angela-ahrendts

Dit is Angela Ahrendts: de vrouw die Apple Stores een nieuw gezicht gaf

Angela Ahrendts heeft Apple in april 2019 verlaten. Zij was vijf jaar verantwoordelijk voor de online Apple Store en de ruim 500 retailwinkels van Apple. Ze heeft daarbij grote veranderingen doorgevoerd, die je bij het betreden van een Apple Store meteen kunt ervaren. Lees hier alles over Angela Ahrendts' rol binnen Apple.

Angela Ahrendts bij Apple: 2014-2019

Angela Ahrendts is de vrouw die in de periode 2014-2019 de leiding had over de online en offline winkels van Apple. In februari 2019 werd bekend dat ze na 5 jaar zou vertrekken bij Apple.

Ze werd in 2014 binnengehaald bij Apple, voornamelijk om de Apple Stores een luxer imago te geven. Haar riante salaris maakte duidelijk dat ze een veel crucialere rol binnen Apple had gekregen: ze moest zorgen voor een imagoverandering. Voorheen was ze CEO van het modemerk Burberry.


angela-ahrendts

Angela Ahrendts en luxemerken

Angela Ahrendts werd geboren op 7 juni 1960 in de Amerikaanse staat Indiana, als dochter van een zakenman en huisvrouw. Ahrendts studeerde Merchandising en Marketing aan Ball State University (Indiana) en vertrok daarna naar New York om in de mode-industrie te gaan werken. Ze doorliep verschillende functies bij Liz Claiborne, Henri Bendel en Donna Karan. Al deze modemerken verkopen parfum, handtassen, sieraden en luxe accessoires.

Ahrendts maakte al jong zelf haar kleding en wilde eigenlijk modeontwerpster worden. Maar ze ontdekte dat haar talent op een ander vlak lag: verkopen. Een rol in marketing van merken was haar meer op het lijf geschreven.

Ahrendts heeft drie kinderen en is getrouwd met jeugdliefde Gregg Couch, die tegenwoordig huisman is.

Angela Ahrendts presentatie Apple Stores
Angela Ahrendts tijdens haar eerste optreden tijdens een Apple-event, in september 2017.

Angela Ahrendts bij Burberry

Ahrendts trad in januari 2006 als CEO in dienst bij Burberry. Het bedrijf had te maken met veel namaakproducten van het bekende ruitpatroon. Ahrendts besloot daarom de hoeveelheid kleding en accessoires met ruitjes te beperken tot maximaal 10% van de collectie. De waarde van het bedrijf steeg in de periode dat Ahrendts CEO was van £2 miljard naar £7 miljard. De omzet verdriedubbelde en de aandelenkoers steeg met 300%. Ahrendts groeide in 2012 uit tot de bestbetaalde CEO van het Verenigd Koninkrijk.

angela ahrendts burberry winkel

Het geheim van dat succes? Volgens Ahrendts keek ze niet wat andere modehuizen doen, maar was de aanpak van Apple haar grootste inspiratiebron. In 2010 vertelde ze in een interview:

If I look to any company as a model, it’s Apple. They’re a brilliant design company working to create a lifestyle and that’s the way I see us.

Angela Ahrendts bij Apple

Burberry kondigde in het voorjaar van 2013 aan dat Angela Ahrendts zou vertrekken als CEO. Ze zou vanaf het voorjaar van 2014 bij Apple in dienst treden als Senior Vice President of Retail and Online Stores. Ze vervulde daarmee de rol die John Browett in 2012 had achtergelaten. Browett, afkomstig van het Britse Dixons-concern, hield het maar korte tijd bij Apple vol omdat hij waarschijnlijk niet goed in de cultuur paste.

Dat was bij Ahrendts niet het geval. In een interview prees ze de cultuur bij Apple, omdat die gebaseerd is op twee pilaren: het bedrijf wil het leven van mensen veranderen (door mooie producten te maken) en de wereld mooier achterlaten (door de initiatieven van Tim Cook):

The company was built to change people’s lives. That foundation, that service mentality, that drive to continue to change lives — that is a core value in the company. And Tim then has added his on: He says it’s also our responsibility to leave it better than we found it. So you have these two amazing pillars and a culture built around that.

angela-ahrendts-ipad

Angela Ahrendts was één van de weinige topvrouwen bij Apple. Ze was verantwoordelijk voor de 500 retailwinkels en de online Apple Store. In 2015 was Ahrendts de best betaalde medewerker van Apple, met een vergoeding van 25,8 miljoen dollar op jaarbasis, meer dan Tim Cook. In 2014 verdiende Ahrendts zelfs $73,4 miljoen, gedeeltelijk als compensatie voor de inkomsten uit aandelen die ze misliep door Burberry te verlaten.

Welke rol had Ahrendts bij Apple?

Angela Ahrendts heeft de Apple Stores een luxere uitstraling gegeven. Dit is op een aantal punten te merken, zoals de glazen vitrines voor de Apple Watch en een nieuwe inrichting van de Apple Stores. Veel winkels werden onder Ahrendts’ leiding verbouwd of gemoderniseerd. Ahrendts moest ervoor zorgen dat Apple meer dan ooit als luxemerk werd gezien en dat is gelukt.

De uitstraling van de Apple Stores was revolutionair in 2001 toen de eerste winkels werden geopend, maar in 2014 merkte het bedrijf dat de omzet begon af te vlakken. Apple wist wat ze nodig hadden: meer visie en betere marketing. Ahrendts moest daarvoor gaan zorgen. Onder het personeel was ze in ieder geval erg populair en het verloop onder het personeel zou naar verluidt zijn afgenomen naar 19% in de periode dat ze voor Apple werkte.

Apple Store Brussel, kijkje in de winkel met bomen

Bij Burberry vormde Ahrendts een duo met ontwerper Christopher Bailey en het idee was dat bij Apple dezelfde duo-samenwerking zou ontstaan met ontwerper Jony Ive. Ook dat is gelukt: de twee zijn verantwoordelijk geweest voor de nieuwe inrichting van de Apple Stores, die onder andere bij Apple Store Brussel te zien is. Apple is sterk afhankelijk van design en van de ‘Apple-tax’: het feit dat mensen bereid zijn om te betalen voor de merknaam. Bij modemerken is dat ook vaak het geval: de hoge prijzen van handtassen staan vaak in geen verhouding tot de werkelijke productiekosten. Je betaalt voor het imago.

Bij Apple moest Ahrendts zorgen voor een ‘boetiek-ervaring’. Apple Stores leveren meer omzet per vierkante meter op dan andere winkelketens. De enige manier om nóg meer te verdienen is om te zorgen dat mensen nog meer willen betalen voor mooie spullen. De Apple Stores hebben een opgeruimder uiterlijk gekregen dankzij zogenaamde Feature Bays. Je kunt accessoires zelf proberen en meteen mee naar huis nemen. De verpakkingen hebben een uniform uiterlijk gekregen, ook bij accessoires die door externe fabrikanten zijn gemaakt.

Verzamelplek met Today at Apple
Onder leiding van Angela Ahrendts is de Apple Store uitgegroeid tot een soort verzamel- en ontmoetingsplek. De Apple Store is niet alleen een winkel waar je een nieuwe iPhone kan kopen, maar het is ook een plek geworden waar je iets nieuws kunt leren en ervaringen kunt opdoen.

Een belangrijke rol hierbij is niet alleen het nieuwe ontwerp van de Apple Stores, maar ook de Today at Apple-sessies. Dit zijn gratis cursussen waar je van alles kunt leren over het gebruik van je Apple-product. Geregeld werkt Apple samen met ontwerpers en professionals op het gebied van fotografie en design. Ook het leren programmeren is een belangrijk onderdeel van de Today at Apple-sessies. Tijdens de coronacrisis is Apple op veel plaatsen gestopt met het organiseren van Today at Apple-sessies.

Vertrek
In februari 2019 werd bekend dat Angela Ahrendts ging verlaten, omdat ze op zoek was naar een nieuwe persoonlijke en professionele uitdaging. Sinds april 2019 is ze niet meer in dienst van Apple. Mogelijk keert ze op termijn weer terug naar een rol in de mode-industrie. Haar taken rondom de Apple Stores zijn overgenomen door Deirdre O’Brien, die al meer dan 30 jaar bij Apple werkt.

Bekijk ook
Deirdre O’Brien: dit is Apple’s hoofd personeel en retail

Deirdre O’Brien: dit is Apple’s hoofd personeel en retail

Deirdre O’Brien is Senior Vice President van People en Retail bij Apple. Ze is in die rol verantwoordelijk voor de Apple Stores, zowel online als offline. Ook is ze verantwoordelijk voor human resources (HR). We vertellen je alles wat je moet weten over Apple-veteraan O’Brien en haar rol bij Apple.

Enkele andere topmensen binnen Apple: