Matter FAQ: wat betekent het voor jouw smart home?
Veelgestelde vragen over Matter
In 2022 zijn de eerste producten met Matter verschenen. Het zorgt ervoor dat veel meer accessoires beschikbaar komen voor HomeKit-gebruikers. Als een accessoire ondersteuning biedt voor Matter, zal deze ook vanuit de Woning-app aan te sturen zijn. Nu vraag je je misschien af: moet ik nog wel op het HomeKit-logo letten of is Matter net zo goed? Het antwoord op deze en andere veelgestelde vragen over Matter vind je in deze FAQ. Is Matter nieuw voor je? Lees dan eerst onze Matter-uitleg! Deze FAQ gaat veel meer in op de praktische aspecten en legt uit wat het voor jou betekent.
#1 Wat is het verschil tussen HomeKit en Matter?
HomeKit en Matter zijn beide protocollen voor je smart home. Het grote verschil is dat HomeKit eigendom van Apple is en uitsluitend gebruikt kan worden op de iPhone, iPad, Mac, Apple Watch en Apple TV, terwijl Matter op veel meer apparaten van verschillende fabrikanten werkt. Het is geschikt voor iPhone- en Android-gebruikers en werkt samen met Google Assistent, Amazon Alexa en Samsung SmartThings. Met Matter is een product dus in één keer geschikt voor alle bekende smart home-systemen. Er doen inmiddels bijna 700 fabrikanten aan mee, waaronder Apple, Whirlpool, Nanoleaf, Eve, Aqara, Nuki en meer.
Matter-accessoires verschijnen in de Woning-app tussen de HomeKit-apparaten en zijn van daaruit aan te sturen. Je hebt dan niet meer een specifieke app van een fabrikant nodig. Op de iPhone heb je minimaal iOS 16.1 nodig om Matter te kunnen gebruiken.
#2 Welke Matter-producten zijn er?
Een product kan alleen Matter-geschikt worden gemaakt als het deel uitmaakt van een geschikte productcategorie, zoals deursloten of thermostaten. Er zijn tot nu toe enkele grote Matter-releases geweest, waarin nieuwe productcategorieën zijn toegevoegd.
Matter 1.0 productcategorieën
Op 4 oktober 2022 zijn de definitieve specificaties van Matter vrijgegeven (ook wel Matter 1.0 genoemd). Sindsdien kunnen fabrikanten hun accessoires laten certificeren in een testlab en vervolgens uitbrengen. Het is ook mogelijk om bestaande accessoires te voorzien van een update naar Matter. Deze productcategorieën worden officieel ondersteund:
- Lampen en lichtschakelaars (ook slimme knoppen)
- Slimme stekkers
- Deursloten
- Thermostaten en klimaatcontrollers (voor bijv. airco)
- Jaloezieën en rolgordijnen
- Beveiligingssensoren, zoals raam- en deursensoren
- Media-apparaten (televisies en mediaspelers voor streaming video)
- Bridges
Matter ondersteunt alleen bepaalde functies van deze categorieën, bijvoorbeeld aan/uit, dimmen en kleur wijzigen voor lampen. Toegang tot extra functies zoals dynamische lichtpatronen of adaptieve verlichting worden niet altijd ondersteund. Ook zal niet elke functie aan HomeKit worden doorgegeven.
Matter 1.1 productcategorieën
Matter 1.1 werd in mei 2023 aangekondigd, maar bevatte geen nieuwe productcategorieën. Wel werden veel bugs opgelost en werd de ondersteuning voor accessoires met batterij verbeterd.
Matter 1.2 productcategorieën
Met de komst van Matter 1.2 zijn er diverse huishoudelijke apparaten bijgekomen, waaronder wasmachines en koelkasten. Dit is een goede ontwikkeling, omdat de groep fabrikanten nu ook uitgebreid is met meer consumentenmerken zoals Whirlpool en Haier. Dit zijn de ondersteunde productcategorieën:
- Koelkasten en diepvriezers (ook wijnkasten en andere gespecialiseerde koelkasten)
- Wasmachines (maar geen wasdrogers, die volgen in een latere update)
- Vaatwassers
- Robotstofzuigers
- Airconditioners (standalone)
- Ventilatoren
- Rook- en koolmonoxidemelders
- Sensoren voor luchtkwaliteit (incl. Air Quality Index per locatie)
- Luchtreinigers
Gaandeweg zullen er nog meer productcategorieën bij komen. Als een apparaat wordt genoemd, betekent dit nog niet meteen dat er producten op de markt verkrijgbaar zijn die Matter ondersteunen. Fabrikanten hebben vaak wat meer tijd nodig en bepaalde functies en instellingen die door Matter worden ondersteund zul je niet altijd in de Woning-app kunnen terugvinden.
#3 Wat doen de fabrikanten met Matter?
Er zijn al bijna 700 fabrikanten die producten met Matter hebben uitgebracht. De bekendste smart home-merken hebben hun producten aangepast. Dit geldt bijvoorbeeld voor:
- Philips Hue: Sinds september 2023 is de Matter-update voor de Philips Hue Bridge beschikbaar. Hiermee zijn de meeste Hue-lampen en -accessoires in één klap geschikt voor Matter. Ook lampen van derden die gekoppeld zijn aan de Hue-bridge, krijgen Matter-ondersteuning en zijn in de Woning-app te bedienen.
- Nanoleaf: Nanoleaf heeft de Essential lampen en lightstrips geschikt gemaakt voor Matter, zodat ze na het toevoegen aan de Nanoleaf-app via elk gewenst smart home-platform aan te sturen zijn.
- Eve: Deze fabrikant loopt voorop met aanpassingen voor Matter. Vrijwel alle accessoires zijn voorzien van een update of opnieuw uitgebracht. Dit is vooral interessant voor Android-gebruikers die nu voor het eerst de Eve-producten kunnen gebruiken. Veel Eve-accessoires werken bovendien met Thread, zodat ze niet meer afhankelijk zijn van een Bluetooth-verbinding. Eve-accessoires die een update naar Matter hebben gekregen, vereisen echter wel een Thread border router.
- Netatmo: Deze fabrikant pakt het rustig aan en heeft tot nu toe alleen een slimme contactsensor met Matter aangekondigd (maar nog niet uitgebracht).
- Nuki: Deze bekende fabrikant van deursloten komt in november 2023 met een deurslot, die Matter-over-Thread ondersteunt.
- Amazon: Dit bedrijf bracht in mei 2023 een grote update uit, waardoor meer dan 100 miljoen Echo-speakers geschikt werden voor zowel Matter als Thread. Daarnaast werkt de Alexa-app voor iOS nu met Matter. Na de update kun je de Echo-apparaten alleen gebruikers om slimme stekkers, lampen en schakelaars aan te sturen.
- Aqara: Deze Chinese smart home-fabrikant heeft meer dan 40 accessoires, die dankzij een update van de verschillende Aqara-hubs geschikt zijn gemaakt voor Matter. Het gaat om de M2 Hub, E1 Hub, M1S Hub en de Camera Hub G3. Later zullen nog meer hubs volgen. Door de hub te updaten zijn gekoppelde accessoires ook meteen compatibel en in de Woning-hub terug te vinden.
Daarnaast zijn er nog veel meer fabrikanten die Matter-certificatie hebben aangevraagd en vaak ook al concrete producten hebben uitgebracht. Denk daarbij aan WiZ (net als Philips Hue onderdeel van Signify), Yale (deursloten en kluizen), Tuya (het bedrijf achter diverse smart home-huismerken zoals Action en Lidl), IKEA, Google (voor de Nest Thermostat), Somfy, Innr, Danalock, Danfoss en dergelijke. Op deze pagina kun je zoeken naar merken en producten.
#4 Krijgt HomeKit meer productcategorieën dankzij Matter?
Sinds Matter beschikbaar is gekomen, neemt het aantal productcategorieën toe. Ook als je HomeKit-gebruiker bent! In de Woning-app vind je voortaan de productcategorieën die HomeKit ondersteunt, aangevuld met de productcategorieën van Matter. Dit betekent dat je ook robotstofzuigers kunt aansturen, ook al is dit nog een officiële HomeKit-categorie. Het aantal HomeKit-categorieën zelf wordt dus niet uitgebreid, maar je kunt wel producten aansturen in categorieën die voorheen niet werden ondersteund.
Toch kun je vanuit HomeKit niet alles regelen. Zo kun je lampen wel in- en uitschakelen, maar is het niet mogelijk om speciale lichtpatronen te kiezen die alleen in de app van de fabrikant in te stellen zijn.
#5 Een Matter-product in gebruik nemen: hoe werkt dat?
Als je nu al HomeKit gebruikt ben je het wel gewend: je opent de Woning-app en scant een QR-code die op de verpakking staat. Bij Matter gaat het op een soortgelijke manier. Als je bijvoorbeeld de Aqara-hub voorziet van een firmware-update met Matter, dan zullen de accessoires die met de hub gekoppeld zijn opeens ook in de Woning-app te zien zijn. Na het toevoegen kun je de accessoires vanuit HomeKit aansturen, automatiseren en gebruiken in scenes.
Belangrijk om te weten is dat Matter niet de bediening op afstand regelt. Voor het buitenshuis aansturen van je smart home-producten zul je nog steeds moeten beschikken over een geschikte HomeKit-hub, zoals een HomePod mini.
#6 Worden mijn huidige apparaten aangepast voor Matter?
Het zou natuurlijk mooi zijn als je huidige producten al geschikt kunnen worden gemaakt voor Matter, door simpelweg een firmware-update te installeren. Maar niet elke fabrikant zal dat doen en vaak geldt het alleen voor recent verschenen producten. Matter stelt behoorlijke hardware-eisen aan de producten: er moet een zwaardere chip in en er is meer geheugen nodig. Let daarom bij de aanschaf van nieuwe accessoires op, of de fabrikant toekomstige Matter-ondersteuning belooft. Een dergelijke belofte zegt overigens nog niet alles: soms belooft een fabrikant het wel, maar duiken er technische problemen op waardoor het niet lukt om de update uit te brengen?
#7 Wat heb ik als HomeKit-gebruiker aan Matter?
Als je een HomeKit-gebruiker bent en alleen HomeKit-geschikte accessoires in huis hebt, dan zal Matter voor jou geen grote veranderingen teweeg brengen. Sterker nog: je hebt er vrijwel niets aan. Het maakt voor HomeKit-gebruikers niet veel uit of je huidige HomeKit-accessoires nog een update voor Matter krijgen.
Matter is vooral interessant als je ook andere smart home-protocollen nodig hebt. Je hebt bijvoorbeeld huisgenoten met een Android-toestel die geen HomeKit kunnen gebruiken. Matter zorgt er dan voor dat zij de lampen en andere accessoires met Google Assistent, Samsung SmartThings of Alexa kunnen aansturen.
Matter komt ook van pas als je accessoires in huis hebt, die niet met HomeKit werken maar wel met Amazon Alexa of een ander protocol. Dankzij de ondersteuning voor Matter kan een dergelijk niet-HomeKit product toch met Siri en in de Woning-app aangestuurd worden.
Apple zorgt ervoor dat een Matter-product sinds iOS 16.1 via de Woning-app kan communiceren met HomeKit-gecertificeerde producten. Alle functies van de Woning-app zijn beschikbaar voor een Matter-accessoire, zo legde Apple zelf eerder al uit.
#8 Werkt Matter altijd via Thread?
Nee, er zijn drie opties mogelijk: Thread, wifi en Ethernet. Daarbij kun je ook te maken krijgen met termen als Matter-over-Thread, Matter-over-Wifi en dergelijke. Voor kleine apparaten op batterij zal meestal voor Thread worden gekozen. Dit heeft in vergelijking met Bluetooth het voordeel dat er een mesh-netwerk ontstaat waardoor het netwerk bij meer producten steeds sterker wordt. Bluetooth kan voor Matter alleen gebruikt worden voor de eerste configuratie. Bedrijven die in het verleden volop ingezet hebben op Bluetooth-accessoires (zoals Eve), kunnen hun bestaande accessoires niet aanpassen voor Matter. Vandaar dat Eve al vroegtijdig is begonnen met de overstap naar Thread. Inmiddels heeft Eve van al haar producten Thread-versies uitgebracht. Bij grotere apparaten met stroomaansluiting is wifi de meest logische verbinding. Ethernet wordt minder vaak gekozen.
#9 Waarom zou ik nu al een Matter product kopen?
Matter belooft een algemene standaard, waardoor alle ondersteunde producten met elkaar samenwerken. Het is bij de aanschaf van een nieuw accessoire niet altijd nodig om op het Matter-logo te letten, maar het zou je in de toekomst wel meer gemak kunnen opleveren. Heb je een HomeKit-only huis en gebruik je alleen accessoires die voor HomeKit-geschikt zijn, dan is het niet nodig om speciaal op Matter-ondersteuning te letten. Je kunt best even wachten met het aanschaffen van producten, totdat er een productcategorie wordt toegevoegd die nog niet in HomeKit zit en daarom voor jou wél interessant is. Voorbeelden zijn robotstofzuigers, koelkasten en wasmachines: die kun je momenteel nog niet via HomeKit aansturen, maar er zit in Matter 1.2 wel ondersteuning voor deze huishoudelijke apparaten. Van de andere kant zijn er ook productcategorieën die wel in HomeKit, maar niet in Matter zitten, zoals beveiligingscamera’s.
#10 Moet ik nog wel HomeKit-producten kopen?
Ja! Als je HomeKit-gebruiker bent is het prima om je collectie HomeKit-producten verder uit te breiden. Door de komst van Matter heb je echter veel meer keuze. Je zou ook Zigbee-producten kunnen aanschaffen, of accessoires die normaal alleen met Amazon Alexa of met Google Assistent werken. Matter zorgt dan dat ze vanuit de Woning-app en met Siri aan te sturen zijn.
Volledig overstappen op Matter-producten heeft geen zin. Matter regelt namelijk niet alles. Zo werkt Matter volledig lokaal en is er geen ondersteuning voor bediening buitenshuis geregeld. Dit kun je regelen via HomeKit door een woninghub in gebruik te nemen, zoals een HomePod mini of Apple TV.
#11 Waarom zou een fabrikant nog HomeKit-producten uitbrengen?
Voor fabrikanten zit er dubbel werk aan het uitbrengen van een product met HomeKit én Matter. Het klinkt eenvoudiger om een product in de toekomst alleen geschikt te maken voor Matter, omdat het dan toch al met alle protocollen samenwerkt. Toch kan het voor fabrikanten verstandig zijn om ook in de toekomst nog steeds HomeKit-certificatie aan te vragen, omdat de naamsbekendheid van HomeKit veel beter is en consumenten specifiek naar HomeKit-producten op zoek zijn. Bovendien regelt HomeKit bepaalde functies die je in Matter niet hebt (zoals de eerder genoemde bediening op afstand).
Fabrikanten zouden er ook voor kunnen kiezen om alleen nog Matter-producten uit te brengen. Dit is vooral interessant voor kleinere fabrikanten, die niet de resources hebben om alle smart home-protocollen te ondersteunen. Met alleen Matter-ondersteuning kunnen ze dan een grote groep klanten bedienen. Bovendien is het uitbrengen van een eigen app dan niet meer altijd nodig.
#12 Hoe herken ik een Matter-product?
De Matter-producten die gecertificeerd zijn, zijn te herkennen aan het logo van drie naar elkaar toe wijzende pijtjes. Fabrikanten mogen deze producten alleen uitbrengen als ze door de CSA zijn getest. Daarna volgt de certificering en mag het logo op de verpakking gezet worden.
#13 Heb ik nog steeds apps van derden nodig?
Matter kan ervoor zorgen dat je niet meer voor elk accessoire en speciale app nodig hebt. De meeste functies van de accessoires regel je gewoon via Siri, de Woning-app of een andere oplossing, zoals Google Assistent. Matter ondersteunt echter niet alle functies van een slim apparaat. Zo kun je bij robotstofzuigers wel starten en stoppen, statusmeldingen ontvangen en wisselen tussen stofzuigen en dweilen. Maar je kunt via Matter niet een plattegrond van de woning opvragen en een no-go zone instellen. Voor functies die Matter niet ondersteunt heb je nog steeds apps van fabrikanten nodig.
Ook goed om te weten: de Matter-specificatie geeft geen voorschriften voor apps. Ook komt er geen speciale Matter-app om je accessoires aan te sturen.
#14 Als er één apparaat binnen mijn netwerk niet reageert, wat gebeurt er dan?
Dit heeft geen impact. Matter is verantwoordelijk voor de samenwerking tussen apparaten en regelt niet de verbinding tussen apparaten. Daarvoor zijn protocollen als Thread en wifi voor verantwoordelijk. Als een apparaat in huis niet reageert, heeft dat dus niet per se impact op de werking van andere accessoires.
#15 Hoe zit het met beveiliging en privacy?
Smart home brengt een beveiligingsrisico met zich mee. Daarom is de nadruk bij Matter sterk op beveiliging gericht. Dit is ook de reden waarom er aan de producten hogere hardware-eisen worden gesteld: een krachtige chip en voldoende RAM voor de cryptografie. Matter maakt gebruikt van certifaten, om zeker te weten dat de producten vanaf de fabriek en bij latere firmware-updates extra beveiligd zijn tegen kwaadwillenden.
Wat privacy betreft legt Matter zelf geen data vast, maar ben je afhankelijk van het beleid van de deelnemende fabrikanten. Wat zij met je data doen is te vinden in de respectievelijke privacystatements van de makers van de accessoires en apps die je gebruikt. Een fabrikant van een Matter-product kan dus nog steeds een eigen clouddienst bieden (zoals nu ook vaak het geval is) met de daarbij behorende privacyvoorwaarden.
#16 Worden Matter-producten duurder?
Volgens Netatmo zullen producten met Matter-ondersteuning zo’n 1-2 dollar duurder worden. Of je dat in de verkoopprijs gaat merken, verschilt per product. Het zal bij premium producten niet zo merkbaar zijn, maar bij goedkope accessoires wel. Dat komt omdat de fabrikant iets hogere kosten heeft vanwege het certificeringstraject. De doorlooptijd van ontwikkeling naar beschikbaarheid in de winkel kan ook iets langer zijn, omdat er een certificaat aangevraagd moet worden. De kosten van certificering liggen echter lager dan bij Apple’s HomeKit.
Meer weten? Lees onze uitleg over Matter voor meer informatie.
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!
Smart Home
Maak van je huis een smart home met allerlei slimme accessoires. Dit kunnen bijvoorbeeld slimme lampen, slimme deursloten, speakers, slimme stekkers, AirPlay-televisies en andere connected apparaten zijn. Door deze te automatiseren en met elkaar samen te laten werken, kun je je huis op een slimme manier inrichten, bijvoorbeeld met HomeKit. Ontwikkelingen zoals Thread en Matter zorgen voor een beter bereik en beter samenwerken tussen de verschillende protocollen.
- Smart Home special
- HomeKit: het complete overzicht
- HomeKit-producten kopen in Nederland
- Alles over Philips Hue
- Alles over Aqara smart home-apparaten
- Eve: accessoires voor HomeKit
- Tado: alles over slimme thermostaten en meer
- Netatmo: alles over dit smart home-merk
- IKEA Tradfri-lampen en accessoires
- Slimme verlichting
- Wat is Matter?
- Matter FAQ
- Thread voor smart home