Mixed Reality: wat is het, wat doet Apple ermee?
Mixed Reality combineert de eigenschappen van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR). Daarbij vervagen de grenzen tussen de werkelijke wereld en de virtuele wereld. Je ziet nog steeds de fysieke objecten om je heen, maar daarnaast zijn er ook digitale objecten waarmee interactie mogelijk is. De Vision Pro is de eerste headset van Apple waarmee Mixed Reality mogelijk is, al zul je daarvoor een heel andere term tegenkomen.
- Apple spreekt niet over Mixed Reality
- Wat doet Apple met Mixed Reality?
- Wat is Mixed Reality?
- Voorbeelden van Mixed Reality-brillen
- Toepassingen van Mixed Reality
Apple spreekt niet over Mixed Reality
Opvallend is dat Apple zelf de term ‘Mixed Reality’ niet gebruikt. Sterker nog, ontwikkelaars die apps willen ontwikkelen voor de Vision Pro krijgen de nadrukkelijke instructie om termen zoals Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) niet te gebruiken. Ook Extended Reality (XR) en Mixed Reality (MR) mogen niet gehanteerd worden. En de term ‘metaverse’ is helemaal uit den boze.
Apple spreekt liever over ‘spatial computing‘ en noemt de Vision Pro het “eerste ruimtelijke computersysteem ter wereld”. Door een compleet andere naam te introduceren in vergelijking met de concurrentie kun je inderdaad claimen dat je de eerste bent. Daarnaast zou Apple ermee willen benadrukken dat dit een compleet andere benadering is. Concurrenten hebben al geprobeerd om zich termen zoals ‘metaverse’ toe te eigenen. De metaverse werd echter lauw ontvangen en Apple wil niet dat de Vision Pro ermee geassocieerd wordt. Ontwikkelaars die apps willen ontwikkelen voor de Vision Pro moeten ze ‘spatial computing apps’ noemen, zo valt te lezen in de instructies voor developers.
Toch hanteert Apple nog wel de term Augmented Reality. Tim Cook heeft jarenlang benadrukt hoe belangrijk AR voor de toekomst van Apple zal zijn en noemde bij de introductie de Vision Pro dan ook een “geheel nieuwe AR-platform”. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat Apple intern ook wel de term Extended Reality (XR) heeft gebruikt: het besturingssysteem kreeg aanvankelijk de naam xrOS, maar dit werd later gewijzigd in visionOS.
Mixed Reality-producten van Apple
Apple noemt de Vision Pro geen Mixed Reality-headset, maar dat is het in feite wel. In de nabije toekomst zouden we de volgende producten van Apple kunnen verwachten:
- Vision Pro (2024, reeds verschenen)
- Goedkopere Vision headset (2025-2026)
- Bril en/of contactlenzen (2030 en later)
Analist Ming-Chi Kuo onderscheidde eerder drie fasen in de ontwikkeling van Apple’s Mixed Reality-producten. Hij dacht aanvankelijk dat een normaal uitziende bril al in 2025 zou kunnen verschijnen, maar gezien de traagheid van de ontwikkelingen denken we niet dat dit haalbaar is. De contactlenzen lijken nog verder weg. Het publiek zal eerst moeten wennen aan de skibril-achtige headsets en er kan nog wel een paar jaar overheen gaan voordat die echt mainstream zijn.
VR-headsets waren de afgelopen jaren veelal een niche-product, maar in combinatie met Augmented Reality zou Apple er een grotere doelgroep mee kunnen bereiken. Meta heeft er in ieder geval hoge verwachtingen van: het bedrijf denkt dat de Vision Pro het publiek warm kan maken voor dergelijke headsets. En dat is ook gunstig voor de verkoop van de Meta Quest-headsets. Meta Quest 3 is momenteel de belangrijkste concurrent voor de Vision Pro en is een stuk goedkoper: het instapmodel met 128GB opslag kost €550,-. Qua specs is deze natuurlijk wel iets minder geavanceerd dan de Vision Pro.
Er zijn nog veel meer Virtual Reality-headsets, waaronder de Sony PlayStation VR2. Je leest er meer over in ons overzicht van alternatieven voor Vision Pro.
Wat is Mixed Reality?
Zoals hierboven al aangegeven vervaagt de grens tussen de fysieke wereld en de virtuele wereld bij Mixed Reality (MR). De bril brengt de omgeving in kaart en geeft je vervolgens de mogelijkheid om er digitale objecten in te projecteren. Deze digitale objecten zijn interactief met de omgeving én met elkaar. Met een MR-bril heb je je handen vrij voor interactie. Apple biedt al veel toepassingen van Augmented Reality (AR), maar daarbij heb je vaak nog een iPhone of iPad in de hand. Mixed Reality is eerder een mix van VR en AR.
Microsoft was een van de pioniers van Mixed Reality en heeft een uitgebreide uitleg gepubliceerd. Ook bij Intel vind je veel informatie.
Het bijzondere is dat objecten en data worden vastgezet in de echte wereld. Je kunt bijvoorbeeld een product of dienst laten zien op de plek waar het gebruik gaat worden. Dat is met Augmented Reality al mogelijk door bijvoorbeeld virtuele meubels in je huiskamer te plaatsen, maar Mixed Reality gaat nog een stuk verder.
Voorbeelden van Mixed Reality-brillen
Twee bekende voorbeelden van eerder verschenen Mixed Reality-producten zijn de Microsoft Hololens en de Magic Leap. Daarnaast zijn er minder bekende Mixed Reality-brillen verschenen, zoals de Nreal Light die voor €800,- via de Duitse provider Telekom werd verkocht. De opvolger daarvan is de Xreal Air 2 Pro/Ultra (zie hieronder).
Opvallend is dat deze fabrikant sinds de aankondiging van de Vision Pro niet meer spreekt over Mixed Reality, maar ‘spatial computing’. Dat kan geen toeval zijn. De brillen van Xreal maakt zien eruit als een normale zonnebril, maar als je kijkt naar de toepassingen is er veel overlap met wat de Vision Pro doet.
Daarnaast richt Meta zich ook steeds meer op mixed reality, waarbij gebruikers virtuele beelden in hun eigen omgeving kunnen zien. Meta heeft wat aanpassingen gedaan ten opzichte van de Quest 2, die met controllers te besturen was en de werkelijke wereld in zwart-wit liet zien. Bij de Quest 3 zijn handgebaren toegevoegd en is de wereld om je heen in kleur te bekijken. Dit zijn functies die meer aan de Vision Pro doen denken, maar dan in een goedkopere verpakking. Meta sprak aanvankelijk nog vaak over de ‘metaverse’ en heeft zelfs de naam van het moederbedrijf erop aangepast. Maar nadat de term ‘metaverse’ lauw is ontvangen probeert Meta zich ook wat meer richting mixed reality te begeven. Je leeft dan niet meer in een totaal andere, parallelle wereld maar deels in de realiteit zelf.
Toepassingen van Mixed Reality
Mixed Reality is vooral door Microsoft omarmd en dat heeft geleid tot vooral zakelijke toepassingen, bijvoorbeeld voor het onderhoud van machines, optimalisatie van processen (in de industrie), training en verkoopdemonstraties. Mixed Reality kan een brug slaan tussen de machines en apparaten die een bedrijf gebruikt en een virtuele omgeving. Je hebt geen dikke handboeken meer nodig, maar kunt handelingen uitleggen door het aan te wijzen. Je kunt bijvoorbeeld een expert laten meekijken tijdens een reparatie, om te kijken of alles goed gaat. Maar de expert zou de reparatie ook voor kunnen doen, zodat anderen ervan kunnen leren.
In een huiselijke omgeving kun je je zoiets ook voorstellen. Het in elkaar zetten van een IKEA-meubelstuk wordt opeens een stuk makkelijker als de juiste schroef én de plek waar je ‘m moet indraaien worden gemarkeerd via je bril. Op dezelfde manier kun je een LEGO-bouwset of een legpuzzel veel sneller maken, maar dan is wel de lol een beetje ervan af. In het bedrijfsleven kan Mixed Reality bijvoorbeeld worden gebruikt om een werkruimte of werkproces optimaal in te richten.
Ook in de zorg vind je veel toepassingen. Met Mixed Reality kunnen artsen beter aan patiënten uitleggen hoe bepaalde behandelingen en operaties worden uitgevoerd. Ook ingewikkelde ziektes zijn gemakkelijker uit te leggen als de patiënt goed begrijpt wat er aan de hand is. Beter begrip zorgt voor meer rust en een spoediger herstel. Daarnaast kan Mixed Reality worden gebruikt om patiënten te trainen in revalidatie.
Bij het opleiden van artsen kan Mixed Reality worden gebruikt om anatomische ingrepen uit te leggen. Een MRI-scan levert een 3D-beeld van een patiënt op, maar in plaats van losse ‘plakjes’ kan het veel beter worden omgezet in een 3D-projectie, waar de artsen omheen kunnen lopen om zich een beter beeld te vormen van de situatie.
Mixed Reality heeft dus grote overlap met AR en VR, waar je hieronder meer uitleg over vindt:
Taalfout gezien of andere suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!