Apple Authorised Service Provider: alles over erkende Apple serviceproviders (AASP)
Waar kun je nu terecht met een defect toestel?Als je problemen hebt met je Mac, iPhone of een ander product kun je natuurlijk contact met Apple opnemen. Maar je kunt ook terecht bij een Apple Authorised Service Provider. Op deze pagina vertellen we je er alles over en ontdek je wat de verschillen zijn met de Genius Bar in de Apple Store.
- Wat is het?
- AASP’s in Nederland
- AASP’s in Nederland
- Waarom erkende serviceprovider?
- Eisen aan AASP’s
- Kritiek
Apple Authorised Service Provider: wat is het?
Een Erkende Apple serviceprovider is een bedrijf dat reparaties en andere diensten aanbiedt aan Apple-gebruikers. Er zijn twee soorten serviceproviders:
- Erkende serviceproviders: bedrijven die toestemming hebben om reparaties aan te bieden aan alle Apple-klanten.
- Beperkte serviceproviders: dit zijn bedrijven en instellingen die werken met een beperkte serviceovereenkomst. Zij mogen service aanbieden voor specifieke Apple-producten of aan bepaalde klanten. Dit is vastgelegd in de overeenkomst.
Bedrijven moeten dus goedgekeurd zijn om zich erkende of beperkte serviceprovider te mogen noemen. Het gaat hierbij vooral om professioneel georganiseerde reparatiebedrijven. Maar een universiteit of hogeschool die zelf reparaties aan studenten aanbiedt, zou zich ook kunnen aanmelden. Alle reparaties moeten worden uitgevoerd door gecertificeerde Apple-technici. Medewerkers zullen daarom de voorgeschreven cursussen moeten volgen en over de nodige diploma’s moeten beschikken.
Erkende Apple serviceproviders in Nederland
Dit zijn enkele voorbeelden van erkende Apple serviceproviders.
- Microfix, o.a. in Amsterdam en Leiden
- Card Services, o.a. in Utrecht en Zwolle
- Amac, met vestigingen in heel Nederland
- Coolblue, met vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Haarlem
- Zes Shop in Goes, voor onze lezers in Zeeland
Let op: deze lijst is niet volledig. Check altijd de reparatiepagina van Apple wat voor jou het beste reparatiepunt is.
De meeste aanbieders hebben een gratis haal- en brengservice. Dat geldt ook voor Apple, die voor het halen en brengen gebruik maakt van Elbuco.
Je kunt de dichtstbijzijnde Erkende Apple serviceprovider vinden op deze pagina. Je moet eerst een product kiezen waarmee je problemen hebt en krijgt daarna een kaartje te zien met beschikbare locaties. Soms kun je meteen een afspraak inboeken, zoals op de afbeelding hieronder te zien is:
Erkende Apple Serviceproviders in België
Ook in België kun je terecht bij een aantal ketens voor een reparatie van een erkende Apple Serviceprovider. Dit zijn de AASP’s in België:
- Coolblue
- Lab9
- Switch
- Arc Repair Center
Waarom een Apple Authorised Service Provider bezoeken?
Als je je kapotte Apple-product laat repareren door een Apple Authorised Service Provider weet je dat je dezelfde kwaliteit krijgt als bij de Genius Bar. Bovendien kunnen alleen erkende serviceproviders rechtstreeks bij Apple onderdelen bestellen voor het uitvoeren van reparaties. Je weet dus zeker dat de reparaties met originele onderdelen worden uitgevoerd. De prijzen die de AASP’s hanteren liggen op hetzelfde niveau als bij Apple.
Als Apple terughaalacties en reparatieprogramma’s voor defecte producten organiseert kun je daarvoor vaak ook terecht bij de Apple Authorised Service Providers, zodat je niet helemaal naar een Apple Store hoeft te reizen. De iPhone-reparaties die door een AASP worden gedaan worden door Apple gezien als van dezelfde kwaliteit als in de Apple Store.
Je kunt reparaties ook laten uitvoeren door een niet-erkend reparatiebedrijf en bent dan vaak wat goedkoper uit. Je loopt dan echter wel het risico dat er met niet-officiële onderdelen wordt gewerkt. Mocht je later problemen krijgen met je toestel en met je toestel terug naar Apple’s Genius Bar moeten, dan wordt er wat soepeler omgesprongen met vervangen onderdelen als dit door een erkende serviceprovider is gedaan.
In onze tip lees je hoe je een afspraak kunt maken bij de Genius Bar of een erkende Apple serviceprovider.
Eisen aan Apple Authorised Service Provider
Alleen resellers, servicebedrijven en onderwijsinstellingen kunnen zich aanmelden om erkende Apple serviceprovider te worden. Individuele personen of handelaars komen niet in aanmerking. Na goedkeuring krijg je vergoeding voor arbeid en onderdelen om de reparaties uit te voeren. Ook krijg je toegang tot uitgebreidere informatie over producten, reparatie, service, demontage, probleemoplossing en upgrades, plus direct toegankelijke technische support.
Apple Authorised Service Provider worden alleen toegelaten als ze al langere tijd bestaan en financiële cijfers kunnen overleggen. Ook moeten ze het merk Apple actief promoten en moeten ze beschikken over een gemakkelijk toegankelijke locatie, een representatieve ontvangstruimte en een veilige werkruimte voor reparaties en opslag van onderdelen. Je kunt dus niet vanuit huis werken als je Apple Authorised Service Provider wilt worden. Apple stelt ook nog allerlei eisen aan certificaten die je moet halen om reparaties te mogen uitvoeren.
Kritiek door onafhankelijke bedrijven
Kleine en onafhankelijke reparatiebedrijven hebben vaak kritiek op de manier hoe Apple om gaat met reparaties. Functies van iPhones en iPads kunnen bijvoorbeeld geblokkeerd worden als er geen officiële onderdelen gebruikt worden. Het is voor deze bedrijven moeilijk om aan de officiële onderdelen te komen, omdat deze veel duurder zijn en daardoor ook de prijzen voor de reparaties omhoog moeten.
Apple kondigde daarom een speciaal reparatieprogramma voor dergelijke bedrijven aan, waarmee ze toch aan originele onderdelen kunnen komen. Maar er kwam ook veel kritiek op dit programma voor reparateurs, omdat de voorwaarden die Apple stelt nogal strikt zijn. In Nederland is dit programma nog niet actief, maar het wordt de komende tijd wel wereldwijd uitgerold.
Naast een netwerk van Apple Authorised Service Providers voor het uitvoeren van reparaties heeft Apple ook een netwerk van Apple Premium Resellers (APR’s). Je leest er meer over in onderstaand artikel.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!