Uitgelicht
Apple Black Friday
Toon of verberg de lijst met posts
Phil Schiller tijdens een keynote

Dit is Phil Schiller: Apple’s voormalige marketingbaas is nu druk met de App Store

Phil Schiller is Apple's voormalige marketingbaas en is tegenwoordig Apple Fellow. Wat houdt dit in en waarom heeft Schiller deze prestigieuze titel gekregen?

Phil Schiller: Apple Fellow

Phil Schiller werkt al sinds de jaren tachtig bij Apple, al maakte hij wel een korte tussenstop. Als marketingman was hij verantwoordelijk voor de succesvolle introductie van producten zoals de iMac, MacBook, iPod, iPhone en iPad. Ook zou Schiller het klikwiel van de iPod hebben bedacht, Apple’s revolutionaire gebruikersinterface. Maar er valt nog veel meer te vertellen over deze topman, die zo belangrijk voor Apple is geweest. Tegenwoordig is Phil Schiller werkzaam als Apple Fellow, een bijzondere titel die slechts een paar mensen binnen Apple hebben gekregen. Zelfs Steve Jobs en Jony Ive schopten het niet zover.

Phil Schiller werkt 80 uur per week aan de App Store

Schiller maakte in 2020 de overstap van marketingbaas naar Apple Fellow. Hij wilde een stapje terug doen, om meer tijd te besteden aan vrienden en persoonlijke projecten. Toch werkt hij volgens een portret van The Wall Street Journal nog steeds 80 uur per week. Schiller is verantwoordelijk is voor de App Store en Apple Events en staat erom bekend dat hij e-mails vrijwel onmiddellijk beantwoordt. Ook kun je op elk uur van de dag een telefoontje van hem verwachten. Daarnaast is Schiller intensief betrokken geweest bij de rechtszaak tussen Epic en Apple en de veranderende wetgeving in de EU rondom appwinkels.

Toen de iPhone werd uitgebracht, vond Steve Jobs dat webapps de toekomst waren en dat het niet nodig was om een App Store te ontwikkelen. Schiller wist Jobs er echter van te overtuigen om in 2008 met de App Store te starten. Ook zou Schiller een van de personen zijn die de filosofie van Jobs levend houdt binnen Apple. Onder zijn leiding is de App Store uitgegroeid tot een belangrijke inkomstenbron van Apple. Voorheen was Schiller vaak te zien bij productaankondigingen, maar sinds 2020 treedt hij alleen nog naar de voorgrond in zaken die met de App Store te maken hebben.

Phil Schiller als VP Worldwide Marketing

Het bekendst is Schiller van zijn rol als Senior Vice President of Worldwide Marketing bij Apple. Dit is ook waar hij zijn grootste successen vierde. Schiller werkte tussen 1987 en 1993 bij Apple. Vier jaar later keerde hij terug, nadat Steve Jobs zijn rentree had gemaakt bij Apple. Schiller is sindsdien bij alle belangrijke productgroepen betrokken geweest en heeft meermaals op het podium gestaan om belangrijke aankondigingen te doen.

Schiller staat volgens bronnen bekend als een strenge manager. Hij heeft volgens de overlevering een korte manier van ideeën afwijzen: “NFW”. Dat staat voor No Fucking Way, iets waar je als medewerker niet tegenin gaat.

Een van zijn meest recente interviews in deze rol vond plaats tijdens WWDC 2017:

Wat doet Phil Schiller tegenwoordig?

In 2020 verliet Phil Schiller zijn post als hoofd marketing om het rustiger aan te gaan doen. Vanwege zijn waardevolle bijdragen aan het bedrijf werd hij benoemd tot Apple Fellow – een eretitel voor belangrijke figuren. Onder meer Steve Wozniak, Guy Kawasaki, Bill Atkinson en Rod Holt hebben deze titel.

Schiller werkt nog wel voor Apple, maar in een minder prominente rol. Hij blijft verantwoordelijk voor de App Store en Apple Events, maar is minder te zien op de werkvloer.

Bekijk ook
Phil Schiller doet stapje terug, Greg Joswiak nieuwe marketingbaas van Apple

Phil Schiller doet stapje terug, Greg Joswiak nieuwe marketingbaas van Apple

Apple heeft vandaag aangekondigd dat Phil Schiller een nieuwe rol krijgt als Apple Fellow. Dit is een persoon die door Apple is erkend voor bijzondere bijdragen op het gebied van techniek of management. Zijn rol wordt overgenomen door Greg Joswiak, die al werkzaam was in een marketingrol.

Keynotes en Phil Schiller: een gouden combi?

Wie net als wij graag naar Apple Keynotes kijkt, heeft Schiller vaak voorbij zien komen. Al bij de introductie van Apple’s iBook met wifi was hij van de partij. Hij sprong hier van een metershoge afstand naar beneden met een iBook in zijn handen. Hiermee bewees hij samen met Steve Jobs dat de laptop écht draadloos internet had.

Toen Steve Jobs in 2009 op ziekteverlof ging, nam Schiller zijn keynotes tijdelijk over. Zo kondigde hij onder meer de iPhone 3GS aan – iets wat normaliter aan Jobs werd overgelaten. Jobs liet daarmee zien dat hij Schiller volledig vertrouwde.

Tijdens de aankondiging en presentatie van de cilindervormige Mac Pro in 2013 sprak Schiller de woorden: “Can’t innovate anymore, my ass!” Dit werd nog vaak herhaald nadat Apple enkele jaren later onder meer de Apple Watch, iPhone X en AirPods op de markt bracht.

Schiller bracht graag humor in zijn presentaties en demo’s. Zo liet hij Steve Jobs en zijn publiek meermaals lachen tijdens een demo van iChat, Apple’s voorganger van FaceTime voor Mac. Vaak waren de humoristische aspecten een dubbelspel met Steve Jobs. De twee konden het duidelijk goed met elkaar vinden.

Schiller heeft het iPod-klikwiel bedacht

Je verwacht het niet van een marketingbaas, maar Schiller dacht ook mee over nieuwe producten. Zo liep hij een keer het kantoor van Steve Jobs binnen met een nieuw voorstel voor de iPod, die toen nog niet was aangekondigd. “Andere muziekspelers hebben een knop waar je eindeloos op moet drukken om het juiste liedje te zoeken. Als we hier 1000 nummers op willen zetten moeten we een betere manier hebben om te navigeren.”

Met het klikwiel konden gebruikers razendsnel, maar ook nauwkeurig scrollen door hun muziek. Dit werd dé manier van navigeren op de iPod tot het touchscreen het geleidelijk overnam. De iPod werd deels hierom een enorm succes wat Apple mede uit de afgrond hielp.

Wat doet Phil Schiller in het dagelijks leven?

Het dagelijks leven van Phil Schiller is voor het grote publiek vrij onbekend, maar toch blijkt uit zijn berichten op sociale media wel waar zijn interesses liggen. Zo weten we dat hij een groot autofanaat is, met name Porsche. Verder heeft hij onder meer een McLaren, Aston Martin, Jaguar en Lamborghini in zijn garage staan.

Verder weten we dat Schiller fan is van fotografie. Hierover heeft hij weleens gehint op het podium en hij is ook wel eens gezien met zijn Canon DSLR. In 2019 deelde hij een foto van Bruce Springsteen tijdens een concert, inclusief technische details van de foto.

Ten slotte is Schiller, zoals veel Amerikanen, fan van American football. De Patriots uit de staat New England is het team waar hij voor juicht.

Philip (Phil) W. Schiller werd op 8 juni 1960 geboren en groeide op in Natick, Massachusetts, een kleine gemeenschap met minder dan 2000 inwoners. Schiller studeerde aan Boston College en haalde in 1982 een bachelorgraad in biologie. Voordat Schiller bij Apple in dienst kwam had hij voornamelijk banen in de Bay Area, vlakbij San Fransisco. Hij werkte onder andere bij Macromedia en FirePower Systems maar ook als systeemanalist/programmeur bij een ziekenhuis in Boston.

Heb je interessante aanvullingen op dit artikel? Laat het weten via het formulier onder dit artikel!

Meer weten over sleutelfiguren binnen Apple? Lees dan eens over:

Bekijk ook
Het Apple-managementteam: de personen achter het bedrijf

Het Apple-managementteam: de personen achter het bedrijf

Ontdek wie de belangrijke personen van het Apple-managementteam zijn: van Tim Cook tot Eddy Cue. Deze mensen zijn de sleutelfiguren binnen Apple.

Informatie

Laatst bijgewerkt
maart 2024
Onderwerp