De Kiosk was een paar jaar geleden Apple’s idee om betaalde kranten- en tijdschriften via een app aan te bieden. Mensen konden zich daarbij abonneren op een bepaalde krant of een tijdschrift. Bij de vervanger Apple News was de bedoeling dat alles met reclamebanners zou worden gefinancierd, maar daar lijkt Apple nu op terug te komen. Apple zou plannen hebben om samen met uitgevers toch aan betaalde content te werken.
Betaalmuur in Apple News
Het nieuws komt van Reuters, die twee anonieme bronnen erover sprak. Momenteel heeft de Apple News-app nog geen mogelijkheid om lid te worden van een bepaalde publicatie. Op basis van je Apple ID krijg je wel interessante content te zien, maar de uitgevers weten niet welke personen de content onder ogen krijgen. Uitgevers kunnen bepaalde content ook niet achter een betaalmuur zetten.
De enige manier om geld te verdienen met een publicatie is om er advertenties omheen te zetten. Die keuze is wat apart, omdat Apple juist op andere manieren probeert om advertenties terug te dringen, door bijvoorbeeld adblockers aan te bieden. De veranderde koers zou gunstig zijn voor kranten zoals The New York Times en The Wall Street Journal, zodat ze ook hun betaalde artikelen via de app kunnen aanbieden.
Ontmanteling van iAd-team
De veranderingen zouden te maken kunnen hebben met de ontmanteling van het iAd-team, dat moest gaan zorgen voor reclame in de app. Verder is het nog steeds onduidelijk hoeveel actieve lezers de News-app gebruiken. Apple zei drie maanden geleden dat het om 40 miljoen ging, maar maakte later bekend dat ze geen exacte cijfers hadden, omdat ze verkeerd hadden geteld. Het werkelijke aantal zou flink hoger liggen. Verder speelt mee dat de Apple News-app voorlopig in slechts 3 landen beschikbaar is: Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk en Australië.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Reacties: 7 reacties