen
Dit artikel is gearchiveerd en wordt niet meer bijgewerkt door iCulture.
Met een iOS toegangscode zorg je ervoor dat niet iedereen zomaar in je iPhone of iPad kan komen. Een toegangscode bestaat uit vier of zes cijfers, maar je kunt ook een ingewikkelder toegangscode instellen met letters en speciale tekens. Het kan ook gebeuren dat er een pop-up in beeld verschijnt waarin staat dat je de toegangscode van je toestel binnen zestig minuten moet wijzigen. Waarom verschijnt deze melding? In dit artikel leggen we dat uit.
iOS pop-up: Toegangscode vereist – ontgrendelcode wijzigen
De melding die je te zien krijgt, luidt:
Toegangscode vereist
U moet uw iPhone-ontgrendelcode binnen 60 minuten wijzigen.
Allereerst is het goed om te weten dat de melding geen spam of malware is. Voorzover wij konden nagaan zit er ook geen boosaardige actie achter, maar zie je de pop-up vanwege beheerdersinstellingen.
Het kan dus gebeuren dat jouw toestel de melding hiernaast weergeeft, waardoor je je toegangscode moet wijzigen. Maar waarom krijg je deze melding precies?
Het is lastig om een eenduidige oorzaak te benoemen voor het verschijnen van deze pop-up. Het verschijnen van de melding kan een bug zijn in iOS, maar kan ook andere legitieme oorzaken hebben. Er worden verschillende redenen genoemd:
- Je toestel wordt beheerd onder het Mobile Device Management-programma. Hierdoor kan er vereist worden om je pincode te wijzigen.
- Je maakt gebruik van een Exchange-mail account van bijvoorbeeld je werk. Ook hierdoor kan vereist worden je toegangscode te veranderen.
- Je hebt een profiel ingesteld, bijvoorbeeld van je werk of een betaprofiel.
Sommige gebruikers melden dat het komt omdat de huidige ingestelde code te makkelijk te raden is, zoals 1234. Zodra je zo’n makkelijk te raden code instelt, krijg je al de melding dat deze vaak gebruikt wordt en daardoor makkelijk te raden is.
Melding voor wijzigen toegangscode oplossen
In veel gevallen zal het verwijderen van het profiel of het verwijderen van het Exchange-account een oplossing bieden voor het verschijnen van deze melding. Een profiel verwijderen doe je via Instellingen > Algemeen > Profiel > Verwijder profiel. Een Exchange-account verwijderen gaat via Instellingen > Mail, Contacten, Agenda. Kies het juiste account en kies Verwijder account. Hou er in beide gevallen rekening mee dat je dan geen gebruik meer kunt maken van het verwijderde profiel en verwijderde Exchange-account.
Als dit niet helpt of als je geen profiel of Exchange-account gebruikt, dan wordt geadviseerd om later een nieuwe code in te stellen. Doe dit niet direct vanuit de melding, maar kies eerst voor de optie ‘Later’. Ga vervolgens naar Instellen > Touch ID en toegangscode/Toegangscode > Wijzig toegangscode.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!