Deirdre O’Brien: dit is Apple’s hoofd personeel en retail
Al meer dan 30 jaar is Deirdre O’Brien in dienst bij Apple. Na haar opleiding ging ze in 1988 zelfs direct aan de slag bij het bedrijf, nog voordat Tim Cook in dienst trad. Daarmee is O’Brien is een echte Apple-veteraan en een van de langstzittende Apple-topmensen in het managementteam. In deze uitleg vertellen we je alles wat je moet weten over Deirdre O’Brien, die het meest bekend is als hoofd van de Apple retailwinkels en als opvolgster van Angela Ahrendts.
Wie is Deirdre O’Brien?
Deirdre O’Brien behaalde een bachelordiploma Operationeel Beheer en een masterdiploma Bedrijfskunde. Na haar opleiding ging O’Brien aan de slag bij Apple, in een Macintosh-fabriek in Fremont, Californië. Vier jaar eerder was de Macintosh op de markt gekomen en O’Brien kreeg een rol als productieplanner. De futuristische fabriek was sterk geautomatiseerd, maar moest helaas sluiten vanwege de lage verkoopaantallen van de Macintosh. O’Brien kreeg een nieuwe baan op het hoofdkantoor van Apple in Cupertino.
Over haar privéleven is weinig bekend, net als bij Tim Cook. Wel weten we dat O’Brien zich goed thuisvoelt bij Apple. In een interview vertelde ze dat ze zich na een paar weken al helemaal op haar plek voelde en dacht: “Wow, ik kan elke dag een verschil maken! Ik hou van dit werk, het is leuk! Dat is sindsdien niet veranderd.”
Ook vertelde ze later in een interview: “Ik hou van de manier waarop Apple werkt, ik ben er zelfs door gefascineerd. Apple draait als een klein bedrijf. Je zit op de eerste rang en kijkt mee bij een ongelooflijk succesvol bedrijf.”
O’Brien is een specialist op het gebied van operationele processen. Toen Tim Cook in 1998 in dienst kwam als hoofd operationele zaken kwam O’Brien in zijn team terecht. Ze werd daar verantwoordelijk voor het opstellen van verkoopverwachtingen. Later voegde Jeff Williams zich bij dit team. Hij werd de rechterhand van Tim Cook en is nu Apple’s COO. Eveneens in dit team: Sabih Khan, die momenteel een belangrijke rol heeft op het gebied van operationele zaken.
Deirdre O’Brien: functies bij Apple
Deirdre O’Brien is een van de weinige Apple-medewerkers die onder vijf verschillende Apple-CEO’s heeft gewerkt. Zelfs toen Apple de afgrond naderde bleef ze in dienst. Toen ze jaren later de vraag kreeg waarom ze niet was vertrokken, antwoordde ze dat juist de problemen een motivatie waren om te blijven. Ze was vastberaden mee te helpen aan de wederopbouw van Apple. “Ik bleef omdat ik besefte dat ik ontzettend veel leerde. We manageden een heel ingewikkelde situatie.”
Voordat O’Brien in 2017 werd benoemd tot Vice President People bekleedde ze de rol van Senior Vice President Worldwide Sales en Operations. Samen met Tim Cook, destijds Chief Operating Officer, kreeg ze een hoop voor elkaar. Zo baseerde Tim Cook zijn beslissingen over voorraadbeheer op inzichten van O’Brien. Ze is volgens Cook erg goed in het voorspellen van de vraag naar producten. Bij de iPod nano werd er mede dankzij O’Brien een grote voorraad geproduceerd om aan de toekomstige vraag te voldoen. Dat bleek een juiste keuze.
De reden dat O’Brien sinds 2017 een echte HR-rol heeft is omdat ze, volgens Tim Cook, de cultuur van Apple door en door kent. Ze werd verantwoordelijk voor onder andere salarisregelingen voor meer dan 120.000 medewerkers en hun interne opleidingen via Apple University. Ook heeft ze de afgelopen jaren veel gedaan om de diversiteit te verbeteren, door meer vrouwen en minderheden in dienst te nemen. “Ik geloof dat wat Apple bijzonder maakt, de mensen zijn”, zei O’Brien in een interview.
Deirdre O’Brien als hoofd Retail
In 2019 kreeg O’Brien een taak erbij. Ze is inmiddels niet meer alleen verantwoordelijk voor HR, maar ook voor retail. Haar huidige functie heet Vice President of People + Retail. Daarmee heeft ze het stokje overgenomen van Angela Ahrendts, die Apple na 5 jaar heeft verlaten. Ahrendts heeft in vijf jaar tijd ervoor gezorgd dat de Apple Stores plekken zijn waar je graag komt om iets te leren over de producten die je hebt, of die je nog wilt aanschaffen.
De taak voor O’Brien is om dit nog verder uit te bouwen. Apple’s assortiment is zo groot geworden dat klanten behoefte hebben aan meer overzicht en support, zodat ze weten bij wie ze moeten zijn om hulp te krijgen. Over haar plannen heeft O’Brien nog niet veel laten doorschemeren, maar het lijkt erop dat ze de initiatieven van haar voorgangster wil voortzetten. Daarnaast is het logisch te veronderstellen dat ze meer aandacht zal hebben voor personeelsbeleid, vooral wat retailmedewerkers betreft.
Je zou misschien denken dat iemand van HR geen verstand heeft van fysieke en online winkels. O’Brien is echter nauw betrokken geweest bij de allereerste Apple Stores en lijkt daarom de juiste persoon op de juiste plek. Ook is ze vanaf het begin betrokken geweest bij vrijwel ieder nieuw product dat Apple in meer dan twee decennia op de markt bracht.
Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn rondom Deirdre O’Brien zullen we deze pagina bijwerken.
Lees meer over andere topmensen bij Apple:
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Apple
Apple is het bedrijf achter de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en de andere mooie producten die we op iCulture bespreken, maar ook de vele diensten zoals de App Store, Apple Music, Apple Pay, iCloud en meer. Lees meer over Apple's CEO Tim Cook en de andere Apple-topmensen, hoe je contact opneemt met Apple Support en de Apple Stores in Nederland en België.
- Alles wat je wil weten over Apple
- Apple Park, het hoofdkantoor van Apple
- Apple's managementteam
- Alles over Apple CEO Tim Cook
- Alles over de iPhone
- Alles over de iPad
- Alles over de Apple Watch
- Alles over de MacBook
- Contact opnemen met Apple Support
- Apple Stores in Nederland: Amsterdam, Haarlem, Den Haag
- Apple Stores in België: Brussel en verder
- Alles over Apple's diensten