Tv-aanbieder instelling op iPhone en Apple TV: wat is het?
Om meteen maar met de deur in huis te vallen: In Nederland kun je (voorlopig) niets met de optie Tv-aanbieder. In België is de functie wel actief. De instelling bestaat al wat langer, maar is pas sinds iOS 15.4 zichtbaar op Europese iPhones. In dit artikel leggen we je uit wat de instelling Tv-aanbieder bij Apple precies doet.
Wat is de instelling tv-aanbieder op iPhone en Apple TV?
De instelling Tv-aanbieder maakt onderdeel uit van single sign-on en zero sign-on. Je gebruikt de functie om eenmalig in te loggen in de Instellingen-app, zodat je daarna niet meer apart hoeft in te loggen in de apps die aangeboden worden door je tv-aanbieder of apps die de functie ondersteunen. Je logt dus als het ware direct op je iPhone, iPad en Apple TV in met de gegevens van het online account van je aanbieder, zodat je dit later niet opnieuw hoeft te doen. Aanbieders van internet en tv bieden vaak meerdere apps, bijvoorbeeld voor tv-kijken en voor het beheren van je afgenomen producten. Met single sign-on op Apple-apparaten via de optie Tv-aanbieder wordt het inloggen gemakkelijker.
Met zero sign-on hoef je zelfs helemaal niet meer in te loggen, omdat je iPhone, iPad of Apple TV automatisch het netwerk herkent waar je mee verbonden bent. Zero sign-on gaat dus nog een stapje verder, maar wordt nog maar door heel weinig aanbieders ondersteund.
Tv-aanbieder instellen via iPhone, iPad en Apple TV
Als jouw provider de functie ondersteunt, stel je het als volgt in:
iPhone en iPad
- Open de Instellingen-app op je iPhone en iPad.
- Ga naar Algemeen > Tv-aanbieder.
- Kies je land, bijvoorbeeld België. Nederland wordt dus nog niet ondersteund.
- Kies je tv-aanbieder. In dit geval is alleen Proximus Pickx beschikbaar.
- Vul de gegevens in die horen bij jouw account en tik op Log in.
Apple TV
- Open de Instellingen-app en kies voor Gebruikers en accounts.
- Scroll naar onderen en kies voor Tv-aanbieder.
- Klik op Log in en selecteer nu één van de ondersteunende landen.
- Kies daarna een ondersteunende aanbieder. Voer de inloggegevens in die horen bij het account.
In sommige gevallen is het niet nodig om ook nog apart in te loggen op de Apple TV, bijvoorbeeld als je je iPhone of iPad gebruikt om de Apple TV mee te configureren.
Als je na het instellen een app van de ondersteunende provider voor het eerst opent, hoef je dus niet meer apart in te loggen met je gegevens.
Geschikte landen en aanbieders voor tv-instellingen
In Nederland wordt de functie Tv-aanbieder en single sign-on van Apple door geen enkele aanbieder ondersteund. Je kunt de functie dan ook (nog) niet gebruiken. Het is niet bekend of er vanuit de providers wel plannen zijn om dit te gaan ondersteunen. De afgelopen jaren zijn er geen ontwikkelingen geweest op dit gebied, dus we verwachten niet dat er nog veel gaat gebeuren.
In de app kun je zien in welke landen het wel werkt. Heb je een tweede huis in één van deze landen of heb je een dubbele nationaliteit, dan heb je er mogelijk wel iets aan:
- België
- Canada
- Denemarken
- Duitsland
- Finland
- Frankrijk
- Hongkong
- Ierland
- Noorwegen
- Portugal
- Qatar
- Singapore
- Spanje
- Taiwan
- Thailand
- Verenigde Staten
- Zweden
- Zwitserland
De volledige lijst vind je in de app. In de meeste landen gaat het slechts om een handjevol providers die de functie ondersteunen. In België biedt Proximus Pickx single sign-on deze functie en dat is voorlopig de enige. In veel andere grote Europese landen als Duitsland en Frankrijk worden vaak ook maar één of twee aanbieders ondersteund.
Ben je benieuwd welke actuele apps er voor televisiekijken in Nederland beschikbaar zijn? Check dan ons aparte overzicht.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!